عنادی:  افزایش همکاری های  منطقه ای در شرایط بحران ارزی بسیار موثر است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اقداماتی از قبیل روابط با کشورهای آسیای مرکزی و یا حضور در پیمان شانگ های و یا فعال شدن در "اکو" می تواند در این شرایط بحران ارزی موثر باشد.

مراد عنادی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، در خصوص نقش دستگاه دیپلماسی در بحران های ارزی و اقتصادی اظهار داشت: یکی از عوامل تغییرات ارز و افزایش قیمت آن تنش های سیاسی داخلی و خارجی است؛ در افزایش قیمتی که اخیرا در حوزه نرخ ارز داشتیم تهدید های ایالات متحده آمریکا درباره خروج از توافق هسته ای بسیار تاثیر گذار بود.

وی افزود: نزدیک شدن محمد بن سمان ولیعهد سعودی به رژیم صهیونیستی و تهدید های پی در پی وی علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین تهدید های نظامی رژیم صهیونیستی عواملی است که در ماه های اخیر بر افزایش قیمت دلار تاثیر گذار بود. بنابراین یکی از اهرم های فشار منطقه ای علیه ایران افزایش نرخ ارز است.

عنادی ادامه داد: یکی از اقداماتی که دستگاه دیپلماسی می تواند در مقابل این متغیر های تنش زا انجام دهد این است که جمهوری اسلامی ایران همکاری های منطقه ای خود را افزایش دهد؛ اقداماتی از قبیل روابط با کشورهای آسیای مرکزی و یا حضور در پیمان شانگ های و یا فعال شدن در "اکو" می تواند در این شرایط بسیار موثر باشد.

این کارشناس تصریح کرد: این اقدامات نوعی اطمینان بخشی به تجار ایرانی می دهد و مبین این است که جمهوری اسلامی ایران درعرصه سیاست خارجی با دیپلماسی فعال تلاش می کند تنش های موجود را تا حد زیادی کاهش دهد.

وی یکی از راهکارهای مقابله با افزایش نرخ ارز را عدم استفاده از دلار دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در مبادله اقتصادی با برخی کشورها مانند هند و ترکیه از ارزهای جایگزین استفاده می کند و استقبال از این فرآیند نیز در دنیا وجود دارد البته این مشروط بر این است که کشورهای دیگر این موضوع را بپذیرند.

302

کد خبر: 921061

وب گردی

وب گردی