کمیته ویژه دولت به ریاست جهانگیری موضوع کم آبی را دنبال خواهد کرد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: قرار شد کمیته ویژه ای در دولت به ریاست معاون اول بحران کم آبی و اقدامات لازم برای مقابله با آن را دنبال کند.

به گزارش ایسکانیوز، بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در حاشیه جلسه غیرعلنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی جزئیات این نشست و بررسی موضوع بحران کم آبی در کشور اظهارداشت: در این جلسه گزارش مفصلی از مرکز پژوهش های مجلس که به وضعیت ۲۰ ساله اخیر اشاره دارد، ارائه شد.

وی افزود: قرار شد کمیته ای در دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شود و کمیسیون های انرژی و کشاورزی مجلس نیز در این کمیته حضور داشته باشند و این کمیته مسئله آب را پیگیری و هماهنگ کند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اقداماتی که کمیته ویژه دولت در حوزه کم آبی انجام دهد، گفت: این کمیته موظف است طرح آمایش آب را در دستور کار قرار دهد، چرا که در حال حاضر مشکل جدی داریم و وضعیت به گونه ای است که مناطق کم بارش با مناطق پربارش تفاوت چندانی در تامین آب ندارند و هر دو مشکل دارد.

نعمتی تصریح کرد: همچنین با توجه به دغدغه کشاورزان برای تامین آب کشاورزی و نیز تاکید مجلس بر لزوم رفع دغدغه بخش کشاورزی، وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو مکلف شدند این مسئله را پیگیری کنند؛ همچنین در بخش صنعت نیز قرار بر این شد صنایعی که بعد از این ایجاد می شوند در مناطقی دایر شوند که آب در آنجا وجود دارد و اینطور نباشد که در مناطق کویری صنایع ایجاد شود و سپس مجبور شویم آب مورد نیاز این صنایع را از نقاط دیگر منتقل کنیم.

وی همچنین درباره مسئله آب شرب مورد نیاز مناطق مختلف کشور اظهارداشت: قرار شد در این رابطه کمیته ویژه دولت وضعیت آب شرب مناطق مختلف کشور را تنظیم کند و در کنار آن مسئله فرهنگ سازی را نیز با جدیت دنبال کند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سهمیه بندی آب نیز اجرا می شود یا خیر، تصریح کرد: چیزی به اسم سهمیه بندی وجود نخواهد داشت، اما قرار شد ساماندهی های لازم توسط همین کمیته انجام شود و میزان آب مورد نیاز بخش های شرب، کشاورزی و صنعت مورد بررسی قرار گیرد.

نعمتی تاکید کرد: در موضوع کم آبی نباید با خودمان تعارف کنیم و باید توجه داشته باشیم که این مسئله باید با جدیت توسط دولت و مجلس دنبال شود.

وی افزود: همچنین مسئله بهره برداری بهینه از منابع آب و توزیع بهینه آن در دستور کمیته ویژه دولت قرار خواهد گرفت و وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف است طرح های آبخیزداری را با جدیت در دستور کار قرار دهد و این مسئله مورد تذکر رئیس مجلس نیز بود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اظهارداشت: قرار شد کمیسیون های تخصصی مجلس به صورت منظم و ماهانه با این کمیته جلسه داشته باشند و یک گلایه هم از سوی نمایندگان وجود داشت که برخی کمیته ها و شوراهای تخصصی در دولت مانند شورای عالی آب دیر به دیر تشکیل می شود و تاکید شد که این مسئله باید حل شود.

کد خبر: 921064

وب گردی

وب گردی