سفر وزیر نفت به هند و عمان؛ ۲ پروژه مهم تعیین تکلیف می شود؟

وزیر نفت ظرف دیروز و امروز دو سفر به هند و عمان دارد و امید می رود وزیر نفت بتواند در این دو سفر، گام های موثری برای تعیین تکلیف دو پروژه مهم و معطل مانده بردارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ وزیر نفت در این سفر یک روزه افزون بر حضور در نشست وزیران نفت کشورهای عضو این سازمان، با دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند درباره میدان گازی «فرزاد بی» مذاکره می‌کند.

همچنین وزیر نفت بعد از ظهر امروز برای مذاکره درباره طرح احداث خط لوله انتقال گاز ایران به عمان راهی مسقط خواهد شد.

طرح توسعه میدان گازی فرزاد B و طرح احداث خط لوله انتقال گاز ایران به عمان، دو پروژه مهمی است که هر دو سالهاست منتظر تعیین تکلیف و اجرا است، امید می رود وزیر نفت بتواند در این دو سفر، گام های موثری برای تعیین تکلیف این دو پروژه بردارد.

شانزدهمین نشست وزیران مجمع بین‌المللی انرژی به میزبانی هند با شرکت وزیران نفت کشورهای عضو، رهبران حوزه صنعت و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی کلیدی برای بحث درباره «آینده امنیت جهانی انرژی» امروز در دهلی‌نو آغاز به کار کرد.

محورهای مورد بحث در این اجلاس، تغییرات بازار جهانی، سیاست‌های انتقالی و فناوری‌های نو است که بر ثبات و آینده سرمایه‌گذاری و الگوهای تجاری در بخش انرژی تاثیر می‌گذارند.

مجمع بین‌المللی انرژی (International Energy Forum)، بزرگ‌ترین محل گردهمایی وزیران انرژی کشورهاست. این مجمع از این نظر که شرکت‌کنندگان آن شامل اعضای آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–پاسفیک (اپک) و همچنین کشورهایی چون برزیل، چین، هند، مکزیک، روسیه و آفریقای جنوبی می‌شود در نوع خود بی‌همتاست. ۹۰ درصد عرضه و تقاضای نفت و گاز جهانی در کشورهای عضو مجمع بین‌المللی انرژی انجام می‌شود.

این مجمع همایش‌هایی دو سالانه برگزار می‌کند که در آن چارچوب مذاکرات غیررسمی بین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت و گاز را درباره مسائل تأثیرگذار بر کل بازار جهانی انرژی مشخص می‌شود.

ایران یکی از اعضای فعال مجمع بین‌المللی انرژی است و در همه نشست‌های این سازمان بین‌المللی مشارکت فعال داشته و در سال ۲۰۰۳ نیز در شهر اصفهان میزبان سومین جلسه هیئت اجرایی بود.

وزیر نفت پس از دهلی نو، عازم مسقط می‌شود تا با محمد بن حمد الرمحی، همتای عمانی خود دیدار کند.

402

کد خبر: 921085

وب گردی

وب گردی