نقش کلیدی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در توجه به کالای ایران‌ساخت

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: توسعه کسب وکارهای دانش‌بنیان که مهم‌ترین لازمه حمایت از کالای ایرانی است با رونق و توسعه کسب و کارهای استارتاپی و دانش‌بنیان حوزه خدمات و فناوری اطلاعات و ارتباطات اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در بازدید از دستاوردهای گروه حصین با اشاره به اهمیت بازارسازی برای کسب و کارهای استارتاپی و دانش‌بنیان گفت: رشد کسب و کارهای دانش‌بنیان فناوری مهم‌ترین لازمه تحقق حمایت از کالای ایرانی است و این امر با رشد و رونق استارتاپ‌های حوزه خدمات اتفاق می‌افتد.

ستاری، با اشاره به رشد فزاینده کسب و کارهای استارتاپی حوزه خدمات گفت: تا زمانی‌که کسب و کارهای استارتاپی وجود نداشته باشد، شرکت‌های دانش‌بنیانی که در مرزهای دانش‌ و فناوری حرکت کنند پا نمی‌گیرد و بر همین اساس، حمایت از این استارتاپ‌ها که هماهنگ و به موازات یکدیگر رشد می‌کنند، باید توسط بخش خصوصی محقق شود.

فرهنگ‌سازی و استاندارد مهم‌ترین لازمه عرض اندام کالای ایرانی در عرصه بین‌المللی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، مهم‌ترین گلوگاه راه توسعه فناوری ایرانی را فرهنگ‌سازی دانست و افزود: ماهیت فناوری تا پیش از این در کشور ما بر پایه واردات بنا نهاده شده بودکه مهم‌ترین منشأ این چالش، تکیه اقتصاد کشور بر پایه منابع نفتی است. بر همین اساس همان گونه که در صادرات فناوری مشکلات جدی مواجه هستیم در فرهنگ‌سازی ترویج استفاده از کالا و خدمات ایرانی نیز مشکل داریم.

وی افزود: این مشکل در حوزه دانش‌بنیان پیچیده‌تر می‌شود چراکه تاییدیه‌ها، آزمایش‌ها و رسیدن کالاهای دانش‌بنیان تولید داخلی به معیارهای استاندارد جهانی، به دلیل وارداتی بودن ساختارهای تاییدکننده و عدم همخوانی با استانداردهای جهانی، صادرات و رقابت کالاهای دانش‌بنیان ایرانی را با چالش‌های جدی مواجه می‌سازد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه اخذ استانداردها و تأییدیه کالاهای دانش‌بنیان ایران‌ساخت اتفاق افتاده است، افزود: اگرچه ساختارهای فرهنگی و اقتصادی دچار تعارضاتی با اقتصاد دانش‌بنیان هستند، اما باید با یک حرکت مستمر و جدی مشکلات فراروی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها برطرف شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ایران ساخت، نقش کلیدی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در اصلاح فرهنگ عمومی به نفع کالا و خدمات ایران‌ساخت را یادآور شد و گفت: استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نمونه‌های موفقی از کالای ساخت ایران با کیفیت و رقابتی هستند و همه جامعه از جمله نهادهای حمایتی اجرایی و سیاستگذار باید تلاش خود را به کار ببندیم، تا با کمک به رونق استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تولیدکننده کالا یا ارائه دهنده خدمات ایران ساخت، این کسب و کارها در داخل کشور و نیز در عرصه بین‌المللی معرفی و حمایت شوند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، شفافیت در ارائه خدمات و محصولات کیفی را مهم‌ترین ویژگی این‌دست کسب و کارها دانست و افزود: مهم‌ترین مزیت، شفافیت بالا در ارائه خدمات استارتاپ‌ها است و علاوه بر کاهش قیمت خدماتی که در گذشته ارائه می‌شد را با کیفیتی به مراتب بالاتر ارائه می‌دهند.

بازدید از مجموعه فناور حصین

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همراه مسعود آراسته مدیرعامل گره حصین، کشاورز رئیس هیئت مدیره، قادری‌فر رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی و کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی با جمعی از معاونان و مدیران از بخش‌های گوناگون و دستاوردهای این مجموعه فناور و دانش بنیان دیدن کرد.

این مجموعه دانش‌بنیان با بهره‌مندی از توانمندی بالغ بر ۴۰۰ نفر متخصص فارغ التحصیل کشورمان دستاوردهای مهمی کسب کند که از مهم‌ترین این دستاوردها می‌توان به ارائه انواع محصولات و خدمات سخت افزاری و نرم افزاری بومی بانکی شامل بانکداری الکترونیک، امنیت پرداخت، مدیریت مشتری و سامانه‌های هوشمند ارائه خدمات اشاره کرد.

همچنین، تولید، شخصی سازی و تامین بالغ بر ۱۰۰ میلیون کارت هوشمند، سیم کارت و کارت شهری در پروژه های ملی و اپراتورهای تلفن همراه بخشی از دستاوردهای گروه حصین به شمار می‌رود.

فروشگاه کتاب الکترونیک طاقچه با بیش از 1.6 میلیون کاربر، ۱۰٫۰۰۰ کتاب دیجیتال و بیش از 500 ناشر، که توسط این شرکت به نسخه الکترونیکی تبدیل شده،‌ از دیگر دستاوردهای این مجموعه فناور است.

پلتفرم تبلیغاتی مگنت با بیش از ۳۵ میلیون نمایش روزانه تبلیغات در موبایل و وب، تولید نرم افزار بومی مدیریت فرایندهای دولت الکترونیک، فروشگاه آنلاین کالا و خدمات گوشی شاپ، ارائه خدمات پرداخت الکترونیک (PSP)، اولین بازارگاه حمل و نقل آنلاین کالا "ترابرنت" و اولین تولید کننده HSM کاملا سخت افزاری و بومی نصب شده در شرکت‌های پرداخت و اپراتورهای تلفن همراه کشور توسط متخصصان و فناوران گروه حصین محقق شده است.

فروشگاه اندروید مایکت با بیش از 11 میلیون کاربر، 35.000 نرم‌افزار ایرانی و ایجاد اشتغال برای 10.000 توسعه‌دهنده ایرانی از دیگر محصولات گروه دانش بنیان حصین به شمار می رود.

202

کد خبر: 921090

وب گردی

وب گردی