پتروشیمی‌ها در نوسانات کنونی بازار ارز دخیل نیستند/ قیمت منطقی دلار 4500 تومان است

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با تاکید براینکه پتروشیمی در نوسانات کنونی بازار ارز دخیل نیستند، اظهار کرد: تمامی صادرکنندگان بر اساس دستورالمعل بانک مرکزی ارز صادراتی خود را عرضه می‌کنند.

فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص نوسانات نرخ ارز اظهار کرد: شرکت‌های پتروشیمی ها نزدیک به 4 سال است که با بانک مرکزی به طور هماهنگ برای فروش ارزشان همکاری می‌کنند و این همکاری در چارچوب سیاست‌های تنظیم بازار بانک مرکزی به عنوان متولی سیاست‌های پولی کشور است.

او تصریح کرد: در طول 4 سال گذشته شرکت‌های پتروشیمی هر هفته ارز مازاد قابل فروش را اعلام می کنند و این موضوع را با انجمن صنفی مورد برسی و بعد با هماهنگی بانک مرکزی و با روش‌های که اعلام می‌شود ارز را به فروش می‌رسانیم.

کریمایی تاکید کرد: در طول این مدت آمار نشان داده است که ما در واقع جز یک مقدار محدودی از ارز پتروشیمی ها را که شرکت‌ها برای خرید تجهیزات و نیازهای ارزیشان و تکمیل پروژه ها و حتی پرداخت اقساط مابقی را همه را فروختند. می توان گفت براساس چارچوب‌های سیاست بانک مرکزی همه ارزها را به بازار تزریق کردند. در واقع تنها صنعتی که این همکاری را از نزدیک با بانک مرکزی داشته، صنعت پتروشیمی است، یعنی سراغ ندارم که دیگر صنایع از نزدیک با بانک مرکزی در تعامل باشند و گزارشات هفتگی را ارائه دهند و تحت نظارت بانک مرکزی ارزش را فروخته باشد.

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی، با بیان اینکه صادرات غیر نفتی بالغ بر 40 میلیارد دلار است، گفت: از این میزان حدود 10 میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی ها است؛ بنابراین پتروشیمی ها همچنان این همکاری را دارند. از اواخر اسفند ماه هم با یک دستورالعمل جدید از سوی بانک مرکزی، بازهم به طور هماهنگ همکاری می کنیم.

او با تاکید براینکه پتروشیمی در نوسانات کنونی بازار ارز دخیل نیستند، اظهار کرد: تمامی صادرکنندگان بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی ارز صادراتی خود را عرضه می‌کنند.

کریمایی ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی به ظن خود با بانک مرکزی کاملا همکاری داشته‌اند و هیچ ارز مازادی هم ندارند که نفروخته باشند. ما حتی روز گذشته هم مبالغ قابل توجهی ارز پتروشیمی ها را با نرخ‌هایی که بانک مرکزی اعلام کرد عرضه کردیم. اساسا شرکت‌های پتروشیمی سعی نمی کنند که ارز را نگهداری یا دپو کنند با توجه به مسائلی که از نظر سیستم های بانکی و محدودیت های بین‌المللی در حوزه صادرات و انتقالات بانکی وجود دارد نگه داشتن ارز ریسک بالایی دارد، بنابراین شرکت‌های پتروشمی به هیچ عنوان ارزشان را نگه نمی‌دارند، مگر مبالغ ناچیزی که برای خرید تجهیزات، تولید پایدار و سایر موارد نیاز دارند و مابقی ارزها در طول سه چهار سال گذشته تزریق شده و همچنان هم ادامه دارد. حتی دیروز یک تصمیم جدیدی دولت گرفت نرخ های خاصی را اعلام کرد و شرکت‌های پتروشیمی یک لحظه هم تزریق ارز را متوقف نکردند و دیروز هم ارز قابل توجهی را روانه بازار کردند.

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در خصوص افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر شرکت‌های پتروشیمی اظهار کرد: با افزایش نرخ ارز سودآوری ریالی شرکت‌ها افزایش خواهد یافت اما این به معنای سود واقعی نیست چرا که ارزش پول ملی کاهش می یابد و در نتیجه قدرت خرید نیز افت پیدا می کند. این سودآوری ناشی از افزایش نرخ ارز سودآوری اسمی بوده و تنها از نظر مالی و حسابرسی می تواند مثبت تلقی شود.

او خاطرنشان کرد: قیمت 4500 تومان برای دلار مناسب بوده و مابقی رشد قیمت‌ها، سفته بازی به حساب می‌آید. این افزایش نرخ باید کنترل شود و بگذاریم دلار هم مانند سایر کالاها همگام با نرخ تورم رشد کند.

402

کد خبر: 921122

وب گردی

وب گردی