چهره جدید عربستان در نمایشگاه کتاب تونس

عربستان در نمایشگاه کتاب تونس سعی کرده تا چهره ای متفاوت از خود را نمایش دهد و به جای تبلیغ همیشگی وهابیت و رویکرد دینی، به معرفی فرهنگ، سنت ها و زنان موفق سعودی همت گمارده است.

به گزارش ایسکانیوز، اقدامات محمد بن سلمان در نوسازی سیاسی و اجتماعی عربستان و آزادی های اعطائی او را می توان در غرفه این کشور در نمایشگاه بین المللی تونس نیز مشاهده کرد.

عربستان که همواره در نمایشگاه ها تمرکز اصلی خود را بر ترویج اندیشه و رویکرد اعتقادی وهابیت متمرکز می کرد، امسال در غرفه خود کتاب هایی را عرضه می کند که موضوع آنها پیشرفت علوم و تکنولوژی، زبان و ادبیات عرب، جغرافیا و...است.

از سویی ظاهر و چینش غرفه نیز به صورتی است که سعی می کند فرهنگ و تاریخ عربستان را نمایش دهد نه ایدئولوژی آن را. جالب ترین نکته، تابلویی بزرگ است که روی آن زنان موفق عربستان معرفی شده اند و از قضا یکی از آنها نیز بدون حجاب است.

در جدیدترین رویداد عربستان نیز می توان گفت که همزمان با روز جهانی بهداشت، ورزشگاه جوهره شهر جده ، میزبان اولین مسابقات دوچرخه سواری بانوان بود. زنان سعودی در این مسابقه 10 کیلومتر رکاب زده و دوچرخه سواری کردند.

حال و با این اوصاف، پرسش این است که آیا بنیان اندیشه سنتی در عربستان با این تغییرات صوری تغییر می کند یا باید منتظر شورش بنیادگرایان (مانند آنچه در تاریخ این کشور اخوان التوحید انجام داد) بود؟ به نظر می رسد تمامی ارکان و نهادهای کشور سعودی در خدمت پروژه بن سلمان برای نوسازی و اصلاحات قرار گرفته است و همه بخش های رسانه ای فرهنگی، دینی، نظامی و اقتصادی نیز با این روند هماهنگ هستند.

گویی اجماع نخبگان برای اصلاحات در چین به نوعی دیگر در این کشور شکل گرفته است. هر چند برخی تحلیلگران مقاومت بخش دینی را مهم می دانند اما برخی دیگر بر تغییر نسلی و نبود زمینه های شکلگیری بنیادگرایی تاکید دارند. گذر زمان پاسخ این پرسش ها را میسر می سازد.

کد خبر: 921127

وب گردی

وب گردی