بدری: توجه کنیم تلویزیون برای عموم مردم است/دانشگاه آزاد برای هر شهر برنامه مستقل فرهنگی طراحی کند

مجری برنامه تلویزیونی «جهان آرا»، گفت: تلویزیون برای عموم مردم است و برنامه سازان که کنترل تلویزیون را به نوعی در دست دارند باید به این نکته و هنجارهای عمومی جامعه توجه کنند.

محمدحسین بدری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اهداف برنامه سازی رسانه های دولتی، اظهار داشت: شبکه های تلویزیونی که ساختار همگونی دارند برنامه های مختلف را با نیات مختلفی می سازند. در این رابطه بررسی برنامه سازی رسانه ها نیازمند، نگاه جزیی تری است و باید از خود برنامه سازان درباره اهداف کاریشان سوال پرسید.

وی در مورد برنامه سازی در جبهه انقلاب، گفت: این تقسیم بندی را منطقی و دقیق نمی دانم. به طور مثال کشورمان ایران دارای یک جامعه به هم پیوسته است و با اینکه عده ای علاقمند هستند که این جامعه به هم پیوستگی هایش کم شود و بین مردم اختلاف مبنایی پیش بیایند، جامعه ایران ساختار و شکل به هم پیوسته ای دارد.

مجری برنامه تلویزیونی «جهان آرا» با اشاره به اینکه در کشور ما قومیت های مستقل به همراه تفکیک های دینی و حزبی در کنار یکدیگر زندگی می کنند، افزود: البته ممکن است حتی در میان اعضای یک خانواده، کنش های سیاسی و رفتارهای دینی متفاوتی با یکدیگر ایجاد شود که البته این مسئله در مورد تنوع قومیت های نیز صادق است که علاوه بر تمایزهایشان از یکدیگر، در عین حال در نظام سرزمینی ایران زندگی می کنند.

این روزنامه نگار افزود: ممکن است افراد ساکن در یک کوچه از شهرهای مختلف آمده باشند و متعلق به قومیت های مختلفی باشند اما اگر با هم اختلاف و دعوایی داشته باشیم معمولا سر این چیزها نیست حتی اختلافات مذهبی شیعه و سنی در ایران هرگز آن ویژگی هایی سایر مناطق دنیا را ندارد و برادران و خواهران اهل سنت در کشورمان تعدادشان کم نیست اما درون نظام اجتماعی ایران کنار هم زندگی می کنند و با یکدیگر داد و ستد دارند.

اختلافات مذهبی شیعه و سنی در ایران هرگز آن ویژگی هایی سایر مناطق دنیا را ندارد و برادران و خواهران اهل سنت در کشورمان تعدادشان کم نیست اما درون نظام اجتماعی ایران کنار هم زندگی می کنند و با یکدیگر داد و ستد دارند

بدری اظهار کرد: در فضای جامعه عده ای انقلابی نیستند اما وقتی برای یک رسانه قصد برنامه سازی داریم در مورد موضوعاتی که جنبه عمومی برای همه مردم دارد مانند جنگ یا محرم نیز اقدام به برنامه سازی می کنیم زیرا موضوعات عمومی تنها برای متدینین نیست.

مجری برنامه جهان آراد اضافه کرد: در این رابطه علاوه بر اینکه عده ای ممکن است در زندگی خود بسیار درگیر مراسم محرم و ماه رمضان شوند ولی بعضی ها زندگی شان این قدر تحت تاثیر این فضا نباشند. برنامه سازی در موارد عمومی، همه مردم را مورد نظر دارد و طبیعتا باید به هنجارهای عمومی و جامعه توجه شود زیرا تلویزیون برای عموم مردم است و کنترلش در دست برنامه سازانش است.

وی در مورد برنامه جهان آرا و تبیین گزاره انقلاب گفت: طبیعتا برنامه جهان آرا مثل بقیه بخش های یک شبکه تلویزیونی به عنوان یک مجموعه ای که مسئله و دغدغه انقلاب و تداوم این اتفاق تاریخی در دنیای امروز را دارد شاید توجه بیشتر این برنامه به مسائل انقلاب به خاطر کم کاری رسانه های دیگر باشد زیرا جای خالی این تفکر را در میان رسانه ها احساس می شود.

بدری اظهار کرد: برنامه جهان آرا تنها در مورد مسائل انقلابی نیست و برنامه های مختلفی درموضوعات سرگرم کننده و عمومی دارد. به طور مثال در بخشی از برنامه به سینمای انیمیشن در ایران اختصاص داشت و برای مخاطبان عمومی تولید شده است به بیانی دیگر برنامه جهان آرا علاوه براینکه به تقویت تفکرات انقلابی در جامعه کمک می کند به بخش هایی می پردازد که برای تمامی افراد این سرزمین جالب و مورد استفاده باشد.

وی با بیان اینکه نمی توان باورهای انقلابی را به مردم تزریق کرد، گفت: براساس تجربه 20 ساله کار در حوزه رسانه و روزنامه باید بگویم که القای باورانقلابی مثل دستگاه تزریق پلاستیک نیست که با مواد اولیه رنگ انقلابی به خود بگیرند زیرا نیازمند یک نظام فکری جامع است.

براساس تجربه 20 ساله کار در حوزه رسانه و روزنامه باید بگویم که القای باورانقلابی مثل دستگاه تزریق پلاستیک نیست که با مواد اولیه رنگ انقلابی به خود بگیرند زیرا نیازمند یک نظام فکری جامع است

مجری برنامه جهان آرا اضافه کرد: بخشی از گزاره ساخت برنامه انقلابی در ذهنیت سازندگان آن نهادینه شده است برنامه سازی به این شکل امری ذهنی و فطری است.

این روزنامه نگار افزود: برنامه سازان رسانه پیرو جبهه انقلاب افرادی هستند که در این فضا زیسته و بزرگ شده اند و در جهت تقویت و جبران باور انقلابی هستند که در سایر حوزه ها کمتر به آن پرداخته شده است.

بدری درباره ویژگی های یک رسانه انقلابی توضیح داد: برنامه سازی انقلابی فطری و طبیعی است و برنامه سازان رسانه های انقلابی توسط یکسری افراد منصف، مسلمان و کار بلد حرفه ای انقلابی تهیه می شود که همه این صفت ها با همکدیگر است. یعنی همزمان که منصف هستند، انقلابی و مسلمان و کاربلد نیز هستند البته ممکن است ضعف هایی در برنامه باشد که در برنامه سازی روالی عادی است.

مجری برنامه جهان آرا اضافه کرد: از اقتضات تولید برنامه این است که تابع شرایط است و به دنبال این هستیم که ذهن مخاطب عمومی جامعه ایرانی درگیر چیست یا به چه چیزی نیاز دارد.

وی افزود: در برنامه سازی به دنبال گفتن حرفهایی هستیم که سایر رسانه ها نمی گویند و به نوعی بار رسالت برنامه سازی برای انقلاب را به دوش می کشیم. اینکه مقدار حرفها و سخنان انقلابی در برنامه ما بالاست به دلیل کم کاری سایر رسانه ها در این موضوعات است.

در برنامه سازی به دنبال گفتن حرفهایی هستیم که سایر رسانه ها نمی گویند و به نوعی بار رسالت برنامه سازی برای انقلاب را به دوش می کشیم

این مجری تلویزیونی ادامه داد: نظام تربیتی و سطح سواد و شخصیت هر فرد در مراحل مختلف زندگی ثابت است در این رابطه سازندگان برنامه های گفتمان انقلاب به صورت فطری و طبیعی با یک چارچوب و استانداردی متناسب با وضعیت و فضای امروز جامعه و رسانه ها به همراه بهره مند از ویژگی های انقلابی فعالیت می کنند.

بدری اضافه کرد: وقتی درباره مفهوم برنامه سازی درباره تقویت گفتمان انقلابی صحبت می کنیم به دنبال تحقق هدف حکومت دینی دربستر عدالت هستیم و امکان دارد این برنامه در مورد زلزله کرمانشاه یا کارتن خواب های تهران باشد اما مفهوم برنامه در تک تک این قالب ها گنجانده می شود.

وی افزود: زمانی که یک نظام تربیتی با درک درست از مفهوم رسانه همراه می شود، ناگزیر وقتی صحبت از حرف حساب به میان می آید، یک کلام انقلابی محسوب می شود و لازم نیست یکسری مواد انقلابی به برنامه تزریق شود تا برنامه ای به صورت برنامه انقلابی تولید شود.

بدری درباره تاثیر مجری در رویکرد تولید برنامه جهان آرا اظهار کرد: کار در برنامه به صورت تیمی صورت می گیرد اما سعی می کنم دربرنامه هایی که اجرایش را برعهده دارم با توجه به تجربه روزنامه نگاری و کار در مجله های مختلف، از تجارب و روش هایی دیگر دوستان در رسانه های دیگر استفاده کنیم.

این کارشناس فرهنگی افزود: تلاشمان در برنامه جهان آرا بر این است که سوالات از سر جستجو گری باشد و واقعا سوال من از مهمان در اکثر مواقع سوال خودم است که به جوابش احتیاج دارم مثل مخاطبی که از گیرنده های تلویزیونی خود نیازمند پاسخ است.

تلاشمان در برنامه جهان آرا بر این است که سوالات از سر جستجو گری باشد و واقعا سوال من از مهمان در اکثر مواقع سوال خودم است که به جوابش احتیاج دارم

بدری اضافه کرد: در برنامه ها سعی شده در کنار اختلاف نظرهای افراد مختلف با یکدیگر به حقیقی دست پیدا کنیم که یک قدم به سمت دانایی مفید و روشن شدن فضای جامعه منتهی شود و تمام تلاش ما در برنامه ها و کمک به این تیم ، روشن شدن فضا، دانستن و به ایجاد فضای دانایی و مطلع بودن در جریان بودن مخاطب کمک کند.

این مجری و کارشناس فرهنگی درباره تاثیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ظرفیت ها و امکاناتی که دراختیار دارد نیز گفت: محیط گسترده دانشگاه آزاد اسلامی با مخاطبان و دانشجویان متنوعی که در واحدهای مختلف دارد می تواند در بسیاری از موارد تاثیر گذار باشد. با توجه به اینکه کار اصلی دانشجویان درس خواندن است دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در ترغیب این قشر جوان و تحصیل کرده به اقدامات فراتر از درس موثر باشد.

با توجه به اینکه کار اصلی دانشجویان درس خواندن است دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در ترغیب این قشر جوان وتحصیل کرده به اقدامات فراتر از درس موثر باشد

وی افزود: ممکن است اقدام اصلی دانشجویان کار فرهنگی نباشد اما در این فضا اگر برنامه ریزی هوشمندانه ای صورت گیرد هم در دانشگاه و هم در مکان هایی دیگر، با ورود افراد با سابقه که دستی در طرح ریزی نظام آموزشی دارند می توان طرح های فرهنگی را در دانشگاه آزاد، اجرایی کرد.

بدری خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به واحدهای مختلفی که در سراسر کشور دارد نیازمند یک برنامه کلان عمومی به نسبت فضاها و موقعیت های هر شهر دارد تا با تشخیص نیازهای مختص به هر شهرستان و واحد دانشگاهی، برنامه ریزی های مستقلی در این رابطه انجام شود.

502

کد خبر: 921142

وب گردی

وب گردی