تولید تجمعی میدان مشترک آذر از مرز ۱۰ میلیون بشکه فراتر رفت

تولید تجمعی نفت میدان آذر از مرز ۱۰ میلیون بشکه فراتر رفته است و تولید روزانه این میدان مشترک تا پایان امسال به ۶۰ هزار بشکه افزایش می‎یابد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حدود یک سال پیش و در اواخر سال ۹۵، برداشت نفت از میدان مشترک آذر به میزان ۱۵ هزار بشکه در روز کلید خورد و پس از گذشت حدود ۲ ماه، این رقم به ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. حالا بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت اویک از برنامه‎ریزی برای راه‌اندازی ردیف نخست تأسیسات فرآورشی دائم و تحقق تولید ۶۰ هزار بشکه‎ای نفت در این میدان مشترک تا پایان امسال خبر می‎دهد و می‎گوید: تا ۲۰ فروردین ماه امسال، بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت از این میدان برداشت شده است.

اجرای طرح توسعه میدان مشترک آذر با هدف تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت در چارچوب قرارداد بیع متقابل در دستور کار شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و شرکت اویک قرار گرفت و عملیات اجرایی توسعه آن به شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر محول شد؛ میدانی که از نظر ژئوفیزیک و حفاری از پیچیده‌ترین میدان‌های نفتی به شمار می‎رود و از حیث شرایط و کیفیت کار با دیگر میدان‌های نفتی ایران تفاوت دارد.

محمدی مدیرعامل شرکت اویک گفت: عمق بالای مخزن و نیاز به حفاری در سازندهای مختلف نفتی و توالی لایه‎های پرفشار و کم فشار، عملیات حفر چاه در این میدان پیچیده را بسیار دشوار کرده است، به طوری که در حفاری این میدان و برای گذر از لایه‌ها و سازندهای مختلف زمین، از عملیات شکافت اسیدی استفاده کرده‎ایم که یکی از روش‌های متداول و مؤثر برای افزایش تولید به شمار می‌رود. تجربیات بسیار ارزشمندی در حوزه اسیدکاری و بالاخص شکافت اسیدی کسب کردیم که این تجربیات می‎تواند در اجرای فاز دوم این پروژه و سرانجام دستیابی به تولید صیانتی این طرح استفاده شود.

پایان عملیات حفاری فاز نخست توسعه آذر تا شهریور

بر اساس این گزارش، نفت تولیدی در میدان مشترک آذر به تأسیسات بهره‌برداری نفت دهلران منتقل می‌شود و هم‎اکنون با هماهنگی‌های شرکت متن به عنوان کارفرما و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‌عنوان دریافت‌کننده نفت، انتقال نفت آذر از طریق ۱۲۹ کیلومتر خط لوله ۱۶ اینچی به تأسیسات بهره‌برداری دهلران انجام و از آنجا به مبادی صادراتی کشور منتقل می‌شود.

به گفته محمدی، تولید کنونی نفت در میدان مشترک آذر با فعالیت ۹ حلقه چاه، ۳۰ هزار بشکه در روز و قابل افزایش تا ۳۳ هزار بشکه است و حفاری پنج حلقه چاه دیگر در این میدان مشترک هم به پایان رسیده که به دنبال نصب تجهیزات سرچاهی و تکمیل آنها، این پنج حلقه هم آماده تولید می‌شوند و همزمان با آماده شدن ردیف نخست واحد فرآورش مرکزی (CPF) میدان آذر در مدار تولید قرار می‎گیرند. همچنین با پایان عملیات حفاری سه حلقه چاه دیگر تا شهریورماه امسال، فعالیت گروه اویک در بخش حفاری طرح توسعه میدان آذر، محدود به حفر یک حلقه چاه دفع پساب خواهد شد.

مدیرعامل شرکت اویک، یکی از برنامه‌های اصلی این شرکت در اجرای طرح توسعه میدان نفتی آذر را در سال ۹۷ ساخت واحد فرآورش مرکزی این طرح برشمرد و از بهره‌برداری ردیف نخست نفتی این واحد تا پیش از پایان امسال و بهره‌برداری کامل ردیف دوم نفتی آن در اوایل سال آینده خبر داد که به دنبال راه‌اندازی ۲ ردیف نفتی واحد فرآورش مرکزی، هدف تولید پایدار ۶۵ هزار بشکه نفت از میدان مشترک آذر به نتیجه خواهد رسید و سپس تأسیسات انتقال گاز این میدان نیز تکمیل خواهد شد.

پیگیری جدی مذاکرات اویک با گازپروم‎نفت

سال گذشته شرکت اویک با شرکت گازپروم‎‏نفت روسیه تفاهمنامه‎ای با هدف توسعه میدان‎های بلوک اناران در غرب کشور امضا کرد و مذاکرات این دو شرکت با جدیت پیگیری می‎شود. اویک به عنوان توسعه‌دهنده میدان آذر در مرحله تولید زودهنگام، امیدوار است به عنوان شرکت اکتشاف و تولید ایرانی در ادامه فرآیند توسعه این میدان مشترک در قالب قراردادهای جدید نفتی ایفای نقش کند و به این منظور ضمن امضای تفاهمنامه با شرکت روسی گازپروم‎نفت، جلسات مستمری برگزار کرده است.

محمدی به توان سرمایه‌گذاری این شرکت روسی و استفاده آنها از روش‌های فناوری‌محور، همچنین تجربه عملیاتی این شرکت در توسعه میدان نفتی بدرا در عراق (مشترک با میدان آذر) و افزایش ضریب بازیافت نفت در آن میدان، به عنوان مزیت‎های بهره‎مندی از حضور گازپروم‎نفت در طرح توسعه میدان آذر اشاره می‎کند و ادامه می‎دهد: با توجه به اشتراکات و تشابه ساختمانی میدان‎های آذر و چنگوله، موضوع توسعه این دو میدان در چارچوب یک بسته توسعه‌ای یکپارچه روی میز شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

میدان نفتی آذر با حدود ۴ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا یکی از میدان‌های هیدروکربوری مشترک با کشور عراق است که در بلوک اناران واقع در دماغه کوه‎های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در قسمت جنوب غربی ایلام) میان دو شهر مهران و دهلران قرار گرفته است.

402

کد خبر: 921168

وب گردی

وب گردی