رایزنی آمریکا، انگلیس و فرانسه برای حمله به سوریه

خبرگزاری آسوشیتدپرس از مذاکره سران آمریکا، انگلیس و فرانسه درباره حمله به سوریه تا روز یکشنبه به بهانه وقوع حمله شیمیایی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا یک سفر خارجی را به منظور تصمیمگیری درباره وعده خود برای ایستادن در مقابل «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه لغو کرد و مقامات دولت ترامپ با شرکای بین المللی خود درباره یک واکنش نظامی مشترک به حمله شیمیایی سوریه مشورت کردند.

به گفته مقامات آمریکایی، ترامپ با سران کشور‌های دیگر در اینباره صحبت کرده است و آمریکا، فرانسه و انگلیس در حال مشورت گسترده درباره یک حمله نظامی در اواخر هفته کنونی (یکشنبه) هستند. به گفته مقامات مطلع، هیچ کدام از سران این سه کشور در این خصوص تصمیمی قطعی نگرفته اند.

یک عملیات نظامی مشترک به فرماندهی فرانسه (نه آمریکا) پیام این اتحاد بین المللی برای مقابله با استفاده از سلاح‌های شیمیایی را ارسال می‌کند. همچنین این اقدام مشترک، با حمایت نظامی و سیاسی روسیه و ایران از سوریه مقابله می‌کند.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه گفت: این کشور به همراه آمریکا و انگلیس در روز‌های آینده تصمیم می‌گیرند که چه واکنشی به این موضوع داشته باشند. او خواستار «یک واکنش مشترک قدرتمند» به حمله به شهر دوما در سوریه در روز یکشنبه شد.

رئیس جمهور فرانسه برای انجام یک عملیات نظامی، به مجوز پارلمان نیازی ندارد. فرانسه یکی از کشور‌های عضو ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش است که در سال ۲۰۱۴ تشکیل شد. گروه تروریستی داعش چندین بار در فرانسه حملات تروریستی انجام داده است که یکی از این حملات ماه گذشته رخ داد.

دونالد ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد شکی ندارد نیرو‌های دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی احتمالی به دوما هستند، ولی نه ترامپ و نه سران دیگر کشور‌ها هیچ مدرک موثقی برای این ادعا ارائه نداده اند. مقامات آمریکایی می‌گویند شواهد مربوط به این حمله در دست نیستند. ترامپ سال پیش با شلیک یک موشک کروز دریایی به پایگاه هوایی سوریه به حمله شیمیایی ادعایی واکنش نشان داد.

به گفته یکی از مقامات آمریکا، فرانسه و انگلیس به یک گزینه نظامی فکر می‌کنند که گسترده‌تر از حمله تنبیهی یک روزه آوریل گذشته است. به ادعای آن‌ها این حمله نتیجه دلخواه آن‌ها برای جلوگیری از حملات شیمیایی اسد را نداشته است. به همین دلیل این سه کشور در حال بررسی رشته‌ای از گزینه‌ها هستند تا مانع انجام این گونه حملات شوند. برای مثال حمله نظامی به قابلیت‌هایی که انجام چنین حملاتی را ممکن می‌سازند یکی از این گزینه‌ها است.

وقتی از مکرون درباره امکان انجام اقدام نظامی سوال شد، گفت که کشورش به بحث با انگلیس و آمریکا درباره اطلاعات استراتژیک و فنی ادامه می‌دهد و در روز‌های آینده تصمیم قطعی را اعلام خواهد کرد. او همچنین گفت هر اقدامی که قرار باشد صورت بگیرد سلاح‌های شیمیایی را هدف می‌گیرد.

بر اساس یک توافق در سال ۲۰۱۳ روسیه ضمانت کرد که سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را منهدم کند.

به گفته مقامات مطلع، ترامپ با «ترزا می» نخست وزیر انگلیس تماس تلفنی داشته است و این دو مقام به این نتیجه رسیده اند که حمله شیمیایی سوریه کاملاً سزاوار سرزنش است و جامعه بین المللی برای تاکید بر ممنوعیت این گونه حملات باید به این حمله سوریه واکنش نشان دهد. ترامپ با امیر قطر در کاخ سفید نیز دیدار کرد. امیر قطر در مصاحبه با خبرنگاران گفت با ترامپ درباره مسئله سوریه موافق است.

ارتش روسیه که نیروهایش در سوریه مستقر هستند روز دوشنبه اعلام کرد افسرانش را برای بازدید از منطقه حمله ادعایی اعزام کرده است، ولی آن‌ها هیچ مدرکی دال بر انجام حمله شیمیایی در آنجا پیدا نکرده اند.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا نیز روز دوشنبه گفت که سفرش به کالیفرنیا را لغو کرده تا روز چهارشنبه در کاخ سفید به بحث و مشورت درباره مسئله سوریه بپردازد.

کد خبر: 921191

وب گردی

وب گردی