هیچ شناور چینی اجازه ماهیگیری در آبهای ایران را ندارد/ اجازه افزایش تعداد شناورها را نمی‌دهیم

معاون منابع و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان این که هیچ شناور چینی اجازه فعالیت در آبهای ایران را ندارد گفت: تعدادی خدمه خارجی در شناورهای ایرانی مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شاهپور کاکولکی معاون منابع و صیادی سازمان شیلات ایران، اظهار کرد: کل صید کشور 678 هزار تن است که 290 هزار تن آن را را تُن ماهیان و سایر آبزیان درشت انجام می‌دهند.

او افزود: صید میگو در سال جاری 12 هزار تن پیش‌بینی می‌شود که 3 هزار تن از سال قبل آن بیشتر است.

معاون منابع و صیادی سازمان شیلات ایران ادامه داد: 143 هزار نفر به صورت مستقیم در این بخش مشغول به فعالیت هستند و حدود 50 درصد تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

او تصریح کرد: 290 هزار تن صید آبزیان درشت در کشور وجود دارد که تا پایان برنامه ششم 80 هزار تن به آن اضافه می‌شود.

* دادگاه ویژه شناورهای شیلاتی تشکیل می‌شود

کاکولکی گفت: براساس همکاری با قوه قضائیه دادگاه ویژه شناورهای شیلاتی در ارتباط با تعرض‌ها به مناطق مرزی و صیدهای غیرمجاز آبزیان تشکیل شده است تا این وضعیت را ساماندهی دهد.

او افزود: حدود 11 هزار شناور در کشور داریم که از این تعداد 80 شناور تخلف داشته‌اند و به تخلف آنها رسیدگی شده و پروانه 8 شناور لغو شده است.

معاون منابع و صیادی سازمان شیلات ایران در پاسخ به اینکه جرائمی که برای مقابله با متخلفان عرصه صیادی در نظر گرفته شده است چقدر بازدارنده است گفت: جریمه‌ها بسیار یازدارنده‌اند اگر شناوری تخلف کند به دادگاه معرفی می‌شود و 3 ماه پروانه آنها لغو می‌شود.

* تا 5 سال آینده از خدمه غیرایرانی در کشور استفاده نمی‌شود

او با بیان اینکه تعدادی خدمه خارجی در شناورهای ایرانی مشغول به فعالیت هستند، گفت: براساس آموزه‌های ملوانان ایرانی امیدواریم که شناورهای ایرانی ظرف 5 سال آینده از ناخدای غیرایرانی استفاده نکنند.

کاکولکی یادآور شد: فعالین بخش خصوصی خود اقدام به ورود مدرس‌های خارجی برای آموزش ملوانان و ناخدایان ایرانی کرده‌اند و آموزشهای لازم به آنها داده می‌شود.

* اجازه افزایش تعداد شناورها را نمی‌دهیم

معاون منابع و صیادی سازمان شیلات ایران تصریح کرد: فشارها به سازمان شیلات برای افزایش تعداد ناوگانها افزایش یافته است اما با توجه به اینکه وضعیت فعلی شناورهای موجود از این شرایط غیراقتصادی می‌شود و دریاهای کشور ظرفیت‌های لازم را ندارند اجازه افزایش تعداد شناورها را نمی‌دهیم.

کاکولکی ادامه داد: در آبهای کم عمق امکان توسعه شناورهای صیادی وجود ندارد و در آبهای عمیق نیز در صورت بررسی‌های لازم اجازه صدور مجوز داده می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که فعالین محلی گزارشاتی درباره وجود صیادان چینی با پرچم‌های ایرانی را در آبهای ایران گزارش داده‌اند، آیا سازمان شیلات مجوزی برای فعالیت صیادان و شناورهای ایرانی صارد کرده است یا خیر گفت: چیزی به عنوان شناور خارجی نداریم و هرگونه تغییر پرچم براساس اجازه سازمان بنادر صورت می‌گیرد.

کاکولکی افزود: هیچ شناور خارجی حق ورود به ایران را ندارند و در صورت ورود توسط دریابانی دستگیر و به قوه قضائیه معرفی می‌شوند.

معاون منابع و صیادی سازمان شیلات ایران همچنین درباره تیراندازی به افرادی که در فضای مجازی مطرح شده بود گفت: مسئولین دریابانی و امنیتی کشور به طور کامل مرزهای کشور را تحت کنترل دارند و آن فیلمی که در فضای جازی منتشر شده مربوط به ایران نبوده است.

او همچنین درباره صید ماهیان غیرخوراکی (حرام گوشت) گفت: این ماهیان به قیمت‌مناسبی به کشورهای شرق آسیا صادر می‌شود و منع قانونی در این ارتباط وجود ندارد.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 921218

وب گردی

وب گردی