سرانجام مدارس سمپاد در هاله ای از ابهام/دانش آموزان تیزهوش چگونه شناسایی می شدند؟

کارشناسان آموزشی با توجه به شرایط موجود اعتقاد دارند که حذف این مدارس باید هرچه سریع تر اتفاق بیفتد ، چرا که بافت امروز این مدارس توسط دانش آموزان تیزهوش و معمولی تشکیل شده است که به هر دوگروه آسیب وارد می کند.

حسین طالبی- ایسکانیوز : مدارس سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان)حدود 12 سال پیش وارد ساختار آموزشی کشور شد و جایگزین مدارس تیزهوشان شدند ،گرچه که امروز با همان اسم قدیم شناخته می شوند.

به اعتقاد یکی از مشاوران تحصیلی در واقع مدارس سمپاد قرار بود در قالب یک سازمان مستقل فعالیت خود را شروع کند و دانش آموزان تیزهوش و یا استعداد های درخشان در این مدارس تحت آموزش های ویژه تحصیلی قرار بگیرند و باعث شکوفایی استعداد بیشتر این کودکان شوند و در نهایت این افراد در جامعه باعث توسعه کشورشوند .

رامین حسینی گفت: از گذشته مدارس تیزهوشان به دلیل نوع فعالیت خود افراد برجسته و مهمی را در حوزه های مختلف به جامعه تحویل داده است و ادامه این روند یکی از اهداف اولیه مدارس سمپاد بود اما مشکل از جایی شروع شد که فعالیت این مدارس در روند پولی سازی قرار گرفت و دیگر اولویت پذیرش دانش آموز براساس استعداد خاص یا تیزهوشی نبود.

حسینی تاکید کرد: مناسفانه دانش آموزانی که از هوش کمتری برخوردار بودند با پرداخت پول به عضویت مدارس در می آمدند، به همین دلیل سطح علمی این مدارس روز به روز پایینتر می آمد و در واقع همین امر باعث شده که آمار این نوع مدارس در کشور ما 10 برابر بالاتر از میانگین جهانی باشد.

دانش آموزان تیزهوش چگونه شناسایی می شدند؟

شناسایی کودکان و نوجوانان تیزهوش فقط براساس یک آزمون در مقطع متوسطه اول یا دوم انجام می شد و منابع آزمون برگرفته ازتست های هوش ، مطالب درسی همان مقطع و تا حدی بالاتر است.

حذف مدارس سمپاد

این مشاور تحصیلی تاکید کرد: امروزه کارشناسان آموزشی با توجه به شرایط موجود بر این باور هستند که حذف این مدارس باید هرچه سریع تر اتفاق بیفتد ، چرا که بافت امروز این مدارس توسط دانش آموزان تیزهوش و معمولی تشکیل شده است که به هر دوگروه آسیب وارد می کند.

در واقع به جای تفکیک دانش آموزان وایجاد مدارس مختلف با نام سمپاد و غیره ، آموزش و پرورش باید مدارس را دولتی از لحاظ علمی و کیفی ارتقاء بدهد.

بر جذب دانش‌آموز در پایه هفتم سمپاد دوباره تاکید شد

این در حالی است که حذف آزمون مدارس سمپاد در متوسطه اول، واکنش‌های ضد و نقیضی از سوی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال داشته و سخنگوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مورد سکوت کرده است.

مهر نوشت :همچنان پس از دو گذشت سه روز از جلسه وزیر آموزش و پرورش با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارائه گزارش درباره حذف آزمون ها و تکلیف مدارس سمپاد در متوسطه اول، حرف های ضد و نقیضی از سوی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی مخابره می شود و سخنگوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز سکوت کرده است.

گفتنی است عزت الله ضرغامی اما پس از اولین مطلب خود در کانال شخصی اش مبنی بر اینکه قرار شده است امسال نیز آزمون پایه هفتم تیزهوشان برگزار می شود و تکذیب آن توسط وزیر آموزش و پرورش، باز هم صرغامی در کانال خود نوشته است: عواقب و مسئولیت هرگونه تأخیر در اجرای رهنمودهای جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد جذب دانش آموزان تیزهوش دوره اول متوسطه در سال ۹۷، بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داده است: ارائه گزارش اصلاحات در سمپاد به ویژه در نحوه ی جذب، برای اعمال از سال ۹۸ به بعد به اعضای شورا، شناسایی و برخورد با مافیای مدارس غیرانتفاعی و مبارزه جدی با جریان هایی که به دنبال تکمیل حلقه ثروت و قدرت در فرآیند تعلیم و تعلم هستند، از اولویت های وزیر محترم آموزش و پرورش است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است: نگرانی و سرگردانی دانش آموزان تیزهوش و خانواده های محترم آنان را هرچه سریعتر برطرف کنید و اجازه ندهید که نخبگان و اولیای محترم و پرتلاش آنان، به ویژه در مناطق محروم، اسیر منازعات صاحبان منافع شوند. زمان بارگذاری بیشتر بر مردم نیست. باربرداری کنید!


706

کد خبر: 921236

وب گردی

وب گردی