حجت الاسلام ملک‌پور: درد جامعه دور شدن از دستورات پیامبر اکرم(ص) است

پژوهشگر و محقق علوم دینی، گفت: پیامبر اسلام (ص) برای همه اعمال ما دستور و روایت دارد که اگر به این دستورات عمل کنیم به نتیجه ای که خداوند در دینش قرار داده می رسیم.

حجت الاسلام احد ملک پور، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، درباره شان و منزلت روز مبعث در میان مسلمانان اظهار کرد: این عید را به تمامی شیعیان و اهل سنت تبریک می گویم. امروز پیامبر اکرم (ص) به پیامبری مبعوث شدند و در صحت این روز در میان تمامی مسلمان اتفاق نظر وجود دارد.

وی درباره کیفیت آداب شب مبعث، گفت: شب زنده داری یکی از بهترین آداب این شب است که به صورت ویژه در کتاب مفاتیح الجنان به آن سفارش شده است. همان طور که می دانید احیا نیز حالات مخصوص به خود را دارد و مانند شب های احیای ماه رمضان باعث حال خوش افراد می شود.

این محقق علوم دینی درباره واژه «لیله المحیا» که به این شب اطلاق شده، گفت: این واژه درباره ماجرای شفای عده ای از بیماران در این شب است که در مفاتیح الجنان عنوان شده است که البته چندان قابل استناد نیستند.

ملک پور ادامه داد: خداوند دعای بندگانش را اجابت می کند اما شب هایی که عنایتی در آن هست خدا محبت بیشتری به بنده دارد اما به طور قطع نمی توان گفت برای دعا در شب مشخصی فرد شفا می گیرد و اگر کسی هم دعا کرده و شفا گرفته علتش می تواند مسائل زیادی باشد و نمی توان با اعمالی که یکسری مسلمانان حاجت گرفته اند، عملی را به همه مسلمانان تحمیل کنیم.

این محقق دینی درباره اینکه آموزه های نبی اکرم (ص) برای امروز جامعه تا چه اندازه می تواند مفید باشد، گفت: تمامی آموزه های نبی اکرم (ص) برای همه زمان ها دارای اهمیت است زیرا رسول اکرم (ص) نه تنها در رفتار، گفتار و احادیث بلکه برای همه مسلمانان و تمام عالم مفید است.

وی افزود: درد جامعه ما این است که به دستورات پیغمبر عمل نمی کنند در حالی که این ناهنجاری های اجتماعی که در سطح شهر دیده می شود به خاطر اینکه عده ای خطایی را مرتکب شده اند و عده ای دیگر نیز بی تفاوت و بدون انجام نهی از منکر از کنارش گذشتند.

ملک پور خاطرنشان کرد: روایات فراوانی داریم کسانی که منکری را می بینند و تذکر نمی دهند عقوبت همان منکر فردا شامل حال این افراد نیز می شود. به طور مثال غذابی که بر قوم صالح در قرآن گفته شده است این بود که یک نفر ناقه صالح را ذبح کرد اما خداوند همه قوم را عذاب کرد زیرا همه نگاه کردند و چیزی نگفتند.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) برای همه اعمال ما دستور و راه و روش های مناسب آن را بیان کرده است که اگر به این دستورات گوش فرا دهیم به نتیجه ای که خداوند در دینش قرار داده می رسیم و اگر به این دستورات عمل نکنیم ظاهر دین را داریم اما به نتایج مثتبی در جامعه نخواهیم رسید.

502

کد خبر: 921299

وب گردی

وب گردی