شهریاری:  دلار ۴۲۰۰ تومان مبنای قانونی ندارد/ دولت منفعلانه بازار را مدیریت می کند

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در مدیریت بازار ارز گفت: دلار ۴۲۰۰ تومان مبنای قانونی ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سیدکمال الدین شهریاری با اشاره به اینکه دولت نرخ ارز را 4200 تومان در نظر گرفته است، اظهار داشت: ابتدا لازم می دانم قبل از اینکه به توان دولت در نگهداشتن این نرخ اشاره کنم، بگویم که تصمیم دولت مبنی بر اعلام نرخ ارز در رقم 4200 تومان مبنای قانونی ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرکب بودجه سال 97 هنوز خشک نشده، در بودجه رقم 3500 تومان برای ارز پیش بینی شده است بر همین مبنا منابع ریالی و درآمد دولت در تراز بودجه پیش بینی شده است، به نظر من اعلام دلار 4200 غیر قانون و مسیر قانونی آن طی نشده است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس دهم شورای اسلامی به تاثیر نوسانات ارز در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه پرش هایی که در نرخ ارز اتفاق افتاد، اگر چه در کوتاه مدت ممکن است به سود دولت باشد و دولت از محل افزایش نرخ دلار منابع ریالی و کسر بودجه خود را تامین کند.

تورم ناشی از نوسانات ارز خود را در بازار نشان می دهد

او بیان داشت: اما در بلند مدت به زیان اقتصاد کلان کشور و پول ملی تمام می شود و تورم ناشی از این پرش در چند ماه آینده در بازار خود را نشان می دهد و این تورم با سیاست مهار تورم کاملا مغایرت دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در دولت آشفتگی در تصمیم گیری ها وجود دارد، اظهارداشت: تناقضی در شعارهای دولت به چشم می خورد، از یک طرف شعار کنترل تورم می دهند از یک سوی دیگر ارز را گران می کنند، در صورتی که به نظر من اتفاقاتی که چند روز اخیر در ارز افتاد کاملا ناشی از ضعف مدیریت دولت و مسئولین بانک مرکزی در کنترل بازار بود.

شهریاری با تاکید براینکه در چند سال گذشته بازار ارز به صورت شناور مدیریت شده بود، گفت: ما چندین سال است ارز را به صورت شناور مدیریت می کنیم و در بسیاری از موارد مدیریت ارز شناور کاملا موفق بوده و جواب داده است، بنابراین می توان تاکید کرد نوسانات اخیر ارز به دلیل ضعف مدیریت بوده است.

او با بیان اینکه به نظر نمی رسد که دولت بتواند نرخ ارز را در رقم 4200 کنترل کند، عنوان کرد: دولت اگر بخواهد بازار ارز را کنترل کند باید قدرت پیش بینی داشته باشد و بتواند قبل از اینکه بحران اتفاق بیافتد آن را پیش بینی و مدیریت کند نه اینکه بحران اتفاق بیافتد بعد دولت بخواهد منفعلانه تصمیم بگیرد.

دولت می تواند با بازی جدید نرخ ارز را مجدد تغییر دهد

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین وقتی در عرض یک هفته تا 10 روز قیمت ارز توسط دولت از 3500 به 4200 اعلام و 700 تومان تغییر نرخ ایجاد شود بنابراین به سادگی می توان گفت با یک بازی جدیدی باز هم می توانند نرخ ارز را تغییر دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نسبت به قدرت مدیریت دولت در اداره ارز اعتماد خود را از دست داده است، اظهار داشت: برخی می گویند قانون بودجه را اصلاح و رقم دلار را تغییر دهیم اما اول باید مشخص شود که با چه مبنایی نرخ ارز 4200 تومان در نظر گرفته شده است.

او گفت: متاسفانه چون این رقم هیچ مبنایی ندارد و نرخی است که مفعلانه روی آن تصمیم گیری شده اگر مجلس نیز به آن رقم برسد شاید لازم باشد بودجه اصلاح شود.

منبع: خانه ملت

401

کد خبر: 921300

وب گردی

وب گردی