دولت هنوز زمین بابت ساخت مسکن اجتماعی به ما نداده است

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: ما تا کنون هیچ زمینی از سازمان ملی زمین و مسکن دریافت نکرده ایم و آنچه مدیرعامل این سازمان می گوید، زمین برای طرح های حمایتی دیگر بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ جواد حق شناس در گفت وگو با رادیو اقتصاد درباره مسائل پیش آمده میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص تحویل یا عدم تحویل زمین بابت احداث مسکن اجتماعی اظهار کرد: موضوع مسکن اجتماعی یکی از مباحثی است که در دولت های یازدهم و دوازهم برای تهیه مسکن اقشار کم درآمد طراحی و پیش بینی شده است.

وی افزود: این طرح با پیگیری های وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در اسفند ماه سال ۹۵ در هیئت دولت تصویب و ابلاغ شد. اما متأسفانه در خصوص یارانه تسهیلات بانکی و همچنین یارانه ای که باید در خصوص احداث مسکن اقشار آسیب پذیر به دستگاه های ذی ربط در مسکن اجتماعی داده می شد، در بودجه سال ۹۶ تخصیص پیدا نکرد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی دیگر از مباحث مطرح شده در مسکن اجتماعی را احداق مسکن اجاره ای ویژه اقشار کم درآمد عنوان و تصریح کرد: بخش مسکن اجاره ای در مسکن اجتماعی قرار است به دو شکل اجرا شود یکی آنکه سازندگان و همچنین نهادهای مسئولی که متولی اعتلای معیشت اقشار کم مستضعف هستند، زمین در اختیار دارند و تنها نیازمند دریافت منابع مالی و تسهیلات بانکی برای احداث واحدهای مسکونی اجاره ای هستند.

وی ادامه داد: در گونه دوم، دولت اراضی ای که در اختیار دارد را به سازنده ها می دهد آنها نیز به تناسب ارزش زمین های دولتی، تعدادی واحد مسکونی مورد نیاز را می سازند سپس سهم خود را به عنوان مالک به فروش رسانده و سهم دولت را در اختیار بنیاد مسکن قرار می دهند تا برای اقشار آسیب پذیر به صورت اجاره ای مورد بهره برداری قرار گیرد. قرار است در مورد نوع دوم، سازمان ملی زمین و مسکن زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح را تأمین کند.

به گفته حق شناس بنیاد مسکن برآوردهای لازم برای تأمین میزان زمین مورد نیاز برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی را انجام داده است. در این برآورد، اسامی شهرهایی که زمین نیاز داریم و همچنین متراژ زمین مورد نیاز بر اساس نرخ اجاره آن شهر را هم احصا کرده ایم که در نهایت جدولی تهیه و به سازمان ملی زمین و مسکن ارسال کردیم. جلسات هماهنگی را هم برگزار کردیم.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن یادآور شد: سازمان ملی زمین و مسکن به ما اعلام کرد بخشنامه ای در خصوص تأمین زمین مورد نیاز برای مسکن اجتماعی را تهیه و ابلاغ کرده است. اما ما در سال ۹۶ موفق به دریافت زمین برای احداث مسکن اجاره ای به عنوان زیرمجموعه طرح مسکن اجتماعی نشدیم اما این به معنای این نیست که سازمان ملی زمین و مسکن با اجرای طرح مخالف هستند یا نمی خواهند زمین به بنیاد مسکن بدهند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن ادامه داد: باید واحدهای استانی وابسته به سازمان ملی زمین و مسکن اراضی مورد نیاز را شناسایی کرده و تخصیص دهند. امیدواریم در سال ۹۷ این طرح عملکرد مناسبی داشته باشد.

او درباره اظهارات حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص اینکه اعطای زمین به بنیاد مسکن به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها ابلاغ شده، گفت: بنیاد مسکن در چند برنامه مجزا از هم از سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان متولی زمین شهری، اراضی دولتی را دریافت می کند که شامل: ۱. ساخت مسکن برای محرومان، ۲. ساخت مسکن در راستای اجرای پروژه هایی که پس از سفر رهبر معظم انقلاب به استان ها پیش بینی می شود و ۳. اجرای طرح مسکن اجاره ایِ مسکن اجتماعی می شود.

حق شناس افزود: من احتمال می دهم مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن این اشتباه را داشته و تصور کرده است همه این تخصیص اراضی یک ماهیت دارند چون ما برای سایر طرح ها زمین از آنها گرفته ایم اما برای مسکن اجتماعی نبوده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن خاطرنشان کرد: مسکن اجتماعی ۷ زیربرنامه دارد؛ مثلا یکی از این زیربرنامه ها اعطای تسهیلات ساخت مسکن به آن دسته از اقشار آسیب پذیری است که می خواهند مسکن ملکی برای خود بسازند. این افراد میزان اضطرارشان از سوی دستگاه های متولی معیشت اقشار آسیب پذیر مانند بهزیستی و کمیته امداد تعیین می شود و تسهیلات می گیرند مسکن ملکی خود را می سازند.

حق شناس ادامه داد: یکی دیگر از زیربرنامه های مسکن اجتماعی، اعطای تسهیلات خرید مسکن برای اقشار تحت پوشش دستگاه های حمایتی هستند و از طریق بانک های عامل، تسهیلات مورد نظر را دریافت می کنند.

او گفت: همچنین یکی دیگر از زیربرنامه های مسکن اجتماعی، تخصیص تعدادی از واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی به اقشار آسیب پذیر است. چون برخی از افراد کم درآمد علاقه مند به استفاده از این واحدها هستند اما نقدینگی لازم را ندارند که قرار است به اقشار مشمول طرح مسکن اجتماعی تا ۷ میلیون تومان برای استفاده از واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی کمک شود. دو برنامه دیگر هم دو نوع مسکن اجاره ای است که روش آنها ذکر شد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن تأکید کرد: دستگاه های حمایتی، شناسایی اقشار مشمول طرح و اولویت بندی ها را انجام داده اند بنیاد مسکن نیز سهمیه هر استان را تعیین کرده است که امیدواریم در سال ۹۷ با تخصیص اعتبارات لازم، این طرح اجرایی شود. سازمان ملی زمین و مسکن نیز قول همکاری به بنیاد مسکن برای اعطای زمین را تا یکی دو ماه آینده داده است.

منبع: مهر

401

کد خبر: 921302

وب گردی

وب گردی