گسترش بین المللی واحدهای دانشگاه آزاد با تکیه بر توان دیپلماسی دکتر ولایتی

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اقدام دانشگاه آزاد برای تأسیس واحدهای دانشگاهی در کشورهای دیگر در صورتی که دانشجوی کافی در کشور هدف وجود داشته باشد و هزینه های آن توسط دانشجویان یا دولت های محلی پرداخت شود کار بسیار مفیدی است.

محمد حسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ در خصوص توسعه ی واحدهای دانشگاه آزاد در کشورهای همسایه گفت: اقدام دانشگاه آزاد برای تأسیس واحدهای دانشگاهی در کشورهای دیگر در صورتی که دانشجوی کافی در کشور هدف وجود داشته باشد و هزینه های آن توسط دانشجویان یا دولت های محلی پرداخت شود کار بسیار مفیدی است.

او افزود: توسعه ی واحدهای دانشگاهی در کشورهای دیگر ضمن ترویج علم و علم آموزی، زمینه را برای ارتباط بهتر بین دو ملت و همکاری های همه جانبه فراهم می کند البته وقتی شرایط فراهم شود مناسب است که واحدهای دانشگاه آزاد، علاوه بر کشورهای سوریه، عراق و لبنان، در بقیه ی کشور ها چون افغانستان، یمن و تاجیکستان نیز تأسیس شود.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام ادامه داد: آقای دکتر ولایتی تحولات بسیار خوبی را در سطح دانشگاه آزاد آغاز کرده و به سرانجام رساندند که از این موارد می توان تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد، اسلامی است و باید اسلامی اداره شود، اینکه از شهریه ی مناطق محروم کاسته شود و فارغ التحصیلان نخبه برای پژوهش و تدریس جذب دانشگاه آزاد شوند؛ اقدامات مفیدی است صورت گرفته و قطعا ادامه دار خواهد بود.

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: علاوه بر آن تکیه بر اینکه دکتر ولایتی تجربه ی وزارت خارجه و تسلط بر سیاست خارجه را دارند، کمک می کند که دانشگاه آزاد بتواند در سطح کشورهای دیگر گسترش یابد و واحدهای دانشگاهی خود را در این کشورها تأسیس کند.

او خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد می تواند برای تأمین استاد در واحدهای خارج از کشور هم از اساتید ایرانی و هم از اساتید خارجی به خصوص اساتید مقیم آن کشور کمک کند. تأسیس واحدهای دانشگاهی در کشورهای دیگر در صورت درآمد زایی می تواند به رفع مشکلات اقتصادی خود دانشگاه آزاد نیز کمک کند فقط باید مراقبت شود که بر هزینه ها افزوده نشود بلکه حداقل هزینه های خود را در بیارد که در این صورت به تبادلات و همکاری های همه جانبه کمک خواهد کرد یا اینکه در شرایط بهتر تأسیس این واحدها برای دانشگاه درآمدزایی مناسبی داشته باشد.

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک تصریح کرد: تأمین هزینه های دانشگاه آزاد در داخل نباید فقط به واحدهای دانشگاهی خارج از کشور وابسته شود چون ظرفیت دانشگاه آزاد بسیار زیاد است و اصولا از تأسیس دانشگاه در خارج نمی توان مخارج این دانشگاه را تأمین کرد.

قدیری ابیانه گفت: کار دیگری که دانشگاه آزاد در کنار تأسیس واحدهای دانشگاهی خارج از کشور، می تواند انجام دهد؛ پذیرش دانشجویان خارجی در واحدهای دانشگاه آزاد داخل کشور است که با هزینه ی کامل خود دانشجو به او آموزش داده شود که این موضوع می تواند برای دانشگاه آزاد و کشور درآمد زا باشد.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام افزود: هدف دانشگاه آزاد از تأسیس واحدهای دانشگاهی در کشورهای دیگر نباید صرفا تأمین نیازهای مالی باشد بلکه تأسیس دانشگاه ها برای علم آموزش صورت گیرد با تکیه بر این نکته که هزینه ی اضافی برای کشور و دانشگاه تحمیل نشود هم چنین اگر در ابتدا درآمد زیادی حاصل نشود و هزینه ها برآورده شود خوب است که انجام شود چون برای کشور منافع دراز مدت از جمله مالی، خواهد داشت اگر هم باعث کسب درآمد شود که چه بهتر.

او ادامه داد: برای تأسیس واحدهای دانشگاه آزاد، همسایه ها در اولویت هستند اما نباید صرفا به همسایه ها اکتفا کرد که تأسیس واحدهای این دانشگاه درکشورهای آفریقایی و اروپایی هم مناسب است. ریاست دکتر ولایتی بر هیأت موسس و امنای دانشگاه آزاد امتیاز بزرگی برای این دانشگاه است.

202

کد خبر: 921305

وب گردی

وب گردی