بازی شاهین و قمری!

تنش میان مسکو و واشنگتن به دلیل حمله شیمیایی در شهر دومای سوریه افزایش یافته است. در این میان، آمریکا تهدید به استفاده از گزینه‌ نظامی علیه دولت سوریه کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، در چند روز گذشته تنش میان آمریکا و روسیه درباره جنگ سوریه بالا گرفته است. این تنش از آنجا آغاز شد که شنبه شب حمله‌ای شیمیایی در شهر دومای سوریه رخ داد. آمریکا، متحدان غربی واشنگتن و کشورهای عربی مرتجع منطقه دولت قانونی سوریه را مسئول این حملات دانستند. در سوی مقابل دمشق، روسیه و متحدان منطقه‌ای بشار اسد گروه‌های تروریستی را عامل حمله شیمیایی دوما معرفی کردند.

گروه‌های امدادرسان در سوریه شمار کشته شدگان در حمله شیمیایی دوما را بیش از شصت تن و زخمی‌ها را یک هزار نفر برآورد کردند. این نخستین باری نیست که در سوریه حمله شیمیایی رخ می‌دهد. سال گذشته نیز پس از پیروزی‌های پیاپی دولت سوریه، گروه‌های تروریستی که تحت فشار قرار گرفته بودند اقدام به حمله شیمیایی به غیرنظامیان کردند. هدف تروریست‌ها از این کار ایجاد دستاویزی برای آمریکا به منظور حمله به مواضع دولت سوریه بود. دستاویزی که به سرعت از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و ناوهای این کشور در دریای مدیترانه اقدام به شلیک 59 موشک تاماهاک به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص سوریه کردند.

حال در شرایطی مشابه، همزمان با تحت فشار قرار گرفتن تروریست‌ها از سوی دولت سوریه، حمله‌ای شیمیایی علیه غیرنظامیان در دوما رخ داد. شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله شیمیایی در سوریه نشست اضطراری برگزار کرد. نماینده روسیه در سازمان ملل پیش‌تر اعلام کرده بود در صورتی که پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره حمله شیمیایی ادعایی در دومای سوریه در شورای امنیت به رأی گذاشته شود، مسکو آن را وتو خواهد کرد.

تنش میان آمریکا و روسیه از شب گذشته و نشست شورای امنیت ابعاد تازه‌تری به خود گرفت. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل پیش از رای‌گیری در نشست شورای امنیت مدعی شد: «ما باید به حملات وحشیانه به غیرنظامیان در سوریه پایان دهیم.» نماینده آمریکا گفت هفته‌هاست که برای ایجاد ساز و کاری برای تحقیق درباره حملات شیمیایی در سوریه تلاش می‌کند و پیش نویس امشب بر اساس پیشنهادات کشور‌های مختلف تنظیم شده است. او افزود: «تاریخ این لحظه را ثبت خواهد کرد؛ لحظه‌ای که شورای امنیت به وظیفه اش عمل کرد و یا در محافظت از مردم سوریه کاملا شکست خورد.»

در مقابل، نماینده روسیه با اشاره به تلاش واشنگتن برای پیدا کردن دستاویزی علیه دولت دمشق، گفت: «هیات آمریکایی در تلاش برای گمراه کردن جامعه بین الملل است. قطعنامه پیشنهادی آمریکا همه اشکالات ساز و کار تحقیقاتی گذشته را دارد. آمریکا می‌خواهد ساز و کار پیشین را که عروسک خیمه شب بازی مخالفان دمشق بود، احیا کند.»

نماینده روسیه افزود: «سوال من این است که اصلا چرا می‌خواهید تحقیق کنید؟ شما که از قبل نتیجه را مشخص کرده‌اید. شما نمی‌خواهید حقیقت را بدانید، بلکه مدت‌هاست که دنبال بهانه‌ای برای حمله بوده‌اید. سال گذشته هم دقیقا همین مسیر طی شد و شما با همین بهانه به سوریه حمله موشکی کردید.

پس از درگیری لفظی مقامات غربی و روسیه، قطعنامه پیشنهادی آمریکا از سوی نماینده مسکو وتو شد. اقدامی که از سوی آمریکا به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. ترامپ پس از نشست بی‌نتیجه شورای امنیت وعده داد به زودی پاسخی قاطع به دولت سوریه به دلیل حمله شیمیایی در دوما خواهد داد.

مقامات آمریکایی اعلام کردند در پی تحولات اخیر در سوریه و حمله ادعایی شیمیایی در این کشور، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به ترامپ مجموعه‌ای از گزینه‌های نظامی را برای به کارگیری در سوریه پیشنهاد داده است. سرهنگ پاتریک رایدر، سخنگوی ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفتگو با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد: نقش ما در ستاد مشترک ارتش این است تا گزینه‌های مناسب را برای رویایی با شرایط موجود فراهم کنیم. با توجه به تحولات اخیر در سوریه باید گزینه‌های نظامی بالقوه را مدنظر قرار داده و آنها را در اختیار رئیس جمهور کشورمان بگذاریم.

اظهارات مقامات پنتاگون و تهدیدات مکرر مقامات غربی باعث واکنش روسیه شد. «الکساندر زاسپکین»، سفیر روسیه در لبنان گفت: هر موشکی را که از سوی آمریکا در سوریه علیه نیروهای این کشور یا روسیه شلیک شود، سرنگون خواهیم کرد و پایگاه آن را نیز مورد هدف قرار می‌دهیم.

زاپسکین در یک مصاحبه تلویزیونی، با اشاره به بیانیه ولادیمیر پوتین و یکی دیگر از مقامات روسیه، این اظهارات را به زبان آورد. او به شبکه المنار گفت: «اگر حمله‌ای موشکی از سوی آمریکایی‌ها صورت گیرد، پاسخ داده خواهد شد و حتی پایگاه شلیک کننده آن نیز مورد هدف قرار خواهد گرفت.»

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز از اعزام زیردریایی اتمی مسکو برای استقرار در دریای مدیترانه و مرز سوریه خبر داد. این اقدامات روسیه باعث خشم آمریکا شد. ترامپ که عادت دارد سیاست‌هایش را در پیام‌های توییتری ابراز کند، در شدید اللحن‌ترین توییت خود علیه روسیه نوشت: روسیه وعده داده هر موشکی که به سمت سوریه شلیک شود را ساقط خواهد کرد. پس روسیه آماده باش چون موشک‌های زیبا، جدید و هوشمند ما دارند می‌آیند!

اظهارات توییتی ترامپ آنچنان تند بود که حتی سیاستمداران داخلی آمریکا نیز به آن معترض شدند. ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در واکنش به توییت ترامپ نوشت: سیاست خارجی توییتری بسیار خطرناک است. با توجه به گزینه‌های محدودمان در سوریه و نیروهای اتمی روسیه و تجهیزات نظامی‌ که این کشور در سوریه و اروپا دارد، نباید سوریه را به بازی شاهین - قمری (بازی‌ای که هر کس زودتر کوتاه بیاید، بازنده است)، بدل کنیم. ایالات متحده باید بر کره شمالی متمرکز بماند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به حمله توییتری ترامپ گفت: موشک‌های هوشمند باید به سوی تروریست ها نشانه رود، نه یک دولت قانونی. شاید هدف موشک های هوشمند، نابودی شواهد حمله شیمیایی مورد ادعا در شهر دوما باشد.

کارشناسان بر این باورند تنش در روابط روسیه و آمریکا در سوریه بیش‌ از همه به ضرر کشورهای منطقه تمام خواهد شد. نبیه بری، رییس پارلمان لبنان نیز در سخنان امروز خود با تاکید بر این نکته گفت: در صورت وقوع حمله احتمالی آمریکا به سوریه، نخستین چیزی که از بین خواهد رفت ثبات منطقه است. همچنین هزینه این ماجراجویی از جیب اعراب تامین خواهد شد.

در این شرایط بلبشو و بهم ریخته سیاسی که آمریکا در بین کشورهای غربی به دنبال یارکشی و حمایت بیشتر بین المللی است، باید دید در نهایت آِیا این دو قدرت جهانی از خط و نشان کشیدن برای هم دست برمی دارند یا این که دنیا و منطقه در آستانه جنگ هولناک دیگری قرار می گیرد؟

کد خبر: 921321

وب گردی

وب گردی