بررسی گزیده ای ازمقالات روزنامه های عرب زبان

نویسندگان عرب زبان با ارائه یادداشت هایی، مسائل مرتبط با تحولات منطقه ای و بین المللی را با رویکرد های خاص خودشان به رشته تحریر درآوردند. در نوشتار ی که ارائه می شود، دیدگاه های برخی از این نویسندگان مورد بررسی قرار گفته است.

روزنامه "الیوم عربستان" در یادداشتی با عنوان " همکاری های فرهنگی –دفاعی میان عربستان و فرانسه" به بررسی سفر اخیر بن سلمان به فرانسه می پردازد. این روزنامه می نویسد: " دیدار و نشست اخیر بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان با وزیر دفاع فرانسه و تفاهم بر نقاط مثبت همکاری های استراتژیک میان دو کشور و راه های گسترش آن در زمینه های دفاعی و فرهنگی؛ در راستای چشم انداز 2030 عربستان می باشد که بن سلمان به دنبال تحقق آن است. امضای تفاهم نامه های متعدد دفاعی و نظامی میان دو کشور بیانگر آن است که عربستان به دبنال گسترش و توسعه نیروهای دفاعی خودش می باشد. در حاشیه این دیدار، دو کشور به تفاهم نامه های فرهنگی و هنری نیز دست پیدا نمودند که این مساله نیز پس از برگزاری نمایشگاه فرهنگی عربستان در فرانسه (دیروز وامروز) شکل گرفت،به تحقق پیوست. این نمایشگاه ، نمایشگاهی است که گذشته تاریخی و باستانی عربستان و چشم انداز آن را به نمایش می گذارد".

روزنامه "البیان امارات" در مطلبی تحلیلی به قلم مینه النقاش" و با عنوان" پیام به اجلاس کشورهای عربی دردمادم" به برگزاری کنفرانس کشورهای عربی در یکشنبه هفته آینده در شهر دمام عربستان اشاره می کند. وی می نویسد: "تاکنون شکست خوردیم و همیشه در انتظار پیروزیی هستیم که آیا تحقق پیدا می کند یا نه. با برگزاری هر اجلاس توسط سران عرب، این امید و آرزو در میان اعراب شکل می گیرد که پادشاهان و مسئولان و رهبرانشان در این نشست شرایطی که کشورهای عربی و مردم با آن مواجه هستند را جهت یک تصمیم مورد بررسی قرار می دهند. بیست و هفتمین نشست سران کشورهای عربی که یکشنبه هفته آینده درشهر دمام عربستان برگزار می شود فرصت مناسبی است تا سران کشورهای عربی با توجه به شرایط کنونی به یک وحدت موضعی در قبال تحولات کشورهای عربی دست پیدا کنند. ترامپ رییس جمهور آمریکا، قدس را به عنوان تنها پایتخت اسراییل به این کشور بخشید و با این اقدام مساله قدس و فلسطین را از گفتگو و مذاکره خارج نمود. کنفرانس دمام در عربستان فرصت مناسبی است تا سران کشورهای عربی این معادله آمریکا و اسراییل را بهم بریزند و آن را تغییر دهند".

روزنامه "الجمهوریه مصر " در یادداشتی با عنوان "میزان ثبات در جهان عرب " به روابط میان امارات با مصر و اهمیت آن اشاره می کند. نویسنده در این یادداشت می نویسد:"السیسی رییس جمهور مصر با احساساتی پاک و صادقانه با شیخ محمد بن زاید آل نهیان امیر ابوظبی و نماینده فرمانده کل نیروهای مسلح در دولت امارات دیدار کرده است.دایما میان مصر و امارات دیدارهایی برگزاری می گردد که این دیدارها به اعتبار این که دو کشور در منطقه خاورمیانه کشوری باثبات هستند، سازنده و بانشاط می باشد. آشکار است که از عوامل موفقیت دیدارهای دوجانبه بین مصر و امارات، هماهنگی و اتخاذ موضع واحد و وحدت رویه در مسایل مشترک منطقه ای است. یکی از این مسایل، سرمایه گذاری امارات در طرح ها و پروژه هایی است که مصر را در زمان السیسی وارد دنیای جدید می کند و از دیگر مسایل، کمک های مالی به مصر در جهت مبارزه با تروریسم به نمایندگی از همه جهان است".

کد خبر: 921325

وب گردی

وب گردی