جایگزینی یورو تفاوتی در معاملات تجاری ایجاد نمی‌کند

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به موضوع مطرح شده در خصوص تعویض ارز رسمی کشور از دلار به یورو، اظهار کرد: این اقدام چندان تفاوتی در اصل معاملات به وجود نمی‌آورد و فقط فروشندگان باید در این باره توجیه شوند.

به گزارش گروه اقتصادى ایسکانیوز، در هفته گذشته بازار ارز با نوساناتی مواجه شد تا جایی که دلار تا ۶۰۰۰ تومان هم پیش رفت؛ لذا از سوی مسئولان عالی اعلام شد که از روز سه شنبه ( ٢١ فروردین) دلار تک نرخی شد و نرخ رسمی آن ۴۲۰۰ تومان است و هرگونه فروش دلار بیشتر از این قیمت قاچاق محسوب می‌شود. در این شرایط، موضوعاتی در زمینه این تصمیم و تاثیراتی که بر اقتصاد و تجارت دارد مطرح می‌شود و به اعتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی این اقدام دولت به موقع بود.

علاء میرمحمد صادقی در این رابطه آشفتگی‌های به بار آمده در بازار ارز طی روزهای گذشته را به خاطر عملکرد دلالان و شیوع شایعات در بازار دانست.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: به نظر می‌رسد اتفاقاتی که در روزهای گذشته افتاد به خاطر فعالیت دلالانه برخی افراد و توسعه شایعات در بازار بود که خوشبختانه توسط دولت مهار شد. اما مردم که ارزش سرمایه خود را در خرید می‌دیدند و حتی کسبه مختلف که ممکن بود در شرایط عادی روی معاملات خود در بهترین شرایط تا ۱۰ درصد سود کنند، سرمایه خود را وارد بازار اغواکننده ارز کردند تا بتوانند از منافعی ۲۰ تا ۳۰ درصدی بهره‌مند شوند که خود این موضوع موجب تشدید تلاطم قیمت ارز شد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت واردکنندگان و صادرکنندگان نیز گفت: در این میان می‌توان گفت که همه تجار نگران این بازار ارز بودند. به عنوان مثال صادرکنندگان که قرارداد فروش خود را با طرف خارجی بسته، بخشی از کالاها را تهیه کرده و به دنبال تامین بخش دیگری از کالای صادراتی خود بودند، از وضعیت فعلی دچار نگرانی شدند.

میرمحمد صادقی اضافه کرد: واردکنندگان نیز وضعیت مشابهی داشتند و تقریبا به خاطر اختلاف قیمتی که به وجود آمده بود، سرمایه خود را در خطر می‌دیدند.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 931455

وب گردی

وب گردی