ایران همراه همیشگی جامعه جهانی در تثبیت صلح است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت توسعه و تثبیت صلح و آرامش در سطح بین المللی با جامعه جهانی همراه بوده است‌.

به گزارش ایسکانیوز، هادی پژوهش جهرمی، پنجشنبه 23 فروردین در مراسم افتتاح نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران در شیراز، آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه را گویای صلح‌طلبی ایران در تمام ادوار تاریخ دانست.

پژوهش ادامه داد: اقداماتی که رجال ایرانی از شکل گیری جامعه بین الملل تا به امروز داشته‌اند، همه گویای حضوری فعال و پویا در عرصه بین الملل و همچنین دفاع از منافع ملی است‌.

او اضافه کرد: بسیاری از حوادث ممکن است دو باره تکرار نشوند، اما روح حاکم بر آنها ممکن است که متناسب با مقتضیات و شرایط روز مجددا در جامعه‌ای تکرار شود‌.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، هنر عکس و عکاسی را یک هنر ماندگار و جاودانه دانست و گفت: امروز اگر به سنگواره‌ها، سنگ برجسته‌ها و نمادهایی که در تخت جمشید است، نگاه کنیم، می‌بینیم که به نوعی به تصویر کشیده شدن شرایط ماست و این تصاویر گویای بسیاری از مطالب هستند‌.

پژوهش جهرمی تصریح کرد: با نگاه به عکس‌هایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده، انسان به مطالبی پی می‌برد که شاید بیان آنها نیازمند نوشتن چندین کتاب و مقاله باشد اما تمام آن مطالب در این عکس‌ها نمود پیدا می‌کند‌.

وی ادامه داد: بازدید از نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران آگاهی یافتن از پیشینه و گذشته خودمان و نقش ایران در داخل، منطقه و عرصه بین المللی است و می‌تواند کمک بزرگی به افزایش آگاهی‌ها و اطلاعات مردم خصوصا قشر جوان کند‌.

پژوهش جهرمی افزود: این تصاویر می‌تواند کمک کند که ما نسبت به هویت ‌و داشته‌های ملی خود اطمینان خاطر داشته باشیم و به ایرانی بودن خود افتخار کنیم.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران نیز در پیامی به این نمایشگاه بیان کرد: ایران از زمان تأسیس جامعه ملل در سال 1920 و سپس ایجاد سازمان ملل متحد در 24 اکتبر 1945 عضو فعال این دو نهاد بین‌المللی، حامی صلح و امنیت در جهان بوده است.

ماریو دوتسنکو با ارسال پیامی به آیین گشایش نخستین نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران در شیراز با حضار سخن گفت‌.

متن پیام توسط محمد رجایی ‌مقدم معاون مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران قرائت شد‌.

خانم دوتسنکو در این پیام با اشاره به نقش ایران به‌ منزله یکی از 51 عضو مؤسس سازمان ملل متحد که منشور این سازمان را در 1945 امضا کرد از همکاری گسترده و قوی سازمان ملل متحد و ایران در سال 1950 یاد کرد‌.

دوتسنکو در این باره اظهار کرد: ایران جزو نخستین کشورهایی بوده است که مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در آن افتتاح شد و در حال حاضر 18 کارگزاری تخصصی، صندوق و نهاد سازمان ملل متحد بنا به دعوت جمهوری اسلامی در ایران حضور دارند و فعالیت می‌کنند‌.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران درخصوص چگونگی برپایی این نمایشگاه نیز عنوان داشت: 36 قطعه عکس و سند تاریخی منتخب، از مجموعه 70 عکس و سند که بازتاب بیش از 70 سال همکاری میان سازمان ملل متحد و ایران است، با دقت تمام به وسیله مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد و مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و آرشیو عکس ملل متحد انتخاب شده که در معرض دید قرار گرفته است‌.

وی آگاهی از تاریخچه سازمان ملل متحد در ایران را از اهمیتی ویژه برخوردار دانست و در این راستا خاطرنشان کرد: عکس‌ها گواه بسیاری از لحظات تاریخی هستند؛ ازجمله امضای منشور ملل متحد در 26 ژوئن 1945 به وسیله مصطفی عدل، ریاست هیأت نمایندگی ایران، به همراه نصرالله انتظام رئیس پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیدار رسمی هفت دبیرکل ملل متحد از ایران، همچنین اسناد و عکس‌هایی درباره مذاکرات مربوط به قطعنامه 598 شورای امنیت که ایران مورد پذیرش قرار داد‌.

این مقام مسئول در پایان پیام خود، ابراز امیدواری کرد مردم شریف، ادب پرور و فرهنگ دوست شیراز از ملاحظه این مجموعه عکس و اسناد بهره برند و به دانش خود در باب بزرگ ترین سازمان جهانی یعنی سازمان ملل متحد بیفزایند‌.

این نمایشگاه با همکاری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران به منظور معرفی نقش ایران در تأسیس سازمان ملل متحد، برگزار شده است و از پنجشنبه 23فروردین‌ماه تا 29 فروردین‌ماه جاری در نگارخانه تار و پود شیراز واقع در کتابخانه ملی و مرکز اسناد فارس برای بازدید علاقه ‌مندان برپاست‌.

901

کد خبر: 931488

وب گردی

وب گردی