ضرورت نگاه ویژه‌ دولت به خط آهن بافق یزد ـ زرین شهر اصفهان

استاندار یزد گفت: ۲۶۰ کیلومتر از خط دوم راه آهن بافق ـ زرین شهر اصفهان، در استان یزد است که بودجه اختصاص یافته به این طرح نیازمند توجه ویژه دولت است.

به گزارش ایسکانیوز، محمود زمانی قمی امشب در جلسه شورای برنامه ریزی استان یزد که با حضور نوبخت، معاون رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم به همه ساحت های تاریخی یزد اشاره کنیم، امکان پذیر نیست اما همین بس که موسس حوزه علمیه قم یزدی است و علمای بزرگی همچون شهید محراب، استوانه فقه و مجاهدت، شهید صدوقی و آیت الله خاتمی که دینداری و اخلاق و روشنفکری را از ایشان به خوبی دیده ایم.

وی افزود: یزد به لحاظ داشته های تاریخی و تمدنی ثبت جهانی شد و این اتفاق می تواند گامی در مسیر توسعه گردشگری باشد همچنانکه گردشگران خارجی این استان در سال ۹۲ زیر ۲۰ هزار نفر بودند اما اکنون به ۱۲۴ هزار نفر رسیده اند ضمن اینکه امسال ۸۵۰ هزار گردشگر ایرانی و سال قبل ۷۲۵ هزار نفر در یزد اسکان یافتند که این نشان از پیشرفت استان در حوزه گردشگری است.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: برخی طرح های گردشگری ما در انتظار مصوبه دولت است و درخواست تصویب این طرح ها را داریم زیرا این طرح ها علاوه بر توسعه گردشگری، توسعه اشتغال را نیز به دنبال دارد.

زمانی قمی ادامه داد: یزد جزو شش استان صنعتی کشور است و بیش از ۳ هزار واحد بهره برداری شده صنعتی دارد و در بسیاری از صنایع نظیر کاشی و سرامیک، نساجی، فولاد قطب تولید به شمار می رود.

وی با برشمردن ویژگی های استان یزد در حوزه های مختلف علمی، آموزشی، صادرات و ... بیان کرد: همه اینها در کنار حسن خلق یزدیها و سختکوشی آنها، استان را در مسیر توسعه قرار داده است.

استاندار یزد با بیان اینکه ۹۰ درصد واردات استان یزد ماشین آلات، مواد اولیه و لوازم یدکی ماشین آلات صنعتی است، گفت: این آمار نشان از حرکت استان در مسیر توسعه صنعتی است.

وی، ثبت میراث جهانی شهر یزد، تامین آب بهاباد و ۲۸۶ روستای استان، افزایش تخت های اقامتی استان به رقمی بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ تخت، ارتقا ضریب نفوذ گاز طبیعی در حوزه روستایی به ۷۳ درصد و شهری به ۹۳ درصد، قرار گرفتن دانشگاه یزد در بین ۲۰۰ دانشگاه جوان دنیا، آغاز به کار عملیات اجرایی دومین معدن سرب و روی دنیا در مهدی آباد مهریز، هوشمند سازی ۳۰ درصد مدارس استان، افزایش چشمگیر طرح رایگان بیمه سلامت و .... را بخشی از فعالیت های دولت در استان یزد برشمرد.

زمانی قمی با بیان اینکه مشکلات و تنگناهایی نیز استان را رنج می دهد، افزود: امیدواریم این تنگناها با توجه دولت تخفیف خواهد یافت.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: اولین تنگنای استان، آب است و مشخص است که این بحران گذرا نیست زیرا ما استانی کم آب و یزد کم آبتر از بقیه نقاط کشور است و طبیعی است که باید اقتضائات این شرایط را پیش بینی کنیم.

وی ادامه داد: سرمایه اصلی ما قناعت و بزرگی روح مردم استان یزد است و در تغییر الگوهای مصرف و کم مصرف و درست مصرف کردن، اولین امید ما به اراده مردم استان یزد است اما در شورای حفاظت آب استان، طرح هایی آماده کرده ایم و خود را برای شرایطی که نزولات آسمانی کم و آب زاینده رود کمتر است، خود را آماده کردیم اما در این راستا به حمایت های دولت نیازمندیم.

زمانی قمی تصریح کرد: طبیعتا در کنار صرفه جویی در مصرف آب، به همه مسیرهای ممکن انتقال آب به استان یزد فکر می کنیم و در صدد اجرای آنها هستیم که در این راستا از معاضدت بخش خصوصی، نمایندگان و نخبگان استان یزد بهره مند هستیم.

وی ادامه داد: خالی شدن روستاها از مشکلات بسیاری از نقاط کشور است اما در یزد این موضوع جدی تر است به نحوی که اکنون ۸۵ درصد جمعیت یزد، شهری است.

استاندار یزد یادآور شد: خطوط راه آهنی که از استان یزد می گذرد توانسته ۱۷ میلیون تن بار ریلی را جابجا کند و ۲۳ میلیون تن نیز از جاده ها جابجا شده که این عدد بزرگی است ضمن اینکه ۵ میلیون مسافر از طریق راه آهن جابجا شده اند که یک میلیون نفر از آنها مسیرشان یزد بوده بنابراین تقاضا می کنیم دو خطه شدن راه آهن بافق ـ زرین شهر اصفهان که ۲۶۰ کیلومتر آن در استان یزد است، مورد توجه دولت باشد.

وی با اشاره به اینکه در مرحله ۷۰ درصدی این خط مانده ایم و ۱۰۰ میلیارد تومان مطالبه داریم، افزود: به ۲۶۰ کیلومتر مسیر موجود در استان یزد، ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داده شده اما این اعتبار به کل خط تزریق شده است که امیدواریم در این زمینه نگاه ویژه ای به استان یزد شود.

901

کد خبر: 931492

وب گردی

وب گردی