آیا آموزش و پرورش بدون تایید رئیس‌جمهور سمپاد را حذف می‌کند؟

مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی‌بر عدم برگزاری آزمون مدارس سمپاد همچنان حاشیه‌هایی را به‌دنبال دارد؛ حاشیه‌هایی که مشخص نیست چه زمانی و توسط کدام مرجع رسمی کشور قرار است به آن پایان داده شود؛ هرچند شورای عالی انقلاب فرهنگی سه‌شنبه، 21 فروردین‌ماه در اولین جلسه کاری خود در سال جاری به این موضوع ورودی جدید داشته و طبق آنچه عزت‌ا... ضرغامی در کانال تلگرامی خود نوشته بود، تصمیم نهایی شورا نیز برگزاری آزمون دوره متوسطه مدارس سمپاد در سال 97 بوده، اما گویی برگزاری و عدم برگزاری این آزمون همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مهندس ضرغامی سه‌شنبه‌شب در کانال تلگرامی خود این‌گونه نوشت: «اجمالا قرار شد آزمون دوره متوسطه اول برای سال جاری، مثل گذشته انجام گیرد و اصلاحات انجام‌گرفته توسط شورای عالی آموزش و پرورش برای سال‌های آینده به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.» حتی یک روز بعد از انتشار این مطلب، مدیر روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز اتخاذ تصمیم مبنی‌بر برگزاری این آزمون از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی را تایید کرد، اما تنها چند ساعت بعد او در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها نه‌تنها این مهم را رد کرد، بلکه از اولین نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال جاری بدون هیچ‌گونه مصوبه‌ای یاد کرد و گفت: «در این جلسه کلیات اساسنامه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و ادامه آن به جلسات بعد موکول شد؛ لذا مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص حذف آزمون‌های سمپاد در دوره متوسطه اول کاملا پابرجاست.»

رد آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق افتاد، در حالی از سوی مدیر روابط‌عمومی صورت گرفت که وزیر آموزش و پرورش نیز همان روز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران از پابرجایی مصوبه شورای عالی این وزارتخانه خبر داد و گفت: «در شورای انقلاب فرهنگی اساسنامه سازمان سمپاد مطرح بود و هیچ تصمیمی در زمینه برگزاری یا لغو آزمون سمپاد گرفته نشده است‌.» بطحایی سرنوشت این مصوبه را منوط به امضای رئیس‌جمهور دانست و افزود: «مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نزد رئیس‌جمهور برای ابلاغ وجود دارد و اگر ظرف یکی دو روز آینده این مصوبه ابلاغ شود، تکلیف را مشخص خواهیم کرد.» هرچند وزیر آموزش و پرورش از مواضع وزارتخانه خود نسبت به سال گذشته عقب نشسته است و عدم برگزاری آزمون مدارس سمپاد را به امضای رئیس‌جمهور مشروط می‌کند، اما رد اظهارات اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی مسئولان آموزش و پرورش و اصرار به اجرای این مصوبه مسبوق‌به‌سابقه است؛ چراکه در ماه‌های پایانی سال 96 مسئولان مختلف این وزارتخانه به‌گونه‌ای از اجرای این مصوبه سخن می‌گفتند که گویی نیازی به تایید از سوی رئیس‌جمهور ندارد. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یکی از افرادی بود که بهمن‌ماه سال گذشته از اجرای قطعی مصوبه سخن گفته بود.

او در مصاحبه با «ایسنا» از قطعیت وزارتخانه درخصوص عدم برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان خبر داده و گفته بود: «با توجه به اینکه دیگر آزمونی برگزار نمی‌کنیم، دیگر ورودی به پایه هفتم در این مدارس نخواهیم داشت.»

بعد از قاطعیت آموزش و پرورش برای اجرایی‌کردن این مصوبه، خانواده‌های دانش‌آموزان که دچار سردرگمی شده بودند با برگزاری چند تجمع، اعتراض خود را نسبت به این مساله نشان دادند، اعتراضاتی که درنهایت باعث ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به مساله شد و مخبردزفولی 15 اسفندماه سال گذشته از توقف هرگونه اقدامی در این حوزه خبر داد و گفت: «قرار شد این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از کارشناسی‌های لازم مطرح شود و هر تصمیمی که شورا اتخاذ کند، رویه اجرا باشد. همچنین مقرر شد با تصمیم‌گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی هرگونه اقدام غیر از این در این زمینه متوقف شود تا نگرانی‌های به وجود آمده مرتفع شود.»

بعد از این صحبت، وزارت آموزش و پرورش موضع عجیبی اتخاذ کرد و کار به جایی رسید که بطحایی طی نامه‌ای با قید «خیلی فوری» به محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور از او می‌خواست به مخبردزفولی دستور دهند حرف‌های خود را اصلاح کند و در نامه قید می‌شود که موضوع اساسنامه سمپاد و باشگاه دانش‌پژوهان جوان از دستورکار جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شده و هیچ‌گونه بحث و بررسی و مصوبه‌ای در این خصوص و سایر موارد مرتبط به مدارس استعدادهای درخشان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت نگرفته است؛ از سوی دیگر مسئولان آموزش و پرورش نیز در مصاحبه‌های خود به این مهم تاکید می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که علی زرافشان، معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش نیز 17 اسفندماه طی مصاحبه‌ای مرجع قانون‌گذاری برای اجرای این مصوبه را خود وزارتخانه معرفی می‌کند و می‌گوید: «شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون هیچ مصوبه‌ای درباره این موضوع نداشته و حذف آزمون مدارس نمونه و سمپاد نیز براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است که مرجع رسمی قانون‌گذاری در آموزش و پرورش است، به همین جهت هیچ دلیل و ضرورتی برای ارجاع مصوبه حذف مدارس نمونه و سمپاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد.»

اظهارات مسئولان آموزش و پرورش، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به واکنش واداشت و آنها تاکید کردند تغییر در اساسنامه مدارس سمپاد یا انحلال آن نیازمند بررسی دقیق موضوع در این شوراست. بعد از این موضع‌گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر آموزش و پرورش یک پله از موضع خود عقب نشست و بررسی مساله حذف این مدارس در شورای عالی انقلاب فرهنگی را تایید کرد، ولی همچنان به عدم برگزاری آزمون در سال 97 اصرار داشت.

در روزهایی که خبر بر سر حذف و ماندن مدارس سمپاد بازتاب‌های فراوانی داشت، روزنامه «فرهیختگان» 23 اسفندماه در گزارشی به الزام وجود امضای رئیس‌جمهور پای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرای آن پرداخت، گزارشی که در آن به عدم تمایل شخص اول اجرایی کشور برای امضای این مصوبه و همچنین اقدام خودسرانه وزارت آموزش و پرورش در اجرای مصوبه پرداخته شده بود، باعث شد مسئولان آموزش و پرورش بازهم از موضع خود عقب‌نشینی کنند و عدم برگزاری آزمون مدارس سمپاد در دوره متوسطه اول را منوط به امضای مصوبه از سوی رئیس‌جمهور دانستند؛ موضوعی که پیش‌تر در هیچ‌کدام از اظهارات مسئولان مختلف آموزش و پرورش وجود نداشت.

اظهارات متناقض و عقب‌نشینی‌های گاه و بی‌گاه مسئولان آموزش و پرورش از مصوبه شورای عالی این وزارتخانه در حالی طی چندماه گذشته باعث سردرگمی بیشتر دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها شده که آزمون مدارس سمپاد همه‌ساله در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شد، از این رو به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای عالی خود وقت بخرد تا شاید از این طریق بتواند نظر رئیس‌جمهور برای امضای این مصوبه را جلب کند؛ وقت‌خریدنی که نه‌تنها به نفع دانش‌آموزان ابتدایی نیست، بلکه استرس و نگرانی آن دسته از دانش‌آموزانی را که خواهان ورود به مدارس سمپاد هستند، بیشتر خواهد کرد.

وقت‌کشی آموزش و پرورش را می‌توان تنها به‌نفع مدارس غیرانتقاعی دانست؛ چراکه با حذف مدارس سمپاد عملا دانش‌آموزانی که به‌نوعی جزء استعدادهای برتر به شمار می‌روند جایی جز مدارس غیرانتفاعی ندارند؛ البته این مهم شامل حال همه دانش‌آموزان نمی‌شود و تنها آن‌دسته از این قشر می‌توانند در مدارس غیردولتی تحصیل کنند که خانواده‌هایشان تمکن مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور این مدارس را داشته باشند؛ هزینه‌هایی که با رشد جمعیت دانش‌آموزی در آن سر به فلک خواهد کشید و دیگر از تحصیل رایگان در کشور تنها نامی به‌جای خواهد ماند.

در مقابل نیز دانش‌آموزانی که امکان حضور در مدارس غیرانتفاعی را ندارند، مجبور هستند در کلاس‌های مدارس دولتی حاضر شوند، کلاس‌هایی که در طول این چهار دهه ثابت کردند به دلیل مشکلات موجود ازجمله بالا بودن تعداد دانش‌آموزان در آنها تنها آموزش صرف کتب درسی را دنبال می‌کنند و استعدادهای دانش‌آموزان سرکوب می‌شود. هرچند آموزش و پرورش طرح شهاب را جایگزین مدارس سمپاد معرفی می‌کند، ولی این طرح نیز به دلیل ناپخته بودن و نبود زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن، نمی‌تواند دانش‌آموزان بااستعداد را شناسایی کند و در عمل کار به جایی خواهد رسید که دانش‌آموزان یا باید در مدارس غیرانتقاعی درس بخوانند یا قید استعدادهای خود را بزنند؛ سیاستی که آدم را یاد دوران هخامنشی می‌اندازد، دورانی که تنها قشر مرفه جامعه امکان تحصیل داشتند.

منبع: فرهیختگان
۲۰۱

کد خبر: 931552

وب گردی

وب گردی