سید مسعود شجاعی طباطبایی: هنر انقلاب متعلق به خواص نیست

سید مسعود شجاعی طباطبایی چهره هنر انقلاب اسلامی در سال 95 معتقد است هنر انقلاب به معنای واقعی مردمی است و متعلق به خواص نیست.

به گزارش ایسکانیوز از سپهر سوره هنر، سید مسعود شجاعی طباطبایی سرپرست معاونت هنری حوزه هنری در پاسخ به این که آیا هنر مدرن در حوزه تجسمی با هنر انقلاب وفق داده شده است یا نه، گفت: با ظهور و بروز انقلاب شاهد اتفاقاتی در حوزه تجسمی بوده ایم که نوعی نگرش و قالب خاص را می طلبد. این غالب باید با طیف عمومی مردم همخوان باشد.

وی افزود: هنر انقلاب از جنس مردم است. به طور کلی تنوعی از قالب ها از جمله کاریکاتور، پوستر، دیوارنگاره ها و شقوقی از این دست را می توان در عرصه تجسمی هنر انقلاب مطرح کرد.

طباطبایی اظهار کرد: این تصاویر در روزنامه ها و از طریق چاپ در گذشته در اختیار مردم قرار می گرفت و این رسانه بودند که به دیده شدن آثار کمک می کردند. همچنین درباره آن ها توسط مردم و متخصصان مدت ها بحث و گفت و گو می شد و عملا شاهد شکل گیری هنری بودیم که پیش از این سراغ نداشتیم.

سرپرست معاونت هنری حوزه هنری ادامه داد: غالب آثار هنر انقلاب در سال های اولیه از دل دانشگاه ها و از میان جوانان به منصه ظهور رسید. هریک از این آثار نیز حرفی برای گفتن داشتند و بعدها ماندگار شدند. همچنین در عرصه تجسمی ظهور و بروز یک اندیشه و تفکر زودتر صورت می گرفت و از این رو هنرمندان این حوزه، در شکل گیری هنر انقلاب اسلامی به نوعی پیش رو بودند.

وی با بیان این که هنر انقلاب، هنری است که به معنای واقعی مردمی است و متعلق به خواص نیست، خاطر نشان کرد: فعالیت هنری من با طراحی چند کاریکاتور آغاز شد. کارهای اول من کارهای بزرگی در سایز و اندازه است. چراکه ابتدا روی دیوار طرح کشیدم و بین سال های 60 تا 62 ، 22 نقاشی دیواری با مضمون جنگ طراحی کردم.

سرپرست معاونت هنری حوزه هنری ادامه داد: فتح الله جوادی که مسئول نشریه اطلاعات هفتگی بودند صفحه دیدگاه را به طور هفتگی در اختیار من قرار دادند. آن زمان نشریات تیراژ بالاتر از 500 هزار نسخه داشتند. خبرنگاران خارجی نیز گزارش هایی از این اقدامات و مطالب منتشر می کردند.

شجاعی افزود: این شروع خوب، بعدها در دانشکده هنرهای زیبا که گروه «کاسنی» را تشکیل دادیم. به سرعت گسترش یافت و حاصل آن اتفاقات مهمی در عرصه کاریکاتور بود. اولین نشریه کاریکاتور و اولین دو سالانه کاریکاتور نیز به تدریج شکل گرفت. اولین سایت تخصصی این رشته راه اندازی شد. اولین خانه کاریکاتور توسط این گروه شکل گرفت. بنابراین جریان جدی منتج از آن از تهران به کل کشور گسترش یافت.

وی با اشاره به اهمیت نقش جوانان در پرداختن به هنر انقلاب عنوان کرد: اتفاقا جوانان در استان های محروم کارهای بسیار فاخری را در زمینه های نقاشی، خوشنویسی، کاریکاتور و گرافیک ارائه می کنند. در آخرین مسابقه حوزه هنری در قالب پوستر بیش از 320 هنرمند حرفه ای شرکت کرده بودند که کار داوری را بسیار سخت می کرد و جوانان ثابت کرده اند در این زمینه مهارت و قابلیت های زیادی دارند.

چهارمین هفته هنر انقلاب اسلامی تا 26 فروردین ماه در حوزه هنری ادامه دارد.

502

کد خبر: 931613

وب گردی

وب گردی