بررسی نقش و تعریف هنر انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران یکی از مهمترین انقلاب‌های مردمی است که با حمایت مردم و بر مبنای ارزش‌های دینی و اسلامی ایجاد شده است، به همین دلیل استمرار حرکت‌ها انقلاب به نهادسازی و سازماندهی نیاز دارد.

به گزارش ایسکانیوز، احمد پهلوانیان، مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد در این میزگرد که با موضوع «نقش و تعریف هنر انقلاب اسلامی» برگزار شده است، با بیان این‌که ارتباطات چیزی تحت عنوان ارتباط معنا نداریم، اظهار کرد: در ارتباطات تولید کننده محتوا کد و حس خواصی را به مخاطبین منتقل و معنا کردن آن حس را به مخاطب واگذار می‌شود.

وی با اشاره به نقش هنر در راستای معناسازی در ذهن مخاطب، افزود: محفل مهمترین نیاز آفرینش معنا در ذهن مخاطب است که در فرهنگ ما به آن محفل حس گفته می‌شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد با بیان این‌که ایجاد حس مستلزم تجربه شخصی هنرمند است، گفت: هنر دارای فرم و محتوا است و آن چیزی که مخاطب با آن مواجه می‌شود فرم است و با محتوا کاری ندارد.

پهلوانیان با اشاره به تبدیل شدن محتوا به فرم برای ایجاد معنا در ذهن مخاطب ضروری است، تصریح کرد: متأسفانه ما فرم متناسب برای بیان مفاهیم ارزش‌های خود در قالب هنر را نداریم.

این مقام مسئول عبارت هنر انقلاب را منطقی و علمی تر از واژه هنر انقلابی دانست و بیان کرد: هنر انقلاب به دو شاخه «هنری که مورد تأیید انقلاب است» و «هنری که در خدمت انقلاب باشد» تقسیم می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که انقلاب اسلامی یک تغییری در جهت‌گیری ذات انسان‌ها ایجاد کرده است، تصریح کرد: هنر انقلاب تعریف انسان را در با خدا بودن بیان می‌کند و انسان‌ها را به سمت تعالی بیشتر سوق می‌دهد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد هنر انقلابی هنری است که انسان را یا ذات حق تعالی که در حقیقت ذات درونی انسان است پیوند می‌دهد هنر انقلابی است.

پهلوانیان در بخش دیگری از سخنان خود سطحی نگری و عجول بودن را از جمله آسیب‌های تفکر انقلابی در بحث هنری عنوان کرد و افزود: ایجاد حساسیت اجتماعی از دیگر معضلات پیشه‌روی هنر انقلاب اسلامی است.

این مقام مسئول با بیان این‌که کار هنر آیینی است و هنرمند آینه‌گری می‌داند، گفت: هنری که انتقال دهنده مفاهیم و احساس اسلامی و انقلابی باشد هنر انقلابی است.

لزوم شناخت ماهیت انقلاب برای شناخت هنر انقلاب اسلامی

«محمدصادق کوچک‌زاده» رییس حوزه هنری یزد با بیان این‌که ترکیب هنر انقلابی واژه‌ای برخواسته از انقلاب و ارزش‌های اسلامی است، گفت: شناخت ماهیت انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین و موثرترین راهکارهای شناخت ماهیت هنر انقلاب است.

این مقام مسئول با اشاره به دو مقوله واقعیت و حقیقت، اظهار کرد: دوگانه واقعیت و حقیقت در فرآیند انقلاب اسلامی به خوبی نمایان و بروز داده شدند.

وی در ادامه با بیان این‌که جهت هنر انقلابی با ملاحظه واقعیت‌ها به سمت حقیقت است، خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که انقلاب اسلامی از آغاز و تا همیشه در حال شدن است، هنرمند انقلابی هم همیشه برای رسیدن به تعالی در حال شدن است.

کوچک‌زاده جریان هنری را سرشار از ادراکات حسی و درونی است، افزود: سه رکن اصلی هنر، هنرمند، مخاطب و منتقد است.

رییس حوزه هنری یزد گفت: هنر انقلابی با دسته بندی حقیقت و واقعیت معنا و تعریف گسترده و شاخصی پیدا می‌کند و هنرمند انقلابی می‌تواند با ابزار هنری که در اختیار دارد مردم جهان را به سمت تعالی هدایت کند.

وی تدوین و تنظیم فرمولی خاص برای تبدیل کردن معنا به فرم در هنر انقلاب اسلامی را ضروری داسنت و بیان کرد: اضافه کردن شهود به اولویت‌های هنری از دیگر ضرورت‌های تولید آثار هنر انقلابی است.

این مقام مسئول ترسیم جبهه مقابل را یکی از رسالت‌های هنر انقلاب عنوان کرد و ادامه داد: تبیین باورهای انقلاب اسلامی از جمله وظایف مهم مسئولان و دست‌اندکاران نظام است که به هنرمند کمک می‌کند با مفاهیم انقلاب را به خوبی درک کند.

«امیرخانی» نویسنده و بازیگر پیشکسوت سینما در استان یزد با بیان این‌که دمیدن تعهد در روح هنرمند، هنر می‌تواند به سمت معنا سوق داده شود، افزود: هنر می‌تواند اندیشه‌ای خاص را به مخاطبین خود القا کند.

وی دوره اول انقلاب، دفاع مقدس و بعد از دفاع مقدس را سه دوره هنر انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب در برابر رژیم ستم شاهی دانست و بیان کرد: دوره فعلی که چهارمین مرحله هنر در انقلاب محسوب می‌شود به واسطه حضور فضای مجازی و ورود یک سری تکنولوژی، دوره‌ای حساس است.

این نویسنده و هنرمند پیشکسوت استان یزد، افزود: وقتی مقوله هنر را بررسی می‌کنم سه نوع از این مهم که شامل مردم، مسئولان و مخاطبین هستند مورد توجه قرار می گیرند.

امیرخانی گفت: بررسی عملکرد مسئولان و هنرمندان و همچنین مردم که در حقیقت تأثیرگرفته از آثار هنرمندان هستند مسیر رسیدن به اهداف عالی هنر انقلابی در عصر امروز را به خوبی مشخص می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تأکید کرد: شخصیت و عمل شهید مرتضی آوینی را الگویی مناسب برای هنرمندان انقلابی در راستای رسیدن به تعالی هنر در جامعه انقلابی و اسلامی است.

این نویسنده و بازیگر پیشکسوت یزد با بیان این‌که هنرمندان از ایثارگران انقلابی جا ماندن، گفت: علی‌رغم تولید آثار فاخر سینمایی در حوزه دفاع مقدس، هنوز هم جای کار بسیاری در این حوزه وجود دارد.

امیرخانی در ادامه با بیان این‌که ابزار هنرمند عشق و حس است، اظهار کرد: هنرمندان انسان‌های حساس و زودرنجی هستند که باید بیش از پیش با ارزش‌ها و مفاهیم انقلاب اسلامی آشنا شوند.

«پارسائیان» مسئول بسیج هنرمندان استان یزد با بیان این‌که نگاه دوره‌ای کردن به بحث هنر انقلاب بی انصافی در حق هنر انقلابی است، اظهار کرد: اهمیت هنر انقلابی باید در تمام طول سال مورد بحث و تبادل نظر فرهیختگان جامعه قرار گیرد.

وی با اشاره به وجود برخی دو گانگی‌های مختلف در جامعه هنری، افزود: عملگرایی در ترویج و نهادینه کردن هنر انقلاب اسلامی یکی از ضرورت‌های بقای این ارزش انقلابی و اسلامی است.

مسئول بسیج هنرمندان استان یزد در ادامه عدم آشنایی دقیق و کامل برخی از هنرمندان با اهداف و ابعاد مختلف انقلاب اسلامی را یکی از دلایل عدم شناخت کامل هنر انقلابی در جامعه هنری کشور دانست و بیان کرد: عدم شناخت مفهومی هنرمندان باعث شده در برخی موارد انقلاب جلوتر رفته و هنرمندان هنوز از آن غافلند.

پارسائیان تصریح کرد: عقب ماندن هنرمندان از انقلاب اسلامی به دلیل کم کاری آنها نبوده بلکه به دلیل عدم تبیین مفاهیم انقلاب اسلامی برای جامعه هنری و برخی از مسئولان انجام شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با آشنا کردن هنرمندان با مفاهیم مختلف انقلاب اسلامی را مهمترین رسالت مسئولان و دست‌اندرکاران نظام دانست و گفت: در مفاهیم هنر انقلابی مفاهیم و ارزش‌های انقلاب باید به طور کامل و صحیح برای هنرمندان باز شود.

وی با بیان این‌که رجوع کردن به فطرت انسانی یکی از مهمترین ویژگی‌های هنر انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: هر چیزی که در جهان وجود دارد آیت خداوندی است و هنرمند باید زبان بیان آن را ایجاد و اختراع کند.

مسئول بسیج هنرمندان تصریح کرد: ذات فرهنگ و هنر انقلاب آسمانی است و باید همیشه ارتباط مستمر با ذات حق تعالی را داشته باشد.

پارسائیان در ادامه با بیان این‌که هنرمندان در جامعه اسلامی باید نسبت به مخلوق آثار انقلابی با زبان ارزشی و فرم حرفه‌ای باشند، تأکید کرد: هیچ وقت فرم هنری غرب نمی‌تواند پاسخگوی نیاز هنر انقلاب باشد.

منبع: ایسنا

901

کد خبر: 931737

وب گردی

وب گردی