جزئیات پرونده جدید قاچاق خودرو توسط نمایندگیهای رسمی + جدول

بعد از اعلام رسمی اتهام قاچاق خودرو از سوی نمایندگیهای واردکننده خودرو، بر اساس اطلاعات موجود ۱۰۵ خودرو بدون پته از گمرک خارج شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هفته گذشته فرمانده انتظامی استان هرمزگان از کشف باند قاچاق خودرو در این استان خبر داد. ملکی رییس پلیس هرمزگان با اعلام خبر کشف و توقیف 424دستگاه خودروی خارجی لوکس در مبادی رسمی اظهار داشت: ابعاد فعالیت این باند سازمان یافته بسیار گسترده بوده و به زودی جزییات توقیف 600دستگاه خودروی دیگر نیز اعلام خواهد شد.

سردار عزیزالله ملکی افزود: این باند توسط نمایندگی 2 شرکت مشهور، خودروهای خارجی را با استفاده از اسناد جعلی از مبادی رسمی وارد می‌کردند.

به گفته وی در یک عملیات ضربتی تعداد 105 دستگاه خودرو که با اسناد جعلی و حتی بدون صدور پته‌های گمرکی از گمرک ترخیص و در انبار شرکت موجود بود توسط پلیس توقیف شد.

سردار ملکی ادامه داد: با دستگیری عاملان اصلی و ضبط اسناد و مدارک موجود در شرکت و تحقیقات تکمیلی، 319 دستگاه دیگر از این خودروها که با شیوه جعل وارد اما هنوز ترخیص قطعی نشده بود کشف و با هماهنگی مقام قضایی در مجموع 424 دستگاه خودرو توقیف شد.

بر اساس گفته دشتانی ناظر گمرکات استان هرمزگان خودروها بدوا به صورت قانونی به گمرک اظهار و تشریفات اولیه برخی از آنها انجام و یا در حال طی نمودن مابقی تشریفات بود.

وی ادامه داد : بنابر اعلام گمرک شهید باهنر بندرعباس تشریفات اولیه واردات قطعی 319 دستگاه خودروی سواری طی 12 فقره اظهارنامه در گمرک مذکور در حال انجام بوده و تشریفات نهایی کالای اظهارنامه های مربوطه در گمرک مزبور تمام نشده بود. به گفته ناظر گمرکات استان هرمزگان دلایل و مستنداتی مبنی بر توقیف خودروهای مذکور به گمرک واصل نشده است.

گفتنی است، تعداد 319 دستگاه از این خودروها طی 12 فقره اظهارنامه به گمرک باهنر اظهار شده که مجوز ثبت سفارش و استاندارد صادر شده بود. برای این اظهار نامه ها، تشریفات گمرکی را انجام شده است. بر اساس اطلاعات موجود انواع مدلهای رنو و تویوتا در بین خودروهای توقیفی دیده می‌شود.

گفتنی است، این اطلاعات از منابع رسمی کسب شده اما بعد از بررسی دقیق‌تر اظهارنامه و پروانه‌های گمرکی ممکن است اطلاعات دقیق تری نیز در این خصوص بدست بیاید. ابهامی که کارشناسان گمرکی باید به آن پاسخ دهند این است که آیا بر اساس قانون امور گمرکی امکان خروج کالا از گمرکات بدون پته گمرکی وجود دارد یا خیر؟

این در حالی است که یکی از موارد مهم اتهامی دستکاری اطلاعات مربوط به سال ساخت می‌باشد. در واقع این شرکتها ماشینهای مدل سالهای 2015و 2016را وارد کرده و با جعل مدارک(لیبل) به عنوان خودروی سال از گمرک خارج کرده‌اند. به نظر میرسد اگر این موضوع منجر به قاچاق کالا نشود حتما بستر فریب مشتری را ایجاد کرده است.

این دو شرکت در سنوات اخیر حدود 13 هزار خودرو از گمرک باهنر ترخیص کرده اند.

منبع: تسنیم

400

کد خبر: 931753

وب گردی

وب گردی