لاوروف: آزمایشگاه سوئیسی تأیید کرد ماده مسموم‌کننده اسکریپال در روسیه تولید نشده است

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد عامل عصب استفاده شده در ماجرای سالزبری توسط آمریکا، انگلیس و دیگر اعضای ناتو مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد عامل عصبی استفاده شده برای مسموم کردن سرگئی اسکریپال، مأمور سابق امنیتی روسیه و جاسوس انگلیس، در شهر سالزبری، نوعی ماده به نام «بی زد» بوده است. لاوروف تأکید کرد این ماده هرگز در روسیه تولید نشده و توسط سرویس های جاسوسی آمریکا، انگلیس و دیگر اعضای ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) مورد استفاده قرار می گرفته است.

در ادامه گزارش راشا تودی به نقل از لاوروف آمده است اسکریپال و دخترش یولیا به وسیله عامل مخرب اعصاب به نام «3-کینو کلیدیلینیل بنزیلات» موسوم به «بی زد» مسموم شده اند. وزیر خارجه روسیه اعلام کرد یک آزمایشگاه شیمیایی متعلق به سوئیس با تجزیه نمونه هایی که انگلیس در اختیار سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی قرار داده بود، به این نتایج دست یافته است.

آزمایشگاه سوئیسی نتایج را در اختیار مقامات سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی قرار داده است. این در حالی است که طبق اظهارات لاوروف، دیده بان سلاح های شیمیایی سازمان ملل متحد در گزارش نهایی خود تنها به تأیید فرمول به کار رفته در مسمومیت اسکریپال بسنده و از اشاره به حقایق دیگری که در گزارش آزمایشگاه سوئیسی آمده بود، خودداری کرد. لاوروف در ادامه افزود مسکو از سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی درباره این موضوع توضیح خواهد خواست.

گزارش راشا تودی می افزاید آزمایشگاهی که بر روی عامل مسموم کننده اسکریپال و دخترش تحقیق کرده، تحت نظارت دفتر حفاظت مدنی فدرال سوئیس است و کاملا توسط وزارت دفاع این کشور مدیریت می شود. این آزمایشگاه همچنین در سطح بین الملل در زمینه حفاظت هسته ای، بیولوژیک و شیمیایی مشهور است و یکی از مراکز مورد تأیید سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی به شمار می رود.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در ادامه گفت لندن تاکنون، از پاسخگویی به ده ها پرسش مسکو درخصوص ماجرای سالزبری و همچنین ارائه مدارک و شواهد برای روشن شدن موضوع، خودداری کرده است. لاوروف همچنین خاطرنشان کرد لندن تنها خواستار آن است که روسیه مسئولیت انتقال این ماده به انگلیس را بر عهده بگیرد.

روابط نه چندان حسنه میان کشورهای غربی و روسیه اوایل ماه مارس پس از آنکه سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس تبار و دخترش در حالی که بیهوش شده بودند و در شرایط وخیمی به سر می بردند در شهر سالزبری پیدا شدند. مقامات انگلیسی بی درنگ روسیه را به مسموم کردن این جاسوس دوجانبه متهم کردند.

مقامات مسکو معتقدند که انگلیس برای شفاف سازی درخصوص این ماجرا تلاشی نمی کند و اصولاً علاقه ای به انجام تحقیقات مستقل در این باره ندارد. «الکساندر یاکونکو»، سفیر روسیه در انگلیس، روز جمعه در یک نشست خبری تصریح کرد به نظر می رسد دولت انگلیس عمدا در پی سیاست نابودی شواهد احتمالی درخصوص این ماجراست و با مانع تراشی، انجام تحقیقات شفاف را غیرممکن می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر: 931845

وب گردی

وب گردی