غایت مندی و ارزش آفرینی از مهم ترین ویژگی های هنر انقلاب است

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: غایت مندی و ارزش آفرینی از مهم ترین ویژگیهای هنر انقلاب است.

به گزارش ایسکانیوز، آیت الله ملک سید شرف الدین ملک حسینی عصر پنجشنبه در دیدار با اصحاب هنر و فرهنگ استان به مناسبت هفته هنر انقلاب، افزود: هنر انقلاب یک هنر غایت مند و هدف مند و ارزش آفرین است و امروز بسیاری از سرگرمی ها و تفریحات و آن چیزی که برای سرگرمی بشر است، لهو و لعب است و حتی اگر نامش را هنر بگذارند، باز هنر نیست.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر انقلاب به عنوان غایت هنر، گفت: اگر فیلمی ساخته شود، عکسی گرفته شود، مصاحبه ای انجام و کتابی نوشته شود و حتی در دوران و عصر انقلاب بوده ولی غایتمند نبود، نمی شود نام هنر انقلاب را بر آن گذاشت.

آیت الله ملک حسینی تاثیرگذاری در هنر انقلاب را از دیگر خصیصه های این هنر عنوان کرد و گفت: انقلاب خودش بار مفهومی خودش را یدک می کشد و اگر یک هنر نتواند متحول کننده باشد، چنین هنری هنر انقلابی نیست.

وی با بیان اینکه سازگاری و سازواری درونی و بیرونی سومین ویژگی هنر انقلاب است، اظهار داشت: اجزای هنر انقلاب باید در درون خودش با هم سازگار باشند و این در حالی است که کشمکش امروزی سازمانهای متولی هنر در کشور با هم سازگار نیست و نمی تواند به سازواری برسد.

نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: انسجام درونی باید سازگار با اهداف انقلاب باشد و اگر فیلمی ساخته شود و با آرمانهای انقلاب همچون توحید، یگانه پرستی، تولی به ولایت، ظلم ستیزی و دفاع از حقوق انسان و مردانگی و غیرت در دفاع از آن حقوق سازگار نباشد و در راستای آن نباشد این هنر انقلابی نیست و زشت است انسان بین این دو تفکیک قائل نشود.

آیت الله ملک حسینی اخلاق محوری را ویژگی دیگر هنر انقلاب عنوان کرد و بیان داشت: به لحاظ اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب اخلاق محور است، باید هنر انقلاب نیز اخلاق محور باشدو یک تفاوت مهم میان هنر انقلابی و غیر انقلابی این است که در هنر انقلابی هدف وسیله را توجیه نمی کند و اگر کسی بخواهد برای نشان دادن یک بدی و زشتی آن بدی و زشتی را هم نشان دهد این هنر انقلابی نیست.

وی افزود: در یک نگاه اخلاقی کسی حق ندارد ابتذال و انحراف را نشان دهد که حتی بخواهد پیامد آنرا بیان کند و اینکه امروزه گاهی تندیس بلورین به چنین کسانی داده می شود و حتی الگو معرفی می شوند، قابل قبول نیست.

آیت الله ملک حسینی انقلاب را دائما در حال پویش دانست و با تاکید بر تحرک در خود هنر اظهار داشت: اگر مفهومی خواست القا شود و خود ایستا باشد، چنین هنری هنر انقلاب نیست و هنر در عین اینکه خود باید در تحرک دائم چون انقلاب باشد، باید ارزش آفرین نیز باشد.

نماینده ولی فقیه در استان بر نقش هنر در امید و نشاط بخشیدن به جامعه تاکید کرد و خواستار نقش بیشتر هنر در حرکت جامعه به سمت نشاط آفرینی شد.

آیت الله ملک حسینی اظهار داشت: محبوس کردن جامعه در یک روح ناکامی و یاس جفای به جامعه ای است که می خواهد این هنر انقلاب را ببیند.

وی با بیان اینکه وجود آسیب های اجتماعی متعدد در سطح جامعه، تاسف آور است، گفت: هنرمندان این ناهنجاریها را ببینند و به زیبایی به چالش بکشند و موضوعات اجتماعی جامعه با زبان هنر به چالش کشیده شود.

نماینده ولی فقیه در استان در بخش دیگری از سخنان خود از تکریم انسان به عنوان یک مهم یاد کرد و گفت: اگر اینهمه دستگاه متولی حوزه فرهنگ و هنر در راستای اعتلای انسان حرکت نکنند در حقیقت این موضوع یک ضعف بزرگ و اساسی است.

آیت الله ملک حسینی فرهنگ را به عنوان یک مسئله مهم از ابتدای آفرینش دانست و اظهار داشت: حقیقتا مسئله فرهنگ مسئله ای نیست که اهمیت آن در هیچ دوره ای کاهش پیدا کند.

وی در ادامه به تعاریف در حوزه هنر انقلاب پرداخت و تصریح کرد: گاهی تقسیم بندی هنر به متعهد و هنر غیر متعهد وجود دارد و از آنجا که تقسیم یک شی به خودش و غیر خودش اشتباه است، من نیز معتقدم هنر قابل انقسام به هنر متعهد و غیر متعهد نیست و این خود بحث مفصلی است و در این اینجا به هنر به همان معنای عامش که مفهومی سهل و ممتنع است می پردازم.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: هنر یک نگاه دوم از جانب انسان است و انسان واقعیتها و ظاهر را می بیند ولی هنرمند نهان واقعیتها را می بیند و بر خلاف بقیه عمق آنرا می بیند و درک می کند.

آیت الله ملک حسینی تصریح کرد: همین نوع دیگر دیدن، گفتن و نوشتن به همراه زیبا دیدن و زیبا وصف کردن یکی از تعاریف هنر است.

نماینده ولی فقیه در استان تعریف دیگر هنر را آزادی در خلاقیت دانست و تصریح کرد: این تعاریف نشان می دهد که هنر اگر چه یک مفهوم ساده است، ولی سخت است و انطباقش هم سخت است.

آیت الله ملک حسینی تعریف متفاوت دیدن و نوشتن را یک تعریف اساسی برای هنر خواند و تصریح کرد: خیلی ها به جبهه های جنگ رفتند و خیلی هم جنگ و اتفاقات جنگ را گزارش کردند ولی شهید آوینی هم به منطقه جنگی رفت و نوع دیگری قلم می زد و ایشان خاطره می گفت ولی متفاوت با خاطره نویسان دیگر و این خلاقیت و نوآوری او باعث شد یک عنوان دیگر یعنی هنر انقلاب به هنر اضافه شود.

وی با بیان اینکه بعضی در مورد هنر انقلاب، انقلاب را صرفا یک زمان و یک دوره می دانند و می گویند هنر تغییر پذیر نیست و زمانها تغییر می کند، گفت: مانند هنر دوره صفوی و یا هنر دوره قاجار و از همین جهت هنر انقلاب اضافه به وصف هنر است و این یعنی هنر قابل انقسام به انقلاب و غیر انقلابی است و این هفته فرصتی است که این تفاوت را بررسی کرد.

وی بهار را هنر طبیعت خواند و اظهار داشت: طبیعت در بهار هنر می کند و زیباییهای خودش را نشان می دهد و هر گاه موجودی توانست زیبایی های درونی خود را نشان دهد او هنرمند است و باید از او الهام گرفت و باید این تغییر و تبدل ها را به مثابه آیه ای برای خود قرار دهیم که زیبایی های خودمان را ابراز کنیم.

آیت الله ملک حسینی در پایان از همه تلاش ها و زحمات صورت گرفته توسط هنرمندان در راستای بیداری مردم تقدیر کرد و گفت: از همه هنرمندان و کسانی که در راستای بیداری مردم فعالیت هنری دارند و کلیپ می سازند، فیلم می سازند و نقاشی می کشند، تقدیر و تشکر می کنم.

901

کد خبر: 931867

وب گردی

وب گردی