راه اندازی سامانه ملی حفظ قرآن کریم یک کار بزرگ و مایه امید جامعه قرآنی است

آیین رونمایی از سامانه ملی حفظ قرآن کریم، روز چهارشنبه 22 فروردین ماه 1397 با حضور دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جمعی از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی و فعالان قرآنی کشور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مخبر دزفولی در این مراسم طی سخنانی ضمن گرامیداشت ایام ماه رجب گفت: راه‌اندازی این سامانه یک کار بزرگ و مایه امید جامعه قرآنی است.

وی افزود: همه باید در مسیر اعتلای فعالیت‌های قرآنی تلاش کنیم و قرآن و اهل بیت(ع) از کشور ما و انقلاب ما غیر قابل تفکیک هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر هم نهادهای مردمی و هم دستگاه‌های دولتی عملکرد خوبی داشتند که باید این روند با قوت استمرار پیدا کند.

وی گفت: به هر اندازه که به معارف قرآن و عترت خدمت کنیم، خداوند به همان اندازه به کار ما برکت می‌دهد.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: پیروزی‌های ملت ایران و شکست دشمنان ملت ما نیز به برکت معارف قرآنی است.

دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: باید انس و علاقه به معارف قرآنی در جامعه بیش از پیش دنبال شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: استفاده از فن آوری‌های نوین باید گسترش یابد و راه‌اندازی سامانه حفظ قرآن کریم به منظور هم‌افزا و همگرا کردن فعالیت های قرآنی انجام شده است.

وی افزود: موضوع مهم دیگر رصد موفق و مستمر محافل و مجالس قرآنی است و باید نسل جوان هرچه بیشتر جذب این محافل و مجالس شود.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: پراکندگی در آمار جامعه قرآنی کشور موجب شده بود تا برنامه‌ریزی دشوار شود و خوشبختانه با اهتمام شورای توسعه قرآنی و همکاری طراحان، این فن آوری بومی و ملی این نقیصه جبران خواهد شد.

دکتر مخبر دزفولی گفت: این سامانه باید به صورت مداوم به‌روزرسانی، پالایش و حفاظت شود.

دکتر مخبر دزفولی در پایان نیز گفت: امید است این حرکت موجب تسریع در حرکت به سمت تعمیق انس با معارف قرآن کریم شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی نایب رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سخنانی گفت: حفظ قرآن کریم دارای آثار زیاد فردی و اجتماعی زیادی است و به بیان پیامبر اکرم(ص) یکی از شاخص‌های بلوغ فرهنگی در جامعه است.

وی افزود: امر حفظ قرآن کریم یک امر عادی نیست و نه تنها منشاء برکات فردی و اجتماعی است،‌ بلکه یکی از راهبردی‌ترین اصولی است که جامعه با آن می‌تواند راه خود را پیدا کند و به توسعه فرهنگی دست یابد.

وی ادامه داد: در گذشته حوزه‌های علمیه شرط حفظ قرآن را برای آموزش فقه و احکام داشتند که متاسفانه امروزه از آن غفلت شده و اگر قرآن در حوزه‌های علمیه مهجور شود در جامعه نیز مهجور خواهد شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرد: به خاطر همین برکات و آثار است که مقام معظم رهبری برای حفظ قرآن کریم هدف‌گذاری کمیتی کردند و فرمودند که حداقل 10 میلیون حافط قران کریم باید در جامعه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت:ما دو هدف همگراسازی دستگاه‌های فعال در این حوزه و تدوین سند توسعه فرهنگ قرآنی را به عنوان هدف اصلی در این شورای تخخصی دنبال کردیم.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سامانه ملی حفظ قرآن کریم و اهمیت آن در سامان‌دهی و متشکل کردن حفاظ سراسر کشور، گفت: راه‌اندازی این سامانه برای تحقق این اهداف بسیار مهم بود، زیرا ما با این سامانه تمام مقدمات رشد و تربیت حافظان قرآن را رصد و پایش خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: این سامانه هم هماهنگ کننده سازمان‌ها و نهادهای مردم نهاد و هم رصد کننده آمار و عملکرد مدیران است که به چه میزان در راستای تحقق سند توسعه حفظ قرآن حرکت می کنند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرد: علاوه بر موارد فوق این سامانه نقش هدایت کننده و ناظر را نیز انجام خواهد داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی در پایان صحبت‌های خود نیز در مورد کتاب آفاق حفظ قرآن کریم گفت: نگارش این کتاب منتهی به نگارش سند توسعه حفظ قرآن کریم شد و این کتاب نشان می‌دهد که ما امروزه عقبه غنی پژوهشی در حوزه حفظ قرآن کریم داریم.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در انتهای این مراسم از سامانه ملی حفظ قرآن کریم و کتاب آفاق حفظ قرآن کریم توسط دکتر محمدرضا مخبر دزفولی و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی رونمایی شد.

201

کد خبر: 931940

وب گردی

وب گردی