طراحی و ساخت سرمایش خورشیدی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از طراحی و ساخت سرمایش خورشیدی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد خبر داد. طراحی، ساخت و نصب سیستم سرمایش خورشیدی در این واحد دانشگاهی انجام گرفت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حمید سلیمانی‌مهر، عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در این سیستم که ساخت تمامی تجهیزات و طراحی آن توسط محققان واحد علوم و تحقیقات صورت گرفته است، با استفاده از یک بشقابک به قطر دو متر و ردیاب و جاذب بکار برده شده در آن توانسته‌ایم انرژی خورشید را به سرمایش تبدیل کنیم.

او با بیان اینکه از مزیت‌های سرمایش خورشیدی طراحی‌شده توسط محققان واحد علوم و تحقیقات می‌توان به ثابت بودن جاذب در آن اشاره کرد، افزود: انرژی خورشید در این سیستم پس از جذب توسط جاذب، سبب گرم شدن روغن موجود در سیکل روغن طراحی‌شده می‌شود و در نهایت این حرارت توسط سیستمی جذبی به سرمایش تبدیل خواهد شد.

سلیمانی‌مهر با بیان اینکه این طرح در حال حاضر به صورت نیمه‌صنعتی است، افزود: از جمله اهداف ما در طراحی این سیستم در واحد علوم و تحقیقات، تأمین انرژی سرمایشی کل واحد در آینده و همچنین کمک به تأمین انرژی سرمایشی در کشور از طریق انرژی خورشیدی است. در این راستا سعی داریم تا پایان‌نامه‌های بیشتری را در این حوزه تعریف کنیم.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درباره اهمیت این پژوهش اظهار کرد: امروزه در دنیا موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر به واسطه معضلاتی نظیر آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی، دارای اهمیت بالایی است.

او افزود: ایران از لحاظ انرژی خورشیدی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، به نحوی که در طول سال ۳۰۰ روز آفتابی در ایران وجود دارد.

سلیمانی‌مهر با بیان اینکه در دنیا از انرژی خورشیدی به دو صورت فتوولتاییک و حرارتی استفاده می‌شود، افزود: فتوولتاییک راندمان بسیار کمتری نسبت به روش حرارتی دارد، به نحوی‌که در بهترین حالت تنها ۱۸ درصد راندمان دارد، این درحالی است که در حوزه تبدیل انرژی خورشید به صورت حرارتی این راندمان بالای ۷۰ درصد است.

او با اشاره به اینکه در حوزه فناوری ساخت سیستم‌های حرارتی در دنیا فعالیت زیادی صورت نگرفته است، ادامه داد: با توجه به اینکه تابش خورشید در ایران برای استفاده از انرژی آن به صورت حرارتی بسیار مناسب است، بنابراین بکارگیری این روش بهترین شکل استفاده از انرژی خورشیدی در ایران است.

این پژوهش در قالب پایان‌نامه محمد فاطمی از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر حمید سلیمانی مهر و دکتر شهرام اعتمادی و مشاوره مهندس نادر دیزجی صورت گرفته است.

402

کد خبر: 932030

وب گردی

وب گردی