بررسی گزیده ای از مقالات روزنامه های عرب زبان درباره حمله اخیر آمریکا به سوریه

با توجه به حمله اخیر آمریکا ، فرانسه و انگلیس به سوریه و حمله موشکی ناموفق آن ها به برخی از پایگاه های نظامی و مراکز تحقیقاتی _ پژوهشی این کشور، روزنامه ها و یادداشت نویسان برخی از روزنامه های عرب زبان به تحلیل این مساله از دیدگاه خودشان پرداختند.

روزنامه" الشرق الاوسط عربستان" در مطلبی به قلم "إیاد أبو شقرا " از پژوهشگران تاریخ و روزنامه نگار قدیمی این روزنامه، با عنوان "پیام معنی دار آمریکا پیش از نشست اجلاس سران کشورهای عربی " درباره پیام حمله آمریکا تنها چند ساعتی قبل از برگزاری این نشست می نویسد:" قبل از این که حمله آمریکا که با حمایت فرانسه و انگلیس همراه بود انجام پذیرد، سوالاتی درباره دو مساله محوری به وجود آمده است: اول، شدت حمله به سوریه و دوم، هدف نهایی از این حمله؛ اما مساله ای که نمی توان آن را نادیده گرفت زمان این حمله می باشد که ساعاتی قبل از برگزاری نشست سران کشورهای عربی در ظهران عربستان سعودی صورت پذیرفت. فضای این نشست تا قبل از آغاز پر از نگرانی در مورد چند مساله مهم بوده است. در سطح منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، مساله قطر و حمایت ایران از حوثی های یمن و در سطح بین المللی هم بازگشت جنگ سرد (جتگ میان آمریکا وشوروی)از مسایل نگران کننده و مطرح شده می باشد. از این رو، این حمله در وهله اول پیامی به روسیه بود و این پیام در واقع به خواست ترامپ به کشورهای عربی شرکت کننده در کنفرانس رسیده است!


"محمد یوسف" از ستون نویس های روزنامه " البیان امارات" در مقاله ای با عنوان " و بعد از حمله به سوریه، چه اتفاقی می افتد؟" به این می پردازد که آیا جهان این حق را دارد تا از خودش درباره حوادث سوریه، اقدامات نظام این کشور، معترضان سوری و آرزوهای توسعه طلبانه قدرت های بزرگ در این کشور سوالاتی بپرسد؟ این سوال اساسی وجود دارد که بعد از حمله ابرقدرت ها به سوریه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا این حمله روسیه را مجبور به نشست و گفتگو با قدرت های بزرگ و بحث درباره وضعیتی خواهد کرد که خود آن را به وجود آورده است؟ و آیا این حمله شروع بازگشت دوباره سپاه پاسداران ایران و شبه نظامیان وابسته به آن به سوریه خواهد بود؟ یا این که این حمله فقط حمله ای محدود و با اهداف مشخص برای اثبات وجود قدرت های غربی در سوریه و منطقه بوده است؟ باید گفت که با شکل گیری این حوادث ،سوریه به میدانی کوچک برای آغاز یک جنگ جهانی دیگر و گویی هم اکنون به میدان آزمایش عملی برای آن تبدیل گردیده است."


روزنامه "رای الوطن عمان " نیز در یادداشتی با عنوان" حمله سه گانه خارج از قوانین بین المللی " بدون ذکر نام نویسنده مطلب که بیانگر رویکرد این روزنامه در قبال حمله آمریکا وفرانسه و انگلیس به سوریه می باشد، آورده است:"حمله این سه کشور به سوریه را نمی توان جز این توصیف کرد که این حمله خارج از قوانین بین المللی صورت پذیرفته که سبب نابودی و ساقط نمودن کشورها شده و بی ثباتی را مانند آنچه در لیبی و عراق بوجود آورده، شکل خواهد داد. آنچه که قابل اشاره می باشد این است که این حمله ناقض قوانین بین المللی بوده و به طور مستقیم بعد از خروج آخرین تروریست هایی صورت پذیرفت که نظام اسد زمینه خروج آنها را از منطقه دوما فراهم کرده بود .این حمله نیز بعد از تاکیدات روسیه و سوریه مبنی بر عدم وجود هر نوع سلاح شیمیایی و یا آثار آن در بیمارستان دوما و همچنین نشست شورای امنیت و درخواست روسیه انجام پذیرفت".


"ماهر ابو طیر" نیز در روزنامه "الدستور اردن" در یادداشتی با عنوان " سناریوهای پیش روی سوریه " به حمله اخیر آمریکا و همپیمانانش به سوریه پرداخته و ضمن تبیین هدف آمریکا از این حمله سناریوهای موجود و پیش روی سوریه را نیز تببین می کند. وی می نویسد: "صرف نظر از تحلیل های سیاسی و نظامی درباره حمله به سوریه، آنچه که واضح است این که آمریکا به دنبال تغییر رییس جمهور و نظام سوریه نیست بلکه به دنبال تضعیف این نظام می باشد و اگر بخواهیم میان صدام حسین در استفاده از سلاح شیمیایی با نظام سوریه مقایسه داشته باشیم، میان این دو نظام تفاوت زیادی وجود دارد. در نظام صدام حسین این حمله به سقوط و اعدام وی منجر شد اما در سوریه، آمریکا تغییر نظام سوریه را نمی خواهد؛ از این رو فقط به برخی از مراکز و موسسات حمله نموده است. همچنین عراق هیچ گونه پیمان بین المللی برای دفاع از خودش نداشت اما سوریه از موقعیت جغرافیایی خاص و شبکه ای از هم پیمانان منطقه ای و بین المللی برخوردار است و اسقاط نظام سوریه از جهت این که تروریسم در منطقه رشد کند و یا سوریه تجزیه شود، برای آمریکا هزینه زا است".

کد خبر: 932174

وب گردی

وب گردی