برگزاری هفته‌ی دانشگاه «درسدن» آلمان در دانشگاه شیراز

طی مراسمی رویداد "هفته‌ی دانشگاه درسدن آلمان" در دانشگاه شیراز آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز، امروز یکشنبه 26 فروردین طی مراسمی با حضور روسای دانشگاه‌های شیراز و صنعتی درسدن آلمان، معاون سیاسی اجتماعی استانداری فارس و شهردار شیراز، رویداد هفته‌ی دانشگاه درسدن آلمان در دانشگاه شیراز آغاز به‌کار کرد.

این رویداد که تا 28 فروردین‌ ادامه دارد، با هدف توسعه‌ی تبادلات علمی، فرهنگی، زیست محیطی و گردشگری برگزار شده و نشست‌ دو جانبه شهرداران شیراز و درسدن از برنامه‌های جنبی آن است.

رئیس دانشگاه شیراز در مراسم افتتاح رویداد هفته‌ی دانشگاه درسدن آلمان، به سابقه‌ی طولانی روابط ایران، فارس و آلمان اشاره و تاکید کرد که تداوم و توسعه‌ی این روابط ضرورتی برای بالندگی فعالیت‌های علمی و دانشگاهی است.

حمید نادگران با بیان اینکه استان فارس با تاریخی هزاران ساله و شهر شیراز با عنوان پایتخت فرهنگی ایران جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد، به معرفی دانشگاه شیراز پرداخت و گفت: زمینه‌های مغتنمی برای توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان در دانشگاه شیراز وجود دارد و با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه درسدن امیدواریم این نشست زمینه همکاری‌های بیشتر دو شهر شیراز و درسدن، به ویژه در تبادل استاد و دانشجو و انجام پژوهش‌های علمی مشترک باشد .

رییس دانشگاه صنعتی درسدن آلمان نیز این دانشگاه را در زمره بهترین دانشگاه‌های جهان خواند که بیشترین تعداد دانشجو را در آلمان به خود اختصاص داده است .

هانس مولر اشتاینهاگن با اشاره به بازدیدش از اهواز و تهران، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه شیراز برای تبادل استاد و دانشجو را یادآور و متذکر شد که این تفاهم‌نامه امکان همکاری‌های علمی و پژوهشی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، شیمی، پزشکی، مدیریت منابع آبی، ارتباطالت بین‌الملل و حمل‌ونقل را فراهم می‌کند.

وی گفت: دانشگاه شیراز به ‌واسطه همکاری‌های راهبردی با دانشگاه درسدن به ‌منزله رابط فعالیت‌های همه دانشگاه‌های ایران با درسدن آلمان برگزیده شده است و نقطه اتصال جامعه دانشگاهی ایران و آلمان محسوب می‌شود .

هانس مولر اشتاینهاگن از حضور استادان دانشگاه شیراز طی 10 ماه آینده در دانشگاه درسدن سخن گفت و افزود: تبادل استاد در زمینه‌هایی همچون شیمی و آموزش از راه دور خواهد بود .

شهردار شیراز نیز این رویداد را زمینه ‌ساز دستیابی به اهداف مدیریت شهری بر مبنای توسعه پایدار خواند و با تاکید براینکه مهم‌ترین ابزار نیل به این هدف توجه به رویکردها و مقوله‌های دانش‌بنیان است، گفت: در دوره جدید مدیریت شهری، تبادلات دانشگاهی یکی از دستورکارهای ویژه شهرداری در تعاملات پیش رو با شهرهای دوست و خواهرخوانده و سازمان ها و نهادهای بین المللی خواهد بود.

حیدر اسکندرپور خاطرنشان کرد: علاوه بر تعمیق ارتباط با جامعه دانشگاهی و استفاده بهینه از تولیدات و پژوهش‌های علمی در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری، در زمینه توسعه فرهنگی نیز متعهد به دنباله روی از مؤلفه‌های روحیه دانشگاهی همچون احترام، تفکر انتقادی، مدارا و ... هستیم.

او با اشاره به باورش پیرامون لزوم تقویت پیوند مدیریت شهری و دانشگاه برای اطمینان یافتن از جهت‌گیری صحیح و آینده نگرانه فعالیت‌های توسعه‌ای،‌ گفت: بی تردید هدف غایی و مطلوب مدیریت شهری دستیابی به توسعه پایدار و حرکت بر مدار حکمروایی خوب شهری است و می‌دانیم یکی از مهمترین ابزارهای نیل به این اهداف، اتخاذ رویکردها و رویه های دانش بنیان و علم محور است.

او اضافه کرد: مدیران شهری در سراسر جهان امروزه بیش از هر زمان دیگری دریافته‌اند بنای توسعه پایدار آنگاه دوام می‌یابد که سه رکن محیط ‌زیست، اقتصاد و اجتماعیات که به طور سنتی به عنوان ستون‌های توسعه پایدار از آن ها یاد می‌شود، بر پایه هایی از فرهنگ استوار ‌شود .

شهردار شیراز که آغاز این رویداد را نقطه‌ی عطفی در روابط دانشگاهی ایران و آلمان و تعامل بلند مدت دانست و با بیان اینکه توسعه پایدار فرهنگ ‌محور با پرهیز از تعصب و جزم‌اندیشی و با مدارا و پذیرش نظرات مخالف و تفکر انتقادی مبنای کار معنا می‌یابد، عنوان کرد: مؤلفه‌های اصلی تفکر علمی و دانشگاه مهم‌ترین محل ظهور و بروز این دیدگاه‌هاست .

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز گفت: دست‌کم از 200 سال گذشته حضور همراه با کار در امنیت و تلاش آلمان در ایران برای تجهیز زیرساخت‌ها در ذهن مردم ایران خاطره‌ای خوش برجای گذاشته است .

هادی پژوهش جهرمی ارتباط میان حافظ و گوته را زمینه‌ ساز رابطه‌ی‌ فرهنگی عمیقی بین اهالی شیراز و مردم آلمان دانست و با مغتنم شمردن برگزاری رویداد هفته‌ی دانشگاه درسدن آلمان، آن را سرآغاز ورود همکاری‌های ایران و آلمان به مرحله‌ای تازه برشمرد.

معاون استانداری فارس با این اعتقاد که حب و بغض‌های سیاسی کمترین اثر را بر سلوک دانشمندان دارد، فارس را پذیرای تمام دانشگاهیان،‌ اندیشمندان و فرهیختگان سراسر جهان دانست.

900/900

کد خبر: 932193

وب گردی

وب گردی