حمید حسام: حوزه نگارش و تالیف برای ایران سودآور است

چهره سال هنر انقلاب، گفت: حوزه تالیف برای کشور ما از حیث کارکرد اقتصادی سودآور و متکی به منابع داخلی است.

حمید حسام که عصر روز گذشته از میان 5 نامزد، به عنوان چهره سال هنر انقلاب سال 1396 معرفی شد درباره شعار امسال و حمایت از کالای ایرانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، اظهار کرد: شعار امسال در جهت حمایت از تولید داخلی مطرح شده و کارکرد آن علاوه بر اقتصاد فرهنگ را نیز در بر می گیرد.

وی افزود: کلیت فرهنگ عموما کارکرد داخلی دارد به این معنا که یک سوژه ناب برگرفته از ظرفیت های درونی است و می توان از این کلیت با عنوان فرهنگ یاد کرد.

نویسنده کتاب «خداحافظ سالار» ادامه داد: حوزه تالیف و نگارش کتاب، مصداق فرهنگ است و می توان در تولید آثار فرهنگی از ظرفیت های داخلی در همه بخش ها با اتکا به افراد، اشخاص، سازمان ها و دستگاه ها استفاده کرد.

حوزه تالیف و نگارش کتاب، مصداق فرهنگ است و می توان در تولید آثار فرهنگی از ظرفیت های داخلی در همه بخش ها با اتکا به افراد، اشخاص، سازمان ها و دستگاه ها استفاده کرد

حسام با اشاره به اینکه در مقوله نگارش و تالیف ظرفیت های داخلی متکی به منابع داخلی ماست و این حوزه برای کشور ما از حیث کارکرد اقتصادی سودآور است، گفت: زیرا عرضه آثار مکتوب در نمایشگاه های کتاب، نشانگر این سرمایه درونی است که کاملا از صفر تا صد با ظرفیت های داخلی تولید شده است و زمانی که در فرا مرزها می رود می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد.

نویسنده کتاب «غواص ها بوی نعنا می دهند» ادامه داد: در بحث ترجمه آثاری که به بازار نشر می آیند دارای یکسری ظرافت‌ها، ویژگی ها و مولفه های خاصی هستند که نیازمند مهارت مترجم در تاثیرگذاری اثر است به گونه ای زبان مقصد مترجم، زبان مادری اش باشد.

وی با تاکید بر اهمیت ترجمه، افزود: در بحث ترجمه به جز در برخی موارد که ناشرین ناچار هستند به جهت آن مولفه هایی که در ترجمه است آثار را به مترجم خارجی بسپارند، چرا که ظرفیت داخلی برای ترجمه در همه ژانرها مانند خاطره نویسی، تاریخ شفاهی، داستان، داستان کوتاه، ادبیات کودک و نوجوان و.. دارای غنای بسیاری است و مترجمین فرهیخته و توانمندی در کشور فعالیت دارند که خود این امر، مصداق اتکا به منابع داخلی محسوب می شوند.

وی درباره اثری تازه برای نمایشگاه بین المللی کتاب سی و یکم، گفت: در حال حاضر مشغول تحقیق بر روی سوژه هایم هستم و برای نمایشگاه کتاب امسال مشخصا اثر تازه ای ندارم ولی تجدید چاپ کتاب هایی که قبلا به دست ناشر سپرده بودم از جمله کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، «آب هرگز نمی میرد»، «خداحافظ سالار»، «غواص ها بوی نعنا می دهند» و... در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

502

کد خبر: 932288

وب گردی

وب گردی