مودب:استفاده از محتوای قرآنی، علت اصلی ماندگاری اثر است

شاعر مجموعه «دست خون»، گفت: گرایش شاعران به تکنیک محوری و بی‌توجهی به محتوای قرآنی از معایب جامعه شعری است.

علی محمد مودب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره شاعرانی که به سمت قرآن و مضامین قرآنی می‌روند، گفت: متاسفانه در آثار برخی از شاعران، مضامین قرآنی رنگ باخته است چراکه بیشتر از محتوا به تکنیک‌های شعری توجه می‌‌کنند این درحالی است که استفاده از مضامین قرآنی، باعث ماندگاری و ارزشمند شدن آثار می‌شود.

وی افزود: شاعران خوبی هم در نسل گذشته و هم در نسل جوان داریم اما باید توجه به قرآن و مفاهیم قرآنی در ادبیات و آثار شعرا بیشتر شود و به این میزان توجه و انتظار فعلی قانع نبود.

مودب با بیان اینکه در ادبیات گذشته، شاعران بزرگ به قرآن و معارف قرآنی تسلط کافی داشتند، گفت: در گذشته، اغلب شعرا به دلیل تسلط بر علوم قرآنی، حکیم نام گرفتند اما امروزه تنها طیفی از شعرا از قرآن و مفاهیم قرآنی استفاده می‌کنند ‌و غالب شعرا از پرداختن به محورهای قرآنی بی‌‌بهره هستند.

در گذشته، اغلب شعرا به دلیل تسلط بر علوم قرآنی، حکیم نام گرفتند اما امروزه تنها طیفی از شعرا از قرآن و مفاهیم قرآنی استفاده می‌کنند

این شاعر معاصر با تاکید بر اینکه خود قرآن نیز به شعر و شاعری توجه ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: متاسفانه خیلی از شعرای ما بسیاری از آیات قرآن را نشنیدند درحالی که همین آیات می‌تواند کمک بزرگی در سرودن شعر به آنها بکند.

وی در اهمیت جایگاه قرآن و مضامین قرآنی در زندگی شعرا تصریح کرد: اگر شاعر در زندگی خود از مضامین و معارف قرآنی به دور باشد ممکن است با اشعار خود جماعتی را گمراه کند.

مودب ضمن تاکید بر توجه ویژه به قرآن و مضامین قرآنی در دوره‌های آموزشی شعرا، اظهار داشت: متاسفانه در دوره‌های آموزشی کمتر به پرورش شخصیت پرداخته شده است. اگر به بعد پرورش مبتنی بر مضامین قرآنی توجه بیشتری کرده بودیم وضع ادبیات ما بهتر از وضع فعلی بود.

شاعر مجموعه «دست خون» ادامه داد: انگیزه دادن برای حفظ قرآن و معارف قرآنی در مراحل نوجوانی و جوانی، تنها راه موثر برای علاقه‌مند کردن شعرا به مفاهیم اصلی قرآن است در حالی که در سیستم آموزش و پرورش به قرآن و مفاهیم قرآنی توجه کمی می‌شود.

502

کد خبر: 932462

وب گردی

وب گردی