نوربخش: اهالی رسانه مشاوران امین و آگاه  ما باشند / به صورت جدی پیگیر کپی رایت هستیم

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران، ظهر امروز با خبرنگاران و اصحاب رسانه در یک دیدار صمیمانه

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، نشست صمیمی حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی با خبرنگاران حوزه موسیقی، پیش از ظهر امروز دوشنبه 27 فروردین در تالار اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار شد.

نوربخش در ابتدا گفت: رویکردی که به صورت جدی پیگیر آن هستیم موضوع جدی کپی رایت است که به شدت دنبال آن هستیم. به هر صورت اقتصاد مضمحل موسیقی به ویژه موسیقی سنتی ایرانی دچار مشکلات فراوانی است که باید برای آن چارجویی کنیم.

وی افزود: طی سال های اخیر در بخش فضای مجازی به شدت دچار مشکل هستیم به طوری که تعداد زیادی از آثار موسیقایی به راحتی برای مخاطبان عرضه می شود و هنرمندان ای عرصه را دچار مشکل کرده است. من از همه شما عزیزان رسانه می خواهم که در پیگیری این موضوع کنار ما باشید تا بتوانیم تاثیر گذاری بیشتری در این حوزه داشته باشیم که کارهای مفیدی در این زمینه انجام پذیرد.

نوربخش اظهار کرد: بحث معرفی استعدادهای موسیقی ایرانی یکی از دیگر خواسته های خانه موسیقی ایران از رسانه ها است که امیدوارم این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران ادامه داد: این بحث یکی از مهم ترین مسائل ما در خانه موسیقی است که باید در جریان موثر و همواری قرار بگیرد. ما هم اکنون در این فضا مشکل اصلی داریم و متاسفانه فضایی وجود ندارد که هنرمندان مستعد عرصه موسیقی به شکل شایسته تری در فعالیت های موسیقایی معرفی شوند.

وی افزود: بحث مطالبات به حق هنرمندان موسیقی، نیز معضل دیگری است که نیازمند کمک جدی رسانه های در این عرصه هستیم. متاسفانه خط قرمزهای بی ربط و غیر قانونی به شکلی در حال گسترش است که نباید تبدیل به یک موضوع نهادینه شود.

نوربخش ادامه داد: به طور کلی انتظار ما از اهالی رسانه این است که به عنوان مشاوران امین و آگاه در کنار ما باشید و هرجا نیاز این است که خانه موسیقی وارد عمل حتما به ما تذکرات لازم را بدهید. به هر حال شما اهالی رسانه چشم و گوش جامعه هنرمندان و مخاطب هستید که باید در کنار به رصد کردن موضوعات مربوط به موسیقی باشید. واقعا خیلی از نکات و مسائلی که گفته می شود نشات گرفته از یک سوتفاهم است که باید مرتفع شود. ما انتظار داریم این مشلات و سوتفاهمات را حل کنیم و در کنار هم بتوانیم حقوق واقعی هنرمندان را استیفا کنیم.

نوربخش با طرح این سوال که آیا کف گیر هنرمندان فعال این عرصه به ته دیگ خورده است که دیگر شاهد آثار ارزشمند دهه های قبل نیستیم؟ اظهار کرد: باور کنید مشکل موسیقی ما امروز همین موضوعات است. بنابراین نباید خودمان را درگیر اختلافات کنیم. ما موظفیم که در کنار هم حضور داشته باشیم تا راهی را که انتخاب کردیم به خوبی ادامه پیدا کند.

وی در بخش دوم این نشست رسانه ای که به پرسش خبرنگاران اختصاص داشت، در جواب سئوالی مبنی بر سرنوشت سند موسیقی کشور توضیح داد: این موضوع را باید از دوستان شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کنید زیرا بخش تدوین این سند که کار ما بود و مدت هاست به اتمام رسیده و در حال حاضر ماجرا به گونه ای است که پرونده باید در صحن شورا مطرح شود که بهتر است این مساله را از دبیرخانه شورا پیگیری کنید. ما هم قطعا پیگیری موضوع را انجام خواهیم داد.

این خواننده موسیقی ایرانی همچنین با انتقاد از شرایط دشوار اجرای بانوان نوازنده در اجراهای زنده به ویژه در شهرستان ها بیان کرد: نوازندگی شغل این هنرمندان است آخر چطور می شود به یک نوازنده گفت که شما ساز را یاد بگیر اما حق نداری روی صحنه اجرا داشته باشی. واقعا این نمی شود که در یک جغرافیای واحد هر استانی بیاید و مانند یک جمهوری فدرال قوانین خود را وضع کند. به اعتقاد من باید یک قانون واحد در تمام کشور حاکم باشد که اجازه عبور از خط قرمزها را ندهد. این گونه برخوردها اصلا قانونی نیست و ما تصمیم داریم در کنار پیگیری سند به این موضوعات نیز بپردازیم.

مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به عدم واکنش مناسب خانه موسیقی در پی بروز برخی از اتفاقات و مسائل صنفی گفت: ما تک تک مواردی که در حوزه موسیقی اتفاق می افتد پیگیری می کنیم ولی در برخی از موارد هست که تکرار پیگیری ها و انعکاس رسانه ای آنها قطعا نه تنها کار را بهتر می کند بلکه ماجرا بدتر می شود. شما مطمئن باشید بنده شخصا پیگیر موضوعات و اتفاقات حوزه رسانه هستم که امیدوارم بتوانیم در این موضوع به نتایج مثتبی برسیم.

این خواننده موسیقی ایرانی درباره تغییر و تحولات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه های اخیر بار دیگر به اظهارات روز گذشته خود در جریان نشست ماهانه خانه موسیقی اشاره کرد و آن را نشات گرفته از یک سوتفاهم دانست

پیگیری موضوع تشکیل کانون فعال منتقدان، روزنامه نگاران و پژوهشگران حوزه موسیقی در خانه موسیقی از دیگر مباحثی بود که در این نشست مطرح شد که حمیدرضا نوربخش اعلام کرد آماده هرگونه همکاری در این زمینه برای خبرنگاران و فعالان رسانه در عرصه موسیقی است.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران درباره نحوه تعاملات این مرکز با معاون هنری فعلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما با هر مدیری که به سرکار بیاید باید کار کنیم چون فعالیت ها نباید جزیره ای باشد. به همین جهت خبرهایی که مبنی بر اختلاف و برخی از حاشیه ها در این زمینه وجود دارد، اصلا درست نیست و ما هم اکنون در تعامل خوبی با آقای حسینی و همکارانشان هستیم.

502

کد خبر: 932472

وب گردی

وب گردی