33 درصد خانه‌های روستایی یزد مقاوم‌سازی شدند

مدیر کل بنیاد مسکن استان یزد با اشاره به انجام مطالعات طرح هادی 350 روستای بالای 20 خانوار استان گفت: تاکنون فاز یک این طرح‌ها در 320 روستای استان اجرایی شده است.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا قربانیان در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود 362 روستای بالای 20 خانوار در استان، اظهار کرد: تعداد 350 روستا از این تعداد مشمول طرح مطالعاتی هادی روستایی شده‌اند و در سال گذشته تعداد 40 طرح شامل 14 طرح هادی جدید و 26 طرح بازنگری در دست اقدام گرفته است.

وی، هدف از مطالعه و اجرای طرح‌های هادی روستایی را زمینه‌سازی برای توسعه و عمران و روستاها، تامین و توزیع عادلانه امکانات روستایی، توجه به توسعه مسکن و زیست محیطی، برنامه‌ریزی برای مشارکت روستاییان و ساماندهی شبکه‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی روستاها ذکر کرد.

قربانیان با اشاره به برگزاری 680 جلسه الحاق و تغییرکاربری در طرح‌های هادی روستایی و تصویب 45 طرح در این جلسات، اظهار کرد: از سال 1372 تاکنون فاز یک طرح هادی روستایی در 320 روستای استان اجرایی شده است.

به گفته وی، در سال گذشته 70 طرح هادی روستایی با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد تومان در روستاهای استان اجرایی شد.

وی همچنین از اختصاص قیر یارانه‌ای به 46 روستای استان در سال گذشته خبر داد و گفت: 1500 تن قیر یارانه‌ای بین پیمانکاران طرف قرارداد و دهیاری‌های این روستاها توزیع شد.

قربانیان با اشاره به طرح‌های بهسازی روستاهای هدف گردشگری بنیاد مسکن استان، تصریح کرد: استان یزد دارای 120 روستای هدف گردشگری است که در حال حاضر طرح مطالعاتی دو روستای طزرجان در شهرستان تفت و سریزد در شهرستان مهریز در دست اقدام است.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود اعتبارات، یاداور شد: در رابطه با طرح بافت‌های با ارزش روستایی استان نیز در سال گذشته به دلیل مشکل اعتبارات این طرح تنها در روستای مزرعه کلانتر شهرستان میبد در دست اقدام قرار گرفت.

این مسئول با بیان این که تاکنون این طرح در 6 روستای استان انجام شده است، هدف از اجرای آن را شناسایی، احیا و حفاظت از فضاهای با ارزش روستایی بیان کرد.

وی، یکی از مهمترین اقدامات بنیاد مسکن استان در این حوزه را بهسازی مسکن‌های روستایی خواند و گفت: در همین راستا تاکنون 33 درصد از واحدهای مسکونی روستایی در استان مقاوم سازی شده‌اند. تاکنون در استان یزد 20 هزار واحد مسکونی از تسهیلات این بخش بهره‌مند شده‌اند که از این تعداد قریب 80 درصد پایان کار گرفتند.

وی یاداور شد: در سال گذشته تعداد 620 نفر تسهیلات این بخش را در استان دریافت کردند و علاوه بر این نیز 334 نفر از متقاضین نیازمند نیز تسهیلات 2 تا 8 میلیون تومانی برای مقاوم‌سازی دریافت کردند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان، یکی دیگر از اقدامات بنیاد مسکن استان در سال گذشته را صدور جمعا دو هزار سند مالکیت برای واحدهای مسکونی ذکر کرد و گفت: 1800 جلد سند مربوط به روستاها و 200 جلد سنند نیز در شهرهای زیر 25 هزار نفر صادر شده است. تاکنون بالغ بر 51 هزار جلد سند مالکیت به همت بنیاد مسکن استان و با همکاری اداره کل ثبت اسناد واملاک استان صادر شده است.

قربانیان، تملک و واگذاری زمین به روستائیان را از دیگر فعالیت‌های بنیاد مسکن ذکر کرد و گفت: این اقدام در راستای واگذاری تامین زمین جهت عمران و نوسازی روستاها، هدایت توسعه کالبدی و گسترش فیزیکی روستاها، ایجاد انگیزه سکونت و فعالیت روستاییان، حمایت از خانوارهای روستایی فاقد زمین و تفکیکی و واگذاری اصولی زمین در روستاها انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 99 هکتار زمین از منابع طبیعی استان تملک شده و از سوی بنیاد مسکن استان 1100 قطعه زمین بعه متقاضیان واجد شرایط واگذار شده است.

قربانیان از اختصاص تسهیلات 18 میلیون تومانی بنیاد مسکن برای ساخت مسکن روستایی با کارمزد پنج درصد در همین راستا خبر داد.

وی اعلام کرد: در سال گذشته بالغ بر 60 واحد به صورت مجموعه‌سازی در روستاهای استان احداث شد و استان یزد با ساخت بیش از 250 واحد در روستاهای استان طی سه سال اخیر از استان‌های موفق کشور بوده است.

به گفته مدیر کل بنیاد مسکن استان، در سال گذشته همچنین 200 واحد مسکونی شهری طراحی، 17 واحد شروع به ساخت کرده و 220 واحد نیز از سال‌های قبل ادامه ساخت داده و علاوه بر این نیز 115 واحد تکمیل شده نیز به متقاضیان واگذار شده است.

901/900

کد خبر: 932536

وب گردی

وب گردی