نگاهی به نمایش«دپوتات»: هر کس بهتر دروغ گفت استخدامش کنید

زهرا بخشی پور - خبرنگار

نمایش «دپوتات» به نویسندگی دیمیتری پساتهاس و کارگردانی اتابک نادری، به بزرگترین معضل بشریت، یعنی دروغ می پردازد.

این نمایش که در پردیس شهرزاد هر شب به روی صحنه می رود اثری کمدی و برداشتی آزاد از نمایشنامه «به دنبال دروغگو» اقتباس از نوشته دیمیتری پساتهاس است که توسط محمد نادری دراماتورژی شده است.

«به دنبال دروغگو» اولین نمایشنامه این نویسنده ترک تبار، یونانی است که به فارسی ترجمه شده و توسط گروه «دپوتات» در ایران اجرا می شود.«دپوتات» در زبان روسی به معنی معاون و در اصطلاح عام به نماینده مجلس اطلاق می شود.

در ابتدای این نمایش تماشاگر با شخصیت محوری فیریکس با بازی اتابک نادری آشنا می شود که در پی به قدرت رسیدن در مجلس، دست و پایش در دروغ ها و وعده هایی که قبل از انتخابات به روسای اصناف و صاحبان نفوذ، داده گیر کرده و به دنبال این ماجرا، در صدد استخدام یک مسئول دفتر دروغگوست که بتواند تمامی مراجعینش را به گونه ای دست به سر کند.

فیریکس در ادامه با «تئودور» با بازی پندار اکبری آشنا می شود و مسحور مهارت دروغگویی این جوان، آهسته آهسته به لایه های شوم دروغ در میان نزدیکان و حتی همسرش «جنی» با بازی شبنم قلی خانی، پی می برد.

طنز کلامی در این نمایش به شیوه ای نه چندان لوده، نمایش را به پیش می برد و هر یک از شخصیت ها به فراخور نقشی که دارند کلام را با ریتمی طنز گونه که در بسیاری از موارد به مذاق مخاطبان سالن خوش می آید، تلفیق می کنند. نمایش به گونه پیش می رود که مخاطب حس می کند این شخصیت ها استعاره ای از روزگار پُر فریب و نیرنگ همین زمانه سخن می گویند و اگر نام بازیگران نمایش را به زبان فارسی تغییر دهیم گویی این نمایش تنها برای مخاطب ایرانی نوشته شده است.

در این نمایش از موسیقی غربی و تند و رنگ های گرم و زنده در طراحی دکور و لباس بازیگران استفاده شده و نور صحنه در کنار تضاد تاریک و روشن فضا، فضایی خاکستری و دوگانه را برای تماشاگر جلوه گر می کند.

ایفای نقش بازیگران در این نمایش تقریبا در یک سطح است اما بازی غزاله جزایری در نقش کولا و طنز کلامی و رفتارهای لوده و ساده دلانه او مرتب سالن تئاتر را مملو از شادی و خنده می کند که البته در کنار بازی ملموس جزایری می توان به بازی تصنعی شبنم قلی خانی اشاره کرد که با گریم متفاوتی که دارد بیشتر در نقش یک مانکن در این نمایش ظاهر شده است و نه بیش.

دپوتات به روایت نادری می کوشد تا به لایه های پنهان قدرت بپردازد که از سوی دروغ گویی محض و وعده های توخالی شکل گرفته است. از علاقه آدمیان به دروغ و اینکه چطور می توان آنها را با دروغ و ارعاب ساکت کرد و این سکوت موقتی دوباره با یک فریاد شعله ور می شود و چشمان خواب آلود ساده دلان در این هیاهوست که به نور حقیقت روشن می شود.

این نمایش با استقبال مخاطبان تا ماه دیگر تمدید شده است و شامل اجرایی پر انرژی همراه با بازیگران خوشنام سینما، تئاتر و تلویزیون است که در شلوغی اجراهای پردیس تئاتر شهرزاد سعی شده است تا تماشاگران را راضی از سالن نمایش خارج کند و این احترام به مخاطب در روزگاری که اکثر تئاترها برای قشر خاصی از دانشجویان تئاتر و روشنفکران ساخته می شود غنیمتی است که باید آن را گرامی داشت و به استقبالش رفت.

کد خبر: 932538

وب گردی

وب گردی