گشایش یک پرونده ناتمام / تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی

21 فروردین97 میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خبر تشکیل کمیته تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، 21 فروردین97 میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خبر تشکیل کمیته تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام کرد.

ماجرای تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی از اینجا آغاز نمی شود. وقتی شائبه تقلب در آزمون دستیاری در سال 1382 مطرح شد چند نماینده مجلس هفتم خواهان بررسی این موضوع شدند. امتناع دانشگاه آزاد اسلامی از ارائه مدارک و مستندات مربوط به این موضوع، برخی نمایندگان را مصمم به پیگیری آن در قالب تحقیق و تفحص از مراکز آموزش عالی کرد.

سرانجام اردیبهشت سال 84 یعنی یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری احکام اعضای تحقیق و تفحص صادر شد. تیم تحقیق و تفحص برای رد شائبه سیاسی بودن آن، ادامه تحقیق و تفحص را به بعد از انتخابات موکول می کند. مرحوم هاشمی رفسنجانی که یکی از نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری بود تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی را سیاسی می داند.

مردادماه سال 84 تحقیق و تفحص از مراکز آموزش عالی با چند هزار بازرس آموزش دیده آغاز می شود. به گفته زاکانی تنها دانشگاهی که در برابر تحقیق و تفحص مقاومت کرد دانشگاه آزاد اسلامی بود. در نهایت پس از سه ماه مقاومت تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی آغاز می شود.

به گفته زاکانی در تحقیق و تفحص از دانشگاه از 3 مرجع وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات و شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش‌هایی دریافت شد و تنها به گزارش‌های گزینشی مسئولان دانشگاه آزاد بسنده نشد. پس از جمع‌بندی گزارشات متوجه شدیم که دانشگاه آزاد اطلاعات را دست‌کاری می‌کند. مثلا برای وجوه اعتبارات از صندوق رفاه وقتی بیلان می‌گرفتیم متوجه شدیم که گزارشات دست‌کاری شده و در واقع نوعی گزارش‌سازی صورت گرفته است. بنابراین متوجه شدیم که آنها مسیر را بسته‌اند و اطلاعات را دست‌کاری کرده به ما تحویل می‌دهند.

در نهایت وقتی تیم تحقیق و تفحص تمام تلاش خود را برای دستیابی به اسناد، مدارک و اطلاعات حساب بانکی دانشگاه آزاد اسلامی بی نتیجه می بیند، با اطلاع رئیس مجلس کار تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی را نیمه تمام رها می کنند. گزارش 13 جلدی تیم تحقیق و تفحص با نظر رئیس مجلس در اختیار مرحوم هاشمی رفسنجانی قرار می گیرد.

این گزارش به کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز ارائه می شود اما با دستور محمد عباس‌پور رئیس کمیسیون از دستور کار خارج شده، بنابراین گزارش به صحن نرفته و قرائت نمی شود.

رسایی مهر ماه 91 در گفت و گو با فارس از تماس عبدالله جاسبی با برخی نمایندگان مجلس برای جلوگیری از تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد خبرمی دهد و می گوید: برخی نمایندگان می‌گویند جاسبی با آنها تماس گرفته و جلوگیری از بررسی تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد را مطالبه کرده است.

زهره طبیب زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات دوره نهم مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تلاش های جاسبی برای عدم تصویب طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: جاسبی در راستای انصراف طراحان و همچنین عدم تصویب این طرح در صحن علنی مجلس با نمایندگان رایزنی های گسترده ای داشته است.

اسفند ۱۳۹۰ فرهاد دانشجو پس از ریاست 31 ساله جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی می شود. وی با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام می کند که تنها در خصوص عملکرد مدیریتی خود در این دانشگاه پاسخگو خواهد بود. دانشجو همچنین آمادگی خود را برای همکاری بهتر با تیم تحقیق و تفحص مجلس اعلام می کند.

نمایندگان مجلس نهم طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی در دوران مدیریت عبدالله جاسبی را در اجرای ماده ۱۹۸ آیین‌نامه داخلی مجلس، با ۱۲۲ رای موافق تصویب می کنند. تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی در مجلس نهم از سر گرفته می شود.

فروردین93 قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام می کند پرونده تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد همچنان ادامه دارد و ممکن است تا دو هفته آینده طول بکشد تا در صحن علنی قرائت شود. این دو هفته، هشت ماه طول کشید و سرانجام آبان سال 93 این گزارش توسط قاسم‌جعفری قرائت شد.

همین روز ۱۹۰ نماینده در بیانیه‌ای از عملکرد میرزاده رئیس دانشگاه آزاد تقدیر و تشکر می کنند و بنا به گفته جعفری پس از آن هم این گزارش برخلاف روال موجود به یک باره از دستور کار مجلس خارج و به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع داده شد.

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رسانه ها منتشر می شود. برخی سرفصل های گزارش منتشر شده به این شرح است:

استفاده از امکانات عمومی در انتخابات ریاست جمهوری 1384: اسناد و مدارک نشان می‌دهند که دانشگاه در نهمین دوره ریاست جمهوری، فعالیت‌های انتخاباتی گسترده‌ای له یکی از کاندیداها داشته که هزینه‌های این اقدامات از طریق منابع مالی عمومی و شهریه دانشجویان که نزد مدیران به امانت است،‌ تامین شده است. دانشگاه آزاد اسلامی،‌ به صورت سازماندهی شده و با استفاده از امکانات عمومی اقدام به تشکیل ستادهای انتخاباتی به نفع نامزد خاص نموده و مسئولان (برخی) واحدها با بکارگیری کارکنان، اساتید و تشویق دانشجویان، عملا در انتخابات دخالت داشته‌اند.

استفاده از امکانات دانشگاه (به‌عنوان اموال عمومی) در جهت نیل به اهداف جناحی و در فعالیت‌های انتخاباتی، سوءاستفاده از هیات‌های مذهبی- دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برای مقاصد سیاسی و جعل اسناد مالی مربوط به انتخابات برای گمراه‌سازی بازرسان احتمالی.

فاطمه سعیدی، چهره سیاسی اصلاح طلب عضو کمیسیون آموزش مجلس اسفند 1396 در گفت و گو با اعتماد آنلاین اذعان می کند: «دانشگاه آزاد همیشه دانشگاهی بوده که جنبه‌های سیاسی پررنگ داشته و اتفاقات و تصمیماتی که درباره آن گرفته‌شده از ابعاد سیاسی بی‌بهره نبوده است.»

دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388: استفاده از امکانات دانشگاه در انتخابات ریاست جمهوری 88، دخالت‌های جانبدارانه مسئولان دانشگاه، ایجاد جبهه رسانه‌ای و «جنگ روانی» پس از اعلام نتایج انتخابات و دامن زدن به اغتشاشات از عناوین دخالت‌های دانشگاه آزاد در انتخابات سال 88 می‌باشد.

راه اندازی و توسعه واحدها و رشته ها بدون مجوز شورای گسترش وزارتین علوم و بهداشت: از بدو تاسیس دانشگاه، گسترش واحدها و دایر نمودن رشته ها با سرعت زیاد و غالبا بدون فراهم شدن زیرساختهای اولیه و با بی اعتنایی به هماهنگی با مراجع ذیربط (وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت و درمان) توسط رئیس دانشگاه تنها با پشتوانه حمایتی آقای هاشمی رفسنجانی انجام شده است. به طوری که در مدت کمتر از شش ماه اول، 18 واحد دانشگاهی در سطح کشور راه اندازی و تاسیس شده و 12 واحد دانشگاهی دیگر نیز در دستور کار مسئولین دانشگاه قرار می گیرد. پنج سال بعد یعنی تا پایان سال 1366 تعداد شعب دانشگاه به 85 شعبه می رسد این امر نشانگر شتابزدگی و بی برنامگی مسئولین دانشگاه بوده است.

راه اندازی واحدها و رشته ها بدون اخذ مجوز: در فاصله زمانی 14/2/1367 (تاریخ تصویب ماده واحده در مجلس) تا 24/7/1369 (تاریخ تصویب آئین نامه اجرایی) بسیاری از رشته ها راه اندازی می شود که مشخص نیست توسط کدام مرجع قانونی تائید شده است. به دنبال تصویب قانون "تائید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی" و تصویب آئین نامه اجرایی آن، کمیته سه نفره ارزیابی در تاریخ 6/11/1369 و در غیاب نماینده سوم یعنی نماینده وزارت فرهنگ و آموزش عالی ضوابط جدیدی را برای تصویب رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد تصویب می نماید، که در نوع خود جالب و منحصر به فرد می باشد.

دفتر گسترش در مورخ 10/5/1374 خطاب به آقای دکتر جاسبی ریاست وقت دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می دارد.

"از جمع 267 رشته اعلام شده برای کنکور سراسری دانشگاه آزاد اسلامی در سال 74، اولا هیچ کدام از آنها دارای مجوز از دفتر گسترش آموزش عالی نبوده و ثانیا 168 رشته از 267 رشته محل اعلام شده، حتی از کمیته ارزیابی سه نفره نیز مجوز ندارند."

عدم توجه به نیازهای کشور در راه اندازی رشته ها و جذب دانشجو: مثلا تعداد فارغ التحصیلان رشته مترجمی زبان انگلیسی در یکی از واحدها واحد تهران مرکز در سال 1370، 456 نفر بوده و در سال 1373 به 707 نفر افزایش داشته است.

وضعیت واحدهای برون مرزی و بین الملل دانشگاه: ارزیابی واحدهای فعال برون مرزی نشان می دهد، قریب به تمامی دانشجویان این واحدها ایرانی و ساکن داخل کشور هستند. پذیرش و جذب دانشجوی به نام واحدهای برون مرزی نظیر امارات، لبنان و آکسفورد انجام شده و بلافاصله به واحدهای داخل کشور ابتدا به صورت مهمان و سپس انتقال دایم داده می شوند. این دانشجویان شهریه را به صورت ارزی (ریال معادل ارز) پرداخت و مبلغی نیز بابت مهمانی به داخل کشور از آنان دریافت شده، و در نهایت مدرک یکی از واحدهای داخلی به آنان داده می شود.

در واقع واحدهای برون مرزی عمدتا بعنوان پوششی برای پذیرش بیشتر دانشجو (از طریق آزمون و یا بدون آزمون) و افزایش درآمد دانشگاه می باشد.

مهندس علیرضا شیخ عطار سرپرست فعلی اداره کل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسکانیوز تعریف جدیدی از فعالیت واحدها در خارج از کشور ارائه داده و گفته است دیگر قرار نیست دانشجوی ایرانی را در واحدهای بین المللی بپذیرند و تمامی فعالیت واحدهای برون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی باید با هدف جذب دانشجوی خارجی صورت گیرد.

تشکیل هیات ممیزه برخلاف اساسنامه دانشگاه: بدون توجه به قوانین مصوب، به گزینش علمی داوطلبان عضویت در هیات علمی خود را راسا اقدام نموده است.

شورای برنامه ریزی دانشگاه آزاد در جلسه مورخ 27/12/1367 آئین نامه تشکیل و حدود اختیارات هیات ممیزه دانشگاه را در 14 ماده و 8 تبصره و 20 بند و بدون اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و آموزش عالی و شورای عالی انقلاب فرهنگی (برخلاف ماده 15 اساسنامه دانشگاه) تصویب می نماید. دانشگاه آزاد از این تاریخ به بعد روال گزینش علمی متقاضیان عضویت در هیات علمی و نیز ارتقای آنان را براساس این آیین نامه انجام داده است.

وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت، در تاریخ 6/8/1368 به رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می دارد که دانشگاه آزاد اسلامی با گذشت بیش از 18 ماه از تصویب و ابلاغ اساسنامه اش، از اجرای قانون خودداری کرده است.

نکته در اینجاست که حتی پس از ارسال نامه فوق به رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ تغییری در عملکرد خارج از ضوابط دانشگاه آزاد اسلامی مشاهده نگردیده است!

عملکرد دانشگاه در زمینه چاپ مقالات علمی: در مجلات خارجی غیر ISIمعتبر (طبق آمار ارائه شده از سوی این دانشگاه) از سال 1385 تا انتهای سال 1391 به طور مجموع برابر 3921 عنوان مقاله بوده است. از این تعداد نیز 1426 عنوان مقاله در سال 1391 چاپ شده است که 36/36 درصد کل مقالات چاپ شده در مجلات خارجی غیر ISIمعتبر نیز عملکرد بسیار ضعیف و نامطلوبی داشته است.

دیدار مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با مقام معظم رهبری

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در سال 73 در دیدار خود با مقام معظم رهبری، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های دانشگاه، برنامه 5 ساله دانشگاه را برای فاصله زمانی سال های 1374 تا انتهای 1378، (که مقارن با برنامه 5 ساله توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور بود)، ارائه می دهند.

پس از ارائه برنامه توسط رئیس دانشگاه، رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود می فرمایند: «خوشبختانه هیچ توسعه کمی را پیش بینی نکرده اید و نباید هم در واقع پیش بینی کنید به هیچ وجه این دانشگاه حالا حالاها تاب گسترش کمی را ندارد اگر چنانچه بیش از این توسعه دهید آنوقت ممکن است ناگهان دچار گسیختگی شود، کش آمدن هر چیزی حدی دارد، لااقل در برهه خاصی از زمان حدش همین است، ممکن است در آینده ظرفیت بیشتری پیدا کند ولی حالا نه. شما گسترش کمی را مطلقا در برنامه نگه داشتید و این خوب است، بر این امر پافشارید و به خاطر درخواست ها، دچار تردید و وسوسه ها نشوید که آقا، اینجا هم یک واحد،آنجا هم یک واحد، شهر ما چنین شد، نه نه، پس گسترش کیفی مد نظر است، حالا شا می گویید در سطح بهترین و برترین دانشگاه های دنیا، به به این خیلی خوب است، این همت را صادقانه داشته باشید.

می دانید که این شرایطی دارد، اگر بخواهید در سطح بهترین دانشگاه های دنیا پیش بروید این احتیاج دارد به دقت نظر، سختگیری، انتخاب اساتید خوب و قوی، محیط دانشگاه را کاملا محیطی علمی و تحقیقی کردن. این، آن نکته اولی که شما مورد توجهتان هست و خوب هم است.

دومی، جهت معنوی و دینی و انقلابی دانشگاه است که امروز می خواهیم آن را در جهت هدف ها و ارزش های انقلاب به پیش ببریم. این به شما عرض می کنم، از آن اولی اهمیتش بیشتر است. از آن بخش اولی که گسترش کیفی باشد، این از آن هم اهمیتش بیشتر است.»

در گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پس از تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: بررسی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در فاصله زمانی سال های 1374 تا 1378 نشان می دهد که تدابیر صریح رهبر معظم انقلاب در توقف توسعه کمی دانشگاه به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفته است، بلکه عکس آن عمل شده است.

در بیان ضعف ستادی دانشگاه همین بس که در برنامه پنج ساله 93-89 دانشگاه میزان افزایش دانشجو را تعداد یک میلیون و نهصد هزار نفر برآورد کرده، این برآورد بدون در نظر گرفتن کاهش نرخ رشد جمعیت بوده است. مطالعه روند کاری دانشگاه آزاد اسلامی حکایت از این دارد که اشتیاق بیش از حد مدیران دانشگاه در توسعه کمی موجب شده تا رقابت در کیفیت و دوره های مهارتی (کاردانی) به بته فراموشی سپرده شده و در دهه اخیر به سبقت در افزایش تحصیلات تکمیلی تبدیل شود.

همچنین در این گزارش آمده است: بررسی روند زمانی فراوانی تخلفات نشان می‌دهد میزان تخلفات از سال 1375 لغایت 1390 ، روند صعودی داشته، ولی از سال 1385 لغایت 1387 شاهد کاهش تخلفات و مجددا از سال 1387 لغایت 1390 شاهد روند افزایشی میزان تخلفات هستیم. در تحلیل علت این تغییرات می‌توان تصویب تحقیق و تفحص در سال 85 را موجب کاهش محسوس تخلفات و پایان عمر مجلس هفتم و آسودگی خاطر دانشگاه از تحقیق و تفحص و خلاصی از نظارت را علت افزایش تخلفات ارزیابی نمود. در واقع تاثیر کاملا محسوس وجود نهاد نظارتی بر دانشگاه یک‌بار تجربه شده است.

آقازاده‌ها و پست‌های دانشگاهی

طبیب زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با مهر اعلام می کند، دانشگاه آزاد ماهانه 14 میلیون تومان به مهدی هاشمی بابت دانشگاه آکسفورد پرداخت کرده است در صورتی که این دانشگاه هیچ ساختمان، دانشجو و یا استادی ندارد.

ناصر موسوی لارگانی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در سال 95 نیز در گفت وگو با خبرگزاری میزان با بیان برخی تخلفات در دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پس از اینکه به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شده، پسر خودش را در یکی از واحدهای خارج از کشور مسئول کرده است.

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فروردین ماه سال 97 در جلسه ای با معاونان و مدیران این دانشگاه با تاکید بر اینکه ملاک تصمیم‌گیری بنده برای پست‌های مدیریتی، شایسته‌سالاری و داشتن شاخص‌های مدیریتی است، گفت: همه بدانند که سیستم شایسته‌سالاری را در دانشگاه آزاد لحاظ خواهم کرد و اجازه نمی‌دهم هیچ‌کسی با حزب و گروه‌بازی، پارتی‌بازی، فامیل‌بازی، تملق و چاپلوسی در دانشگاه آزاد اسلامی به پست و مقام برسد.

پس از مرحوم هاشمی

هاشمی رفسنجانی رئیس هیأت امنا و هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی 19 دی ماه سال 95 دار فانی را وداع می گوید. 30 ام دی ماه 95 به دلیل سکوت اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در چگونگی انتخاب رئیس هیأت مؤسس این دانشگاه، رهبر معظم انقلاب دکتر علی اکبر ولایتی را به عنوان رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب می کنند.

حضور دکتر ولایتی در دانشگاه آزاد اسلامی با اصلاحات ساختاری در این دانشگاه همراه می شود. نظارت دقیق بر تصمیمات و سیاست ها و جلوگیری از وارد شدن لطمه به بیت المال در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار می گیرد.

دکتر ولایتی در مصاحبه با روزنامه کیهان برای جلوگیری از بروز فساد در این دانشگاه می گوید: بنده آقای دکتر رهایی رئیس سابق دانشگاه امیرکبیر را معرفی کردم تا در جلسات تصمیم‌گیری برای انعقاد قراردادها حضور داشته باشد و هر معامله‌ای که ایشان به صلاح ندیدند متوقف شود تا رسیدگی در مورد آن صورت گیرد.

در روزهایی که شواهد متعددی مبنی بر فسادهای موجود در معاملات به دکتر ولایتی می‌رسد، میرزاده که همچنان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است با ارسال نامه‌ای به دکتر ولایتی این اقدام را دخالت‌ غیرقانونی می خواند و می نویسد: هیئت موسس و هیئت امنا اجازه ورود در کارهای اجرایی دانشگاه را ندارند.

با درخواست 4 نفر از اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی جلسه فوق‌العاده ای تشکیل می شود. در این جلسه تمام 9 عضو هیأت امنا حاضر می شوند. دستور جلسه رسیدگی به مفاسد مالی است.

در این جلسه چند نمونه از فسادهای مالی ثابت شده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی با اسلاید مدارک (که شامل 6 زونکن بود) نمایش داده می شود. سپس پیرامون عزل یا ادامه کار میرزاده رای‌گیری می شود. میرزاده اعلام می کند که از فردا به دانشگاه نخواهد رفت. با خروج میرزاده از جلسه اعضا رای بر عزل وی می دهند.

دهم خرداد سال 1396، ۲۱۴ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد با صدور نامه‌ای به روسای مجلس و قوه قضائیه، خواستار ورود دستگاه‌های نظارتی به فسادهای دوران مدیریت میرزاده می شوند. در این نامه که خطاب به رئیس مجلس نوشته شده آمده است: افشاگری دکتر ولایتی و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی از مفاسد اقتصادی حاکم در دانشگاه و تلاش در جهت متلاشی نمودن مافیای قدرت و ثروت که حاصل مدیریت سی و چند ساله جریان به اصطلاح اعتدال‌گرا در این دانشگاه بوده شایسته تقدیر است.

تلاش سیدحسن خمینی برای جلوگیری از تغییر شرایط در دانشگاه آزاد اسلامی بی نتیجه می ماند. با عزل میرزاده وی در نامه ای خطاب به رئیس جمهور می نویسد: «به نظر اینجانب روند عزل برادرمان جناب آقای میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و حداقل آن است که شبهه غیرقانونی بودن آن بسیار قوی است. هم چنین نصب سرپرست نیز بدون رای گیری در هیئت امنا بوده است. ورود حضرتعالی در مسئله حتما مفید و راهگشا خواهد بود‌.»

دکتر ولایتی در مصاحبه با روزنامه کیهان توضیح می دهد: اساسنامه می‌گوید اگر اکثریت حاضر رای دهند رای آنها قانونی است. لذا اگر از پنج نفر باقی‌مانده در این جلسه حتی 3 نفر هم به سرپرستی آقای نوریان رای می‌دادند کافی بود، در حالی که هر پنج نفر به ایشان رای دادند و امضا کردند. که برای نخستین‌بار در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی رای و امضای حاضران ثبت شد.

به جریان افتادن تحقیق و تفحص در دوره جدید مدیریتی دانشگاه

در ابتدای سال جاری میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان درخواست برخی نمایندگان برای به جریان افتادن طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی و ارجاع این طرح از هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون آموزش، گفت: آقایان محمود صادقی، سیدجواد ساداتی‌نژاد و میرحمایت میرزاده با نظر کمیسیون به عنوان اعضای کمیته تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدند.

با توجه به عدم رسیدگی کامل قضایی به گزارش های سابق تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی و عدم شفافیت دانشگاه در حوزه های مختلف در گذشته، آیا به جریان افتادن پرونده تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی در سال 97 منجر به جریان افتادن پرونده قضایی متهمان فسادهای مالی و سیاسی این دانشگاه در دهه های گذشته (با وجود مدارک موجود طبق گزارش کمیته های تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در دوره های مختلف) می‌شود؟ یا انگیزه های دیگری در این خصوص وجود دارد.

203

کد خبر: 932548

وب گردی

وب گردی