جهانگیری : ایران یکی از قربانیان سلاح های شیمیایی است

معاون اول رئیس جمهوری در دیدار با فرانسیسکو روکا رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر گفت: ایران یکی از قربانیان سلاح شیمیایی در منطقه و جهان است.

به گزارش ایسکانیوز، «اسحاق جهانگیری» عصر دوشنبه در دیدار با رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر اظهار کرد: حدود صد سال است که جمعیت هلال احمر ایران در این فدراسیون عضویت دارد و امیدوارم با همکاری های متقابل شاهد دستاوردهای مهم در ارائه کمک های بشر دوستانه به نیازمندان باشیم.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه مردم ایران از نخستین قربانیان سلاح شیمیایی در منطقه هستند، افزود: ما به خوبی می دانیم که سلاح شیمیایی سلاحی غیر انسانی و علیه بشریت است و استفاده از این سلاح را از سوی هر کس که باشد محکوم می کنیم.

در سوریه نیز باید از راه های قانونی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نباید اقداماتی که باعث پیچیده تر شدن مسائل می گردد انجام شود.

وی به تشریح برخی مسائل منطقه پرداخت و با اشاره به وضعیت حساسی که در خاور میانه وجود دارد، یاد آورشد: متاسفانه در چند دهه گذشته شاهد جنگ های بزرگی در منطقه خاورمیانه بوده ایم که یکی از نمونه های آن حضور آمریکا در افغانستان و جنگ و خونریزی در این کشور است.

وی افزود: پیش از وقوع این جنگ تعداد زیادی از مردم افغانستان بعنوان مهاجر در ایران حضور داشتند و پس از وقوع درگیری ها، تعداد مهاجران افغانستان در کشور ما به حدود 3 میلیون تن رسید و در حال حاضر نیز تعداد قابل توجهی از افغان ها در ایران زندگی می کنند.

جهانگیری در ادامه به جنگ و درگیری های عراق و کویت اشاره و خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از مهاجران در جریان جنگ آمریکا با عراق به ایران پناه آوردند و متاسفانه امروز نیز شاهد درگیری های شدیدی در کشور سوریه هستیم و مردم این کشور وضعیت مناسبی ندارند و نیازمند کمک های غذایی، دارویی و بشر دوستانه هستند.

وی با اشاره به اینکه مسائل سوریه باید از طریق سیاسی و گفت و گو حل شود، تصریح کرد: متاسفانه قدرت های بزرگ به جای آنکه کمک کنند، به بهانه های مختلف به دولت و ارتش این کشور حمله می کنند و این موضوع باعث شده که دمشق نتواند با قدرت لازم با گروه های تروریستی مقابله کند.

وی وضعیت مردم یمن را نیز نگران کننده توصیف کرد و گفت: مردم این کشور در محاصره هستند و به امکانات دارویی و کمک های بشر دوستانه نیاز دارند و در بمباران هایی که در این کشور صورت می گیرد کودکان زیادی کشته می شوند.

جهانگیری افزود: جمعیت هلال احمر ایران با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد به صورت جدی در این زمینه فعالیت دارد و تهران آمادگی دارد در زمینه کمک به مردم یمن و مردم دیگر مناطق درگیر، با فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر همکاری های خود را افزایش دهند.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه ایران از نظر حوادث طبیعی کشوری پرحادثه است، گفت: سال گذشته چندین زلزله در مناطق مختلف کشورمان به وقوع پیوست و برخی مناطق به دلیل قدرت بالای زلزله با تلفات سنگینی مواجه شد.

وی افزود: در زلزله استان کرمانشاه که چند ماه قبل رخ داد بیش از 600 تن کشته و حدود 9 هزار تن زخمی بر جای ماند و تعداد زیادی از روستاها و شهرهای این استان آسیب دیده اند.

جهانگیری ادامه داد: پس از آن زلزله دیگری در کرمان رخ داد و جمعیت هلال احمر در همه این حوادث نقشی کلیدی و مهم ایفا کرد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به توانمندی های خوب جمعیت هلال احمر ایران در حوادث طبیعی خاطر نشان کرد: بخش مهمی از ساز و کاری که برای مقابله با بحران های طبیعی طراحی شده بر عهده جمعیت هلال احمر است و خوشبختانه این جمعیت با کمک های دولت از توانمندی، تجهیزات و امکانات خوبی برخوردار شده است.

وی با اشاره به سفر دبیرکل فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر به تهران که سال گذشته انجام شد، اظهار کرد: در این سفر توافقاتی با جمعیت هلال احمر ایران صورت گرفت که امیدوارم این موارد اجرایی شوند.

جهانگیری از آمادگی ایران برای ارتقاء سطح همکاری ها با فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر خبر داد و گفت: ایران علاقه مند است از تجربیات و امکانات این فدراسیون و سازمان های مرتبط با آن استفاده کند.

تمایل فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر برای توسعه همکاری ها با ایران

رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر نیز در این دیدار سطح آمادگی، امکانات، تعهد و علاقه داوطلبان جمعیت هلال احمر ایران در ارائه کمک های بشر دوستانه را جزو برترین موارد توصیف کرد و گفت: سطح خدماتی که جمعیت هلال احمر ایران ارائه می دهد بسیار بالاست و اقدامات این جمعیت جای تقدیر دارد.

روکا با اشاره به دیدار روز گذشته ( یکشنبه } خود با رئیسان جمعیت هلال احمر ایران خاطر نشان کرد: در این دیدار مذاکرات مفید و سازنده ای انجام شد و من تحت تاثیر سطح تعهد، مشارکت و علاقه مندی آنها نسبت به اقدامات بشر دوستانه قرار گرفتم.

وی افزود: در دیداری که از کشورهای نیجر، ساحل عاج و سوریه داشتم شاهد همکاری های جمعیت هلال احمر ایران در این کشورها بودم و مشاهده کردم، نه تنها جمعیت هلال احمر بلکه دولت ایران نیز حضوری فعال در ارائه کمک های انسان دوستانه در این کشورها دارد.

رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر از تمایل فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر برای توسعه همکاری ها با جمعیت هلال احمر ایران خبر داد و گفت: علاقه داریم با جمعیت هلال احمر ایران همکاری نزدیک و تنگاتنگی داشته باشیم.

روکا با اشاره به اوضاع برخی کشورهای منطقه گفت: برخی از کشورهای منطقه وضعیت فاجعه آمیزی دارند و در حال فروپاشی هستند و با وجود آنکه کمک به این کشورها جزو ماموریت های سازمان تحت مسئولیت من نیست اما مجامع بین المللی فعال را به پشتیبانی از این کشورها دعوت می کنم چرا که معتقدم اتفاقاتی نظیر کشتار کودکان در یمن غیر انسانی است و قابل قبول نیست.

وی افزود: متاسفانه این گونه اتفاقات ناشی از بازی قدرت های بزرگ است اما در این رخدادها بیشترین هزینه را آسیب پذیر ترین اقشار جامعه می پردازند.

روکا خاطر نشان کرد: مردم یمن از گرسنگی تلف می شوند و شهروندان سوری نیز وضعیت نامناسبی دارند و این حق مردم این کشورهاست که صلح و آرامش داشته باشند.

وی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت حمایت جامعه بین الملل از کشورهای حادثه خیز خاطر نشان کرد: شرکای بین المللی خود و مجامع مرتبط را برای کمک به ایران جهت ساماندهی حوادث ناشی از زلزله های اخیر دعوت خواهم کرد.

301

کد خبر: 932574

وب گردی

وب گردی