موگرینی:برجام عنصری استراتژیک برای امنیت اروپا ومنطقه است

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق هسته ای با ایران را یک عنصر استراتژیک برای امنیت اروپا ومنطقه نامید وگفت: از تلاش های سه کشور اروپایی 'برای پرداختن به برخی نگرانی های رئیس جمهوری آمریکا در چهارچوب برجام' حمایت می کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، موگرینی در کنفرانس خبری پایان نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در جلسه امروز (دوشنبه) بحث خوبی درباره برجام داشتند و تعهد قوی خود را به ادامه اجرای کامل توافق توسط همه طرف ها مورد تاکید قرار دادند.

وی گفت: از کار سه کشور اروپایی - فرانسه ، آلمان و انگلیس - با آمریکا برای پرداختن به برخی از نگرانی های ابراز شده رئیس جمهوری ترامپ در چهارچوب توافق حمایت می کنیم.

وی افزود: در عین حال تلاش می کنیم تا به جامعه بین المللی و مقام های ایرانی اطمینان بدهیم که اتحادیه اروپا نه تنها به اجرای کامل برجام متعهد است بلکه به اجرای کامل آن در آینده ادامه خواهد داد زیرا آن را عنصری استراتژیک برای امنیت اروپا و منطقه می دانیم.

موگرینی گفت: موضوعات غیرهسته ای مانند اوضاع در سوریه، یمن یا حقوق بشر در ایران را بطور جدا از برجام مورد بحث قرار می دهیم و به حفظ برجام ادامه خواهیم داد.

وی در بخش پرسش و پاسخ کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره وجود اجماع سیاسی در اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران گفت: قرار نبود که امروز تصمیمی درباره تحریم گرفته شود . چنانکه می دانید اتحادیه اروپا تحریم هایی علیه ایران در ارتباط با مسائل غیرهسته ای دارد . پیشنهادی که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مطرح کرده اند و در روزها و هفته های آینده بین کشورهای عضو مورد بررسی قرار خواهد گرفت در ارتباط با مناقشه سوریه است و ربطی به برجام ندارد.

وی افزود: چیزی که 100 درصد برای همه ما روشن است اینکه همه ما خواستار حفظ برجام تبعیت کامل توسط همه طرف ها هستیم و هر گونه رایزنی درباره مسائل دیگر باید جدا از برجام باشد. ما آماده پرداختن به نگرانی ها در خصوص مسائل دیگر از جمله مسائل منطقه ای هستیم اما باید خارج از برجام باشد و بنابراین پیشنهادهای مطرح شده در ارتباط با جنگ سوریه هیچ ارتباطی با اجرای برجام ندارد.

موگرینی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات اروپا با آمریکا در خصوص 'بند غروب' در برجام گفت: توافق هسته ای با ایران بند غروب (انقضاء شونده) ندارد بلکه حاوی شروط مختلفی با مدت زمان های متفاوت است و این دوره های زمانی مختلف بخشی از مذاکرات بوده و من نقش ویژه ای از طرف شورای امنیت برای اجرای کامل توافق به شکل موجود آن دارم.

** اجماعی در خصوص مفید بودن تحریم های جدید وجود ندارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال دیگری نیز گفت: تحریم های ما علیه ایران همواره به موازارت تعامل و گفت وگو است و ما یک گفت وگوی سطح بالا با ایران داریم که جنبه های منطقه ای را در بر می گیرد.

وی در خصوص اینکه چه موانعی بر سر راه اعمال تحریم های جدید علیه ایران وجود دارد ، گفت: مانع خاصی وجود ندارد. همواره وقتی بحث درباره تحریم را آغاز می کنیم یا برخی از کشورهای عضو پیشنهاد تحریم را مطرح می کنند ، بحثها و ارزیابی های از جنبه های مختلف سیاسی و حقوقی انجام می شود. این کار فرایندهای خود را دارد و همچنین بحث های داخلی در کشورهای عضو انجام می شود و این فرایند هم اکنون در حال انجام است و من این مساله را به هیچ وجه دراماتیک نمی بینم.

موگرینی افزود: در حال حاضر هیچ تصمیم یا اجماعی در خصوص مفید بودن تحریم در حال حاضر وجود ندارد . احتمال این مساله در آینده را رد نمی کنم اما چنانکه گفتم اینها ربطی به برجام ندارد و با جنگ سوریه مرتبط است.

وی تاکید کرد: اعتقاد دارم که گفت وگوی ما با تهران بسیار با ارزش و مهم است زیرا ما از معدود کسانی هستیم که با ایران درباره جنگ سوریه صحبت می کنیم و نیاز داریم که این کانال ارتباطی را باز نگاه داریم.

301

کد خبر: 932575

وب گردی

وب گردی