رفع قوانین مزاحم، باید در دستور کار مجلس قرار گیرد/نقش واسطه ها در تولید باید کمرنگ شود 

جمعی از مدیران و دست اندرکاران حوزه های اقتصادی، رفع موانع تولید و حل مشکلات تولیدکنندگان را شاه بیت حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال دانستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مردم و مسئولان مخاطب شعار امسال رهبر معظم انقلاب هستند، کاری که شهروندان جامعه باید برای تحقق آن را انجام دهند مصرف محصولات داخلی و همچنین پرهیز از خرید اجناس خارجی است اما در این رابطه از مدیران انتظار دیگری نیز می رود که یکی از مهم ترین آنها تلاش برای رفع موانع تولید است.


با رفع موانع تولید،صنایع داخلی تقویت شده و از توان بیشتری برای رقابت با اجناس خارجی برخوردار می شوند و بدین وسیله می توانند با کاهش قیمت و ارتقای کیفیت جای خود را در بازارهای داخلی و بین المللی باز کنند.


در میرگزد خبری که با حضور جمعی از مسئولان استانی در حوزه های اقتصادی راهکارهای تحقق شعار سال مورد بررسی قرار گرفت و حاضران در آن تاکید کردند که رفع موانع تولید، خود حمایتی شاخص از کالای ایرانی به حساب می آید که ثمره آن رشد اشتغال و رونق اقتصادی کشور است.


منوچهر حبیبی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین، ابوالفضل یاری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین، رضا صفاری معاون برنامه ریزی شرکت شهرک های صنعتی قزوین و علیرضا کشاورز قاسمی رییس اتاق بازرگانی،صنایع و معادن و کشاورزی قزوین و علی رحمانی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی و کارشناس مسایل اقتصادی حاضران در این میزگرد خبری را تشکیل می دادند.

**ایرانی،ایرانی بخر باید به گفتمان غالب اقتصادی تبدیل شود


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در این میزگرد گفت: نام گذاری شعار سال همه از مسئولان گرفته تا مردم را مکلف می کند که به طور جدی اقدام به حمایت از کالای ایرانی کنند.


منوچهر حبیبی بر ضرورت فرهنگ سازی برای تغییر رفتار اقتصادی شهروندان و حمایت آنان از محصول ایرانی تاکید کرد و گفت: باید شعار 'ایرانی،کالای ایرانی بخر' به یک فرهنگ و گفتمان غالب اقتصادی تبدیل شود و خانه های شهروندان ایرانی مملو از کالاهای داخلی شود و همه هموطنان خرید جنس ایرانی را یک تکلیف دانسته و این کار را افتخار بدانند.


او با بیان اینکه خیلی از محصولات تولیدی در قزوین و کشور از اجناس مشابه خارجی خود به لحاظ کیفیت و حتی قیمت یک سروگردن در وضعیت بهتری قرار دارند،افزود: در استان قزوین 1200 نوع محصول مختلف تولید می شود که خیلی از آنها کالاهای صادراتی هستند و همین مساله موید کیفیت مناسبت آنهاست.


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، نقش رفع موانع تولید در حمایت از کالای ایرانی را پررنگ دانست و گفت: این موانع باید با اصلاح و بازنگری برخی قوانین، همراهی بیشتر نظام بانکی، مقابله جدی تر با قاچاق و بهبود عملکرد دستگاه هایی چون استاندارد، گمرک و امور مالیاتی رفع شوند.


او اظهار کرد: تولیدکنندگان نیز در کنار حمایت مردم و مسئولان باید به فکر ارتقای کیفیت محصولات و بهره وری در فعالیت خود به منظور کاهش قیمت تمام شده باشند تا کالایشان بیشتر در بازار مورد استقبال قرار بگیرد.


این مسئول با بیان اینکه دولت نیز تمام تلاش خود را در جهت حمایت از تولید داخلی به کارگرفته است،افزود: کنترل نرخ تورم،تقویت صادرات غیرنفتی و ایجاد مجتمع های گلخانه ای و گسترش سامانه های آبیاری نوین در جهت تقویت کشاورزی پایدار از جمله اقدامات مورد پیگیری از سوی دولت است که به شکل مستقیم و غیرمستقیم موجب رونق تولید داخلی و در نتیجه حمایت از کالای ایرانی می شود.


معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین همچنین گفت: نباید فراموش کنیم دولت تدبیر و امید نخستین گام را برای تحقق شعار سال برداشت و آن نیز بخشنامه به دستگاه ها و نهادهای اجرایی کشور برای خرید کالای ایرانی و ممنوعیت استفاده از اجناس خارجی بود که معتقدم این نوع اقدامات به جا و شایسته به تدریج راه را برای حمایت ملی هرچه بیشتر از محصولات داخلی باز می کند.


حبیبی از رسانه ها به عنوان یکی از تاثیرگذار ترین ابزاری که می توانند در فرهنگ سازی برای مصرف کالای ایرانی کمک کنند یاد کرد و گفت: رسانه ها بویژه صداوسیما باید با تولید محتوا در خصوص شعار سال، فرهنگ استفاده از کالای ملی را در بین اقشار مختلف جامعه جا بیندازند.
او همچنین با بیان اینکه کشورما پس از انقلاب حدود یک دهه درگیر مسایل انقلاب و جنگ بود و به شکل طبیعی در این دوران نمی توانستیم برنامه جامع و کاملی در حوزه تولید داشته باشیم،افزود: صنعت ما در خیلی بخش ها نوپاست و نیاز جدی به حمایت ملی دارد بنابراین مردم با مصرف کالای داخلی بدون شک موجب شکوفایی صنایع کشور خواهند شد.

**حمایت از کالای ایرانی فقط به مفهوم مصرف نیست
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: حمایت از کالای ایرانی تنها یک شعار ساده اقتصادی نیست بلکه تاکید به ایجاد فضایی برای کمک به اقتصاد مقاومتی است و آنچه مقصود مقام معظم رهبری از طرح این شعار بود دربرگیرنده همه بخش ها و فرایندهای مربوط به تولید تا عرضه کالای ایرانی بود و تنها شامل بخش خرید و مصرف نمی شود.


ابوالفضل یاری با اشاره به بخشنامه دولت برای خرید کالای ایرانی و ممنوعیت استفاده از اجناس خارجی توسط دستگاهها،افزود: در این حوزه نیازمند این هستیم که ابتدا مدیران و دستگاه ها به شکل عملی از محصول داخلی حمایت کنند.


او با بیان اینکه محور برنامه ریزی های دولت از جمله در بخش ارایه تسهیلات و تخصیص اعتبارات در قالب های مختلف حمایت از تولید و کالای ایرانی است،افزود: تسهیلات طرح بهین یاب (رونق تولید) و اشتغال فراگیر روستایی در این قالب می گنجند.


رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین با بیان اینکه مردم ما منصف هستند و اگر جنس ایرانی بتواند حداقل های کیفی را رعایت کرده و قیمت مناسبی نیز داشته باشد آنرا به کالای خارجی ترجیح می دهند،افزود: به عنوان نمونه تاکنون در سطح بازار شاهد این نبوده ایم که مردم لامپ های خود را از نوع خارجی بخواهند چرا که لامپ ایرانی با کیفیت و با قیمت در بازار موجود است.


یاری اظهار کرد: اما وقتی کالایی از کیفیت لازم برخوردار نباشد و در مقایسه با محصول مشابه خارجی خدمات پس از فروش مناسبی نداشته باشد و مشتری مداری را در دستور کار خود قرار ندهد طبیعی است که اقبالی نیز برای مصرف آن توسط هموطنان وجود نخواهد داشت.


او با بیان اینکه قیمت نیز فاکتور مهمی در انتخاب کالاست،افزود: ممکن است بعضی اجناس داخلی از کیفیت بالایی برخوردار باشند اما قیمت آنها جذاب نیست مثلا کت و شلوارهای برند ایرانی از کیفیت بالایی برخوردارند اما قیمت آنها نیز زیاد است و بیشتر مردم توان خرید آنها را ندارند بنابراین نبود قیمت رقابتی باعث می شود تا جنس چینی و ترک بتواند مشتریان را از محصول داخلی مشابه برباید.


یاری اظهار کرد: علاوه بر ساماندهی قیمت و کیفیت باید در حوزه فرهنگ سازی نیز با قوت عمل کنیم و هرجا که نمونه ها و الگوهای موفقی را مشاهده کردیم آنها را توسط رسانه های جمعی به مردم معرفی کنیم.


او، تکمیل زنجیره تولید را نیز در حمایت از کالای ایرانی بی تاثیر ندانست و گفت: در برخی حوزه ها با وجود تولید کالاهای مرغوب و با قیمت مناسب، تولیدکنندگان بدلیل تکمیل نبودن زنجیره های تولید دچار آسیب و زیان می شوند و به مرور توان رقابت و تولید را از دست می دهند به طور نمونه یک واحد نساجی می خواهد چادر مشکی تولید کند ولی برای تهیه مواد اولیه خود باید مصائب و سختی زیادی را متحمل شود چرا که بدلیل کامل نبودن زنجیره تولید باید آن را وارد کند.

**رفع قوانین مزاحم، باید در دستور کار مجلس قرار گیرد
یاری با بیان اینکه رفع موانع تولید خود بزرگترین کمک به کالای ایرانی و در واقع تولید داخلی است،افزود: در همین رابطه باید شاهد رفع قوانین زاید و مزاحم که مانع تنفس سالم و عادی تولیدکنندگان می شود، باشیم.


او با بیان اینکه باید در نظام اقتصادی کشور سازوکاری ایجاد شود که شفافیت های مالی را نهادینه کند،افزود: در این صورت دیگر شاهد موازی کاری بین دستگاه های اجرایی نخواهیم بود و برای تایید درخواست مجوز یک فعالیت اقتصادی روزها و ماه ها زمان صرف نخواهد شد.


رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین گفت: در خیلی از اوقات طولانی شدن فرایندهای مرتبط با ارایه مجوز برای فعالیت های اقتصادی بدلایل قوانین مزاحم و نبود شفافیت مالی و فقدان یک رابطه مناسب بین دستگاه ها و موازی کاری ها باعث می شود تا سرمایه گذاری انجام شده در یک کار به نتیجه لازم منجر نشود.


یاری با بیان اینکه نباید برای یک فعالیت اقتصادی ساده سرمایه گذار 6 ماه معطل باقی بماند، اضافه کرد: به عنوان مثال فرد تولیدکننده یک محصول، قیمت مواد اولیه، بازار و سود خود را در یک مقطع زمانی محاسبه و درخواست مجوز خود را ارائه می کند اما با وقفه طولانی که در دادن مجوز به او ایجاد می شود، شرایط تولید آن محصول تغییر پیدا کرده و فعالیت تولیدی فرد سرمایه گذار از ابتدا با یک سیکل نامناسب آغاز می شود و در نتیجه به سرانجام خوش نمی رسد.


او اظهار کرد: در جهان امروز بدلیل رشد فناوری اگر در هرکدام از فرایندهای مرتبط با فعالیت های اقتصادی عقب بمانیم باید انتظار داشته باشیم که شرکت های خارجی بتوانند بازار محصولات داخلی را چه در داخل و چه خارج از ما بگیرند بنابراین برای حمایت از کالای ایرانی باید به طور جدی به فکر اصلاح رویه های نامناسب و رفع جدی موانع تولید باشیم.


یاری اضافه کرد: البته دولت یازدهم و دوازدهم قدم های بلندی را در زمینه رفع موانع تولید برداشته و در این عرصه با عقلانیت کارها را به جلو پیش برده اند اما برای رسیدن به نتیجه مورد نظر در این حوزه به یک همکاری جدی تر بین قوا و همچنین پشتیبانی پررتگ مردم نیازمند هستیم.

**نقش واسطه ها در تولید باید کمرنگ شود
معاون برنامه ریزی شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین نیز در این میزگرد خبری گفت: برای حمایت واقعی از کالای ایرانی باید ابتدا موانع تولید را از میان برداریم که یکی از مهم ترین اقدامات در این خصوص کمرنگ ساختن نقش واسطه هاست.
رضا صفاری افزود: با ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرف کننده هر2 طرف سود می برند و دیگر سود عمده فعالیت تولیدی به جیب دلال ها نمی رود.


او ادامه داد: در همین راستا شرکت شهرک های صنعتی قزوین به عنوان یک مجموعه دولتی در راستای حمایت از تولیدکنندگان و تحقق شعار سال در پی برگزاری نمایشگاه های مستقیم کالاهای ایرانی است.


معاون برنامه ریزی شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین با بیان اینکه ضعف در بسته بندی محصولات یکی از ایرادات عمده بسیاری از محصولات داخلی است که البته در سال های اخیر برای رفع این معضل قدم های جدی بویژه با تشکیل خوشه بسندی بندی در قزوین برداشته شده است،افزود: از آنجا که بسته بندی شکیل و استاندارد نقش مهمی در جذب مشتری و بازار دارد در نظر داریم تا امسال کلینک تخصصی بسته بندی را در شهرک صنعتی کاسپین راه اندازی کنیم تا واحدهای تولیدی از خدمات فنی و مشاوره ای این مرکز بهره مند شوند و حوزه بسته بندی خود را ارتقا دهند.


صفاری با بیان اینکه کاهش هزینه های تولید نقش مهمی در حمایت از کالای ایرانی دارد،اظهار کرد: تلاش داریم تا با ارایه خدمات فنی و مشاوره ای به صنایع کوچک و متوسط کمک کنیم تا کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند.


او در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: دولت هم اکنون با درنظرگرفتن تسهیلات متنوع در شهرک ها و نواحی صنعتی حمایت های خوبی را از تولیدکنندگان به عمل آورده که از جمله آنها می توان به معافیت های مالیاتی چندین ساله اشاره کرد که کمتر توسط رسانه ها به این موضوع پرداخته می شود.


صفاری با بیان اینکه واگذاری زمین با قیمت بسیار مناسب برای استقرار صنعتگران در کنار ارایه تسهیلات مالی بخشی از حمایت های دولت از بخش تولید است،افزود: از تولیدکنندگان نیز انتظار می رود تا متخصصان حوزه کاری مربوط به خود را به خدمت بگیرند و با تولید یک محصول با کیفیت و با قیمت مناسب از توان قابل قبول برای رقابت با کالاهای خارجی برخوردار باشند.

**رفع موانع تولید، مصداق عملی برای حمایت از تولید داخلی است


رییس اتاق بازرگانی،صنایع و معادن و کشاورزی استان قزوین نیز در این میزگرد خبری گفت: برای تحقق شعار سال نیاز به هم افزایی و همدلی بیشتر میان مسئولان وجود دارد.


علیرضا کشاورز قاسمی با بیان اینکه موانع تولید گریبانگیر فعالیت های بخش خصوصی است،افزود: تا شاهد رفع این موانع نباشیم حمایت از کالای ایرانی محقق نمی شود.


او، فرایندهای مربوط به صدور مجوز برای فعالیت های اقتصادی به بخش خصوصی را دارای رویه ای معیوب دانست و گفت: به عنوان نمونه باید برای دریافت کوچکترین مجوز چندین ماه به انتظار نشست در حالی که در برخی کشورها این مدت کمتر از یکروز است و در چندین ساعت انجام می شود.


رییس اتاق بازرگانی،صنایع و معادن و کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه تولیدکننده نباید معطل کاغذبازی های اداری شود،افزود: در مدتی که سرمایه گذار و تولیدکننده منتظر دریافت مجوز هستند با توجه به سرعت رشد و انتقال فناوری، تکنولوژی مورد نظر آنان دیگر جوابگو نیست و آنها در مخمصه بدی گرفتار می شوند و یا مجبور به توقف کار و یا تولید همراه با زیان هستند.


کشاورز قاسمی، قوانین زاید در حوزه های مربوط به تامین اجتماعی و امور مالیاتی را از دیگر موانع تولید برشمرد و اظهار کرد: اصلاح قوانین و فرایندهای مرتبط به فعالیت های اقتصادی و یا همان رفع موانع تولید، حیات دوباره ای برای تولیدکنندگان داخلی است و مصداق عملی برای حمایت از کالای ایرانی به شمار می رود.


او که به عنوان نماینده بخش خصوصی در این میزگرد خبری حضور داشت،گفت: تولیدکنندگان داخلی در شرایطی که ثبات اقتصادی در کشور تثبیت نشود نمی توانند آنگونه که باید و شایسته است به کار و فعالیت بپردازند و در نتیجه قافیه را به اجناس خارجی و قاچاق می بازند.


رییس اتاق بازرگانی،صنایع و معادن و کشاورزی قزوین با بیان اینکه تسهیلات با نرخ سود بالای بانکی تاثیر چندانی به حال تولیدکنندگان ندارد،افزود: حاشیه سود تولید در ایران بین 10تا 20 درصد است و تولیدکننده در چنین شرایطی نیازمند چنددوره تولید است و عملا با دریافت وام با سود بالا مدت زیادی طول می کشد تا بتواند بازپرداخت تسهیلات خود را انجام دهد

**سرمایه اجتماعی برای تحقق شعار سال نباید مورد غفلت قرار گیرد


علی رحمانی، دکترای اقتصاد و کارشناس مسایل اقتصادی نیز در این میزگرد خبری گفت: باید برای تحقق شعار علاوه بر راهکارهای فنی و عملیاتی و اجرای برنامه های مدون در راستای کاهش مشکلات بخش تولید به حوزه اجتماعی نیز توجه کرد.


او اضافه کرد: فرهنگ سازی برای تحقق شعار سال یک اصل و لازمه است که نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد.


این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: برای نتیجه بخش بودن اقدامات در راستای فرهنگ سازی به منظور حمایت و مصرف کالای ایرانی ابتدا باید مسئولان و مدیران اعتماد جامعه را به خود جلب کنند.


او با بیان اینکه مسئولان و مدیران پیش از مردم باید عامل به حمایت از کالای ایرانی باشند، افزود: وقتی مدیر یک شرکت خودروساز داخلی خود از خودروی خارجی استفاده می کند بدون شک در جهت بی اعتمادسازی مردم و از بین بردن سرمایه اجتماعی حرکت کرده است و در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت شهروندان از خودروی ملی و ساخت داخل حمایت کنند مگر آنکه ناچار باشند.


رحمانی نقش گروه های مرجع در جامعه را برای فرهنگ سازی در زمینه مصرف و حمایت از کالای ایرانی مهم برشمرد و گفت: ائمه جمعه و جماعات، ورزشکاران مطرح و مشهور، معلمان و هنرپیشه ها از این دست هستند که می توانند با فعالیت های تبلیغاتی خود سرمایه اجتماعی را تقویت کرده و مردم را به سمت مصرف کالای ایرانی هدایت کنند.


او اضافه کرد: برای تحقق شعار سال ضمن حمایت مردم از کالای ایرانی نیازمند آن هستیم که مسئولان و مدیران نیز به شکل عملی برای حل مشکلات صنعت از مرحله ابتدا که شامل تولید می شود تا انتها که به بازار ختم می شود، تلاشی جدی و جهادی داشته باشند.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 932618

وب گردی

وب گردی