آنچه بزرگان درباره مناجات شعبانیه گفته‌اند

با شروع ماه شعبان، ماه حضرت رسول اکرم (ص) و آداب این ماه بخصوص قرائت مناجات شعبانیه اظهارات برخی از بزرگان درباره این ماه پر فضیلت را در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، شعبان ماه بسیار شریفى است و به حضرت سید انبیاء _(ص) منسوب است. آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌کرد و مى‌فرمود شعبان، ماه من است هر که یک روز از ماه مرا روزه بگیرد بهشت برای او واجب می‌شود همچنین از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است که چون ماه شعبان فرا می‌رسید امام زین العابدین علیه السلام اصحاب خود را جمع مى‌نمود و مى‌فرمود اى اصحاب من مى‌دانید این چه ماهى است؟ این ماه شعبان است و حضرت رسول (ص) مى‌فرمود شعبان ماه من است پس در این ماه براى جلب محبت پیغمبر خود و براى تقرّب به سوى پروردگار خود روزه بدارید.

در این رابطه سخنان برخی از بزرگان در رابطه با فضیلت این ماه عزیز و گرامی و قرائت مناجات شعبانیه را می خوانید:

امام خمینی (ره): مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات و از عظیم ترین معارف الهی و از بزرگترین اموری است که آنهایی که اهلش هستند می‏توانند تا حدود ادراک خودشان استفاده کنند.

آیت الله خامنه ای: این مناجات، نمونه کاملی از تضرع و وصف حال برگزیده ترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مومن از خدا.

آیت الله خامنه ای: یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالی همراه است که نظیر آن را در زبان های معمولی و محاورات عادی نمی توان یافت و اساسا با آن زبان قابل ادا نیست.

میرزا جواد آقا ملکی تبریزی: مناجات شعبانیه، مناجات معروفى است و اولیای خدا بخاطر این مناجات شعبانیه است که با ماه شعبان انس دارند و اصلا به جهت همین مناجات، منتظر و مشتاق این ماه هستند.

میرزا جواد آقا ملکی تبریزی: این مناجات بزرگى است و یکى از ارمغان هاى آل محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى باشد که بزرگى آن را کسى که قلب سالم و گوش ‍ شنوایى داشته باشد، درک مى کند. و اهل غفلت از درک فواید و نورهاى آن بى بهره اند.

آیت الله عبدالله جوادی آملی: تقریبا در تمام ادعیه‌ای که در طول سال مطرح است دعایی مانند مناجات شعبانیه کم دیده می‌شود تا در آن به خداوند عرض کنیم خدایا توفیق بده که من به طرف تو سیر کنم، اول منادات داشته باشم، وقتی نزدیک شدم چون جای ندا نیست با تو مناجات کنم و از منادات به مناجات منتقل شوم و وقتی خیلی نزدیک شدم باید ساکت باشم تا شما از آن طرف حرف بزنید.

آیت الله جوادی آملی: مناجات شعبانیه، مناجات کبیر در میان مناجاتهاست، چرا که معارف بلندی که در آن است در کمتر مناجاتی یافت می شود، در این مناجات آمده است که ما در محضر الهی هم نیاز داریم و هم ناز داریم؛ مانند این کلام که از ائمه آموختیم و به خداوند می گوییم اگر از ما بپرسی چرا گناه کردی ما هم می گوییم تو چرا نبخشیدی؟

502

کد خبر: 932681

وب گردی

وب گردی