ظرفیت تولید اتیلن گلایکول ایران 2 برابر می‌شود/ بازار تولید MEG در صنعت پتروشیمی رونق گرفت

همزمان با افزایش ظرفیت تولید اتیلن، با اجرای طرح‌های جدید درحالی ظرفیت تولید انواع محصولات اتیلن گلایکول افزایشی 2 تا 2.5 برابری در برنامه ششم توسعه تجربه می‌کند که جای خالی افزایش تولید محصولاتی همچون اتیلن اکساید، اتیلن وینیل استات، اتواکسیلات، گلایکول اتر، وینیل استات و ... به چشم می‌خورد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی ایران، همزمان با افزایش ظرفیت تولید اتان و اتیلن در صنعت پتروشیمی ایران، افزایش ظرفیت تولید انواع محصولات اتیلن گلایکول در ایران رونق گرفته است.

در شرایط فعلی ظرفیت تولید اتیلن ایران به حدود هفت میلیون و 300 هزار تن در سال بوده که با اجرای طرح‌های جدید پیش بینی می‌شود این ظرفیت تا پایان برنامه ششم با تکمیل طرح‌های در دست اجرای به حدود 14 میلیون و 300 هزار تن افزایش یابد.

با افزایش ظرفیت تولید اتیلن، برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید اتیلن گلایکول در صنعت پتروشیمی ایران آغاز شده به طوری‌که در صورت تکمیل و ساخت طرح‌های در دست اجرا پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید انواع اتیلن گلایکول‌ها بیش از دو برابر افزایش می‌یابد.

هم اکنون ظرفیت تولید انواع محصولات اتیلن گلایکول در صنعت پتروشیمی ایران با بهره‌برداری از مجتمع‌هایی همچون واحدهای پتروشیمی مارون، مروارید، فرسا شیمی و شازند به حدود یک میلیون و 158 هزار تن است که این ظرفیت در صورت بهره‌برداری از طرح‌‌های در دست اجرا با افزایشی یک میلیون و 668 هزار تنی به حدود دو میلیون و 826 هزار تن در سال افزایش می یابد.

بر این اساس از واحد 554 هزار تنی فاز دوم توسعه پتروشیمی بوشهر، طرح پتروشیمی 554 هزار تنی پارس فنل و طرح پتروشیمی اتیلن گلایکول گناوه با ظرفیت 554 هزار تن باید به عنوان مهمترین پروژه های در دست اجرای افزایش تولید اتیلن گلایکول ها در صنعت پتروشیمی کشور نام برد.

علاوه بر این مطالعات احداث یک واحد تولید اتیلن گلایکول‌ها در پتروشیمی بندرامام با استفاده از خوراک اتان پالایشگاه گاز یادآوران خلیج فارس و سپس طرح اتان ریکاوری پتروشیمی بندرامام آغاز شده که در صورت احداث این واحد جدید پیش بینی می‌شود حدود 500 هزار تن به ظرفیت تولید اتیلن گلایکول‌های صنعت پتروشیمی افزوده شود.

ظرفیت تولید اتیلن گلایکول‌ها درحالی در برنامه ششم توسعه افزایش 2 تا 2.5 برابری را تجربه خواهد کرد که در تکمیل زنجیره ارزش اتیلن در صنعت پتروشیمی جای خالی افزایش تولید محصولاتی همچون اتیلن اکساید، اتیلن وینیل استات، اتواکسیلات، گلایکول اتر، وینیل استات و ... به چشم می‌خورد.

402

کد خبر: 932717

وب گردی

وب گردی