تقویت روحیه خودباوری با ترویج موفقیت‌های علمی و فناوری

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازدید از ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به فعالیت‌های این ستاد گفت: این ستاد، پیشگام تبدیل علم به فناوری و تجاری سازی علم نانو در کشور است و اگر دانشمندان این علم دریافت درستی از چالش‌های پیشرو داشته باشند، می‌توانند مبنای تحول کلیت علم و فناوری در کشور شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود با اشاره به تشکیل توسعه فناوری نانو، ستاد بیوتکنولوژی و ستاد هوا و فضا توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی این ستادها را تشکیل داده و هدف گذاری‌های کلان و هدف‌گذاری نقطه‌ای، به این معنا که ستادها باید در هر مرحله کجا باشند را نیز معین کرده است.

وی گفت: باید بتوانیم با استفاده از این الگو به طور مثال درآمد سایر بخش‌ها و به طور مثال محصولات زیست فناوری را افزایش دهیم.

دکتر مخبر دزفولی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اهمیت ثبت فرآورده دانش بنیان «پتنت» گفت: با اهمیتی که این موضوع دارد باید جایگاه مناسبی در جامعه علمی کشور پیدا کند.

وی افزود: این گونه نیست که هر کشوری که اقتصادش را دانش بنیان کند فقط به ثبت پتنت متکی باشد؛ اما ثبت پتنت یک پیشران در حوزه علم و تولید ثروت است و اگر ثبت پتنت نباشد علم راکد می‌ماند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: باید با کار فرهنگی و رسانه‌ای پیرامون دستاوردها و موفقیت‌های علمی و فناوری کشور، روحیه خودباوری در کشور تقویت شود.

وی گفت: البته این موفقیت در یک اتاق دربسته به دست نمی‎‌آید و باید کار تبلیغی مناسب و پیوست رسانه‌ای در این زمینه داشته باشیم.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران افزود: باید مردم بدانند که نانو فناوری تا چه اندازه به زندگی روزمره آنان گره خورده است و پیشرفت‌های این فناوری تا چه اندازه می‎تواند زندگی را آسان کند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: که نانو فناوری این امکان را دارد که وضعیت زندگی مردم را بهبود ببخشد و در کشور تولید ثروت کند.

وی افزود: مسیر توسعه نانو فناوری در کشور با مصوبات و مساعدت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی ممکن شد و این شورا نیروی پیش‌برنده صنعت نانوی کشور است.

وی تاکید کرد: ما برای بررسی فعالیت‌های خودمان در راستای ماموریتی که داریم، شاخص‌هایی مانند توسعه منابع انسانی، تولید علم، توسعه فناوری نانو، توسعه صنعتی نانو و حجم محصولاتی است که به بازار داخلی و جهانی ارائه می‌شود، را مشخص کرده ایم تا بتوانیم ارزیابی دقیقی از موقعیت خود انجام داشته باشیم.

دکتر سرکار ادامه داد: ما اکنون 35 هزار نفر دانشجو و فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه نانو فناوری داریم و این در حالی است که در آغاز راه تنها 10 استاد در زمینه نانو فناوری داشتیم.

وی گفت: اکنون2450 عضو هیئت علمی فعال در حوزه نانو فناوری داریم و سال گذشته 9325 مقاله علمی در سطح جهانی منتشر کرده‌ایم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو هم‌چنین با اشاره به فعالیت این ستاد در توسعه این علم در حوزه دانش‌آموزی نیز افزود: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما تشکیل 247 نهاد ترویجی فعال در حوزه نانو در سطح دانش‌آموزی بود که این نهادها متولی آموزش معلمان و ترویج نانو در مدارس کشور هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان نیز گفت: در کنار برگزاری المپیاد دانش‌آموزی نانو فناوری، هفته گذشته المپیاد جهانی دانشجویی نانو فناوری را برگزار کردیم که در بخش تجاری سازی فناوری نانو کشورمان رتبه اول را به دست آورد.

201

کد خبر: 932790

وب گردی

وب گردی