انتخابات عراق در سایه دخالت های عربستان

ماه می آینده موعد برگزاری انتخابات پارلمان عراق است و گروه های مختلف از گرایش های متفاوت در این انتخابات شرکت خواهند کرد. در این میان دخالت عربستان در روند انتخابات به یکی از حساس ترین مسائل این اتفاق مهم سیاسی تبدیل شده است.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، انتخابات پیشین عراق در سال 2014 برگزار شد و قرار است چهارمین دوره انتخابات پارلمانی در 12 می 2018 (22 اردیبهشت سال 1397) برگزار شود. بر اساس اعلام رسمی کمیسیون عالی انتخابات عراق 143 حزب و 27 ائتلاف، موفق به ثبت نام برای شرکت در انتخابات شدند و حدود 24 میلیون شهروند عراقی برای انتخاب 328 نماینده خود در 18 استان به پای صندوق های رای خواهند رفت.

در میان احزاب و ائتلاف های شرکت کننده در انتخابات، از هر سه جریان کرد، اهل سنت و شیعیان حضور دارند. حزب اتحادیه میهنی، حزب دموکرات کردستان، احزاب تغییر و جماعت اسلامی از جمله نمایندگان ثبت نام کننده از جریان کرد هستند.

ائتلاف «الوطنیه» نیز که از اتحاد سلیم الجبوری، ایاد علاوی و صالح مطلک ایجاد شده و همچنین ائتلاف «القرار العراقی» نیز که از اتحاد اسامه النجیفی، رافع العیساوی و خمیس خنجر، به وجود آمده از جمله نمایندگان جریان اهل سنت هستند.

حیدر العبادی نیز با لیست «نصر»، جریان «حکمت ملی» به رهبری سید عمار حکیم، هادی العامری دبیر کل سازمان بدر با لیست «فتح» از جریان شیعه در رقابت های انتخاباتی حضور یافته اند. مقتدی صدر نیز از دیگر جریان های شیعه است که با لیست «سائرون» که گرایشات مختلفی را شامل می شود، در انتخابات شرکت کرده اند.

آنچه در انتخابات پیش روی عراق مورد توجه ویژه قرار گرفته، تلاش های غربستان سعودی برای نفوذ و دخالت در این انتخابات است. بر اساس برخی از گزارش ها عربستان برای دخالت در انتخابات عراق، اتاق بحران تشکیل داده و ریاست آن را به ثامر السبهان سپرده تا در آن از افسران اطلاعاتی خود در منطقه استفاده کنند. این گزارشات حاکی از آن است که عربستان مبلغ 100 میلیون دلار برای تحقق اهدافش به این اتاق اختصاص داده است.
برخی اظهارنظرهای مسئولان عراقی نیز بر دخالت های عربستان در انتخابات عراق تاکید دارد. "عواطف نعمه" از نمایندگان پارلمان عراق نسبت به تحرکات سفارت عربستان برای تامین منافع آمریکا در عراق هشدار داد. همچنین "محمد الصهیود" نماینده ائتلاف دولت قانون نیز از تلاش های عربستان برای ایجاد تغییرات در انتخابات 2018 عراق خبر داد و بر عزم سعودی برای اجرای طرح های مشترک خود با آمریکا از طریق ایجاد ارتباط با افراد وابسته به داعش تاکید کرد.
عربستان در پی آن است که در این انتخابات بر حمایت از جریان وابسته به «ایاد علاوی» نخست وزیر سابق عراق و احزاب سنی این کشور متمرکز شود. همچنین عربستان به دنبال بی ثباتی در عراق است و حمایت از افراد وابسته و وارد کردن آنها به پارلمان می تواند اهداف عربستان و آمریکا را تامین نماید. از سوی دیگر سعودی ها با این کار می توانند با نفوذ روز افزون ایران در عراق و اجرای منویات ضد ایرانی از طریق افراد مورد اعتماد خود در ساختار قدرت مقابله نمایند و فضای عراق را به نفع خود تغییر دهند.

کد خبر: 932862

وب گردی

وب گردی