پوشش بیمه‌ای قالیبافان آغاز شد/پوشش بیمه ۷۰۰ هزار بافنده فرش

تفاهم نامه مشترک مرکز ملی فرش ایران و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، برای بیمه شدن آن دسته از قالیبافان و فعالان فرش دستباف که از بیمه تامین اجتماعی محروم ماندند منعقد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، در آیین امضای این تفاهم نامه حمید کارگر رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: در سالی که بناست از کالای ایرانی حمایت شود، انعقاد این تفاهم نامه می تواند گامی مکمل در راستای اقدامات پیشین برای پشتیبانی حداقلی از هنرمندان و فعالان هنر- صنعت فرش دستباف ایران است.

او تصریح کرد: باور داریم که فرش دستباف ایرانی ترین هنر و کالای سرزمین ماست که به قومیت یا جغرافیای خاصی از کشور تعلق ندارد و در کنار جنبه های گوناگون هنری و فرهنگی، وجوه موثر اشتغالزایی و اقتصادی را نیز داراست و بیش از اینها باید مورد توجه حاکمیت قرار گیرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: یکی از خواسته های قدیمی و واقعی هنرمندان و فعالان این حوزه بهره مندی از پوشش‌ها و حمایت‌های بیمه ای بوده است که با وجود تصویب و اجرای قانون بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی، در اجرای این قانون به علل اعتباری و کمبود منابع مالی به مشکل خورده ایم و بخش زیادی از قالیبافان کشور پشت درهای تامین اجتماعی مانده اند.

کارگر ابراز امیدواری کرد که این تفاهم نامه و امکانات در اختیار صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بتواند نه به عنوان جایگزین بیمه قالیبافی بلکه به عنوان راهکاری ناگزیر و مکمل برای گروهی از قالیبافان که از آن بیمه محروم مانده اند به کار آید.

رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین تاکید کرد: در اجرای این تفاهم نامه سازمان های صنعت، معدن و تجارت و نیز تشکل های فرش کشور ایفای نقش خواهند کرد.

۳ میلیون ۴۰۰ هزار خانوار فاقد هرگونه بیمه هستند

در آیین امضای این تفاهم نامه مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر نیز گفت: ۶ میلیون و ۷۰ هزار خانوار روستایی در کشور شناسایی شده اند که از این تعداد، با توجه به تحت پوشش بودن بخشی از این افراد در سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، حدود ۳ میلیون ۴۰۰ هزار خانوار فاقد هرگونه بیمه هستند و ما تلاش داریم در یک برنامه منسجم تا پایان برنامه ششم توسعه همه این خانواده ها را تحت پوشش بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار دهیم.

واعظ مهدوی افزود: در مرحله اول تلاش می کنیم در هر خانوار روستائی حداقل یک نفر تحت پوشش این بیمه قرار گیرد. به همین منظور برنامه انعقاد تفاهم نامه هایی با سازمان ها و اتحادیه های صنفی که در جوامع روستایی فعال هستند را در اولویت خود قرار داده ایم.

402

کد خبر: 932968

وب گردی

وب گردی