تقلای چین و روسیه برای دیدار با "اون"

رهبر کره شمالی در حالی که در سال گذشته با شاخ و شانه کشی ها و آزمایش های مکرر هسته ای توجه جهان را به سمت خود وا می داشت، اکنون با تغییر موضع، درهای کشورش را به روی چین، آمریکا و کره جنوبی باز کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، منابع آگاه اعلام کردند که شی جین پینگ، رهبر چین در حال آماده سازی مقدمات سفر به کره شمالی است.

از نوامبر 2012 و زمانی که وی به قدرت رسید، این اولین دیدار رسمی رهبران چین و کره شمالی خواهد بود.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، گفت که احتمالا این دیدار در اوایل ماه می و بعد از دیدار دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، اتفاق خواهد افتاد.

رسانه ها اعلام کردند که "شی" دعوت "اون" را برای سفر به پیونگ یانگ پذیرفته و بعد از دیدار اواخر ماه مارس رهبر چین از کره شمالی، روابط این دو کشور گرمتر شده است.

از طرفی دیگر، مسابقات المپیک زمستانی که در کره جنوبی برگزار شده بود، راه را برای کره جنوبی نیز باز کرد و این کشور با استفاده از این موقعیت توانست زمینه های گفتگو آمریکا و شمال را فراهم کند، همین واسطه گری کره جنوبی باعث شد که کشورهای دیگر هم برای دیدار با "اون" به تقلا بیافتند.

این درحالی است که مقامات مطلع اعلام کردند که روسیه نیز در این بین خواستار دیدار با اون است و کره شمالی هنوز در این مورد پاسخ نداده است.

باتوجه به خبرهایی که در مورد دیدار محرمانه مایک پمپئو رییس سازمان سیا و نامزد تصدی پست وزارت خارجه آمریکا در جریان عید پاک به کره شمالی منتشر شده است کشورهایی مانند چین و روسیه که نگران منافع خود هستند به دنبال دیدار با کیم جونگ اون افتاده است.

این دیدار به جهت آمادگی دو رهبر برای گفتگوهایی است که ترامپ اعلام کرده بود در ماه ژوئن اتفاق میافتد.

یک مسئول آگاه آمریکایی گفت: این سفر را سوئه هون، رئیس سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی با همتای کره‌ شمالی‌اش ترتیب داده بود و هدف از آن ارزیابی این بود که آیا کیم آماده مذاکراتی جدی است یا نه؟
این در حالی است که ترامپ روز سه شنبه فاش کرد، آمریکا مذاکراتی مستقیم در "سطحی بسیار عالی رتبه" با کره‌شمالی داشته و هدف از آن ترتیب دادن نشست بین او و رهبر کره‌شمالی بوده است و این افشاگری در جریان گرفتن عکس یادگاری او با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در ابتدای سفر دو روزه‌اش به آمریکا در تفرجگاه مارالاگو مطرح شد.

اکنون همه کشورهایی که منافع خود را در خطر می بینند چشم به دیدار واشنگتن و پیونگ یانگ دوخته اند تا بعد از این دیدار به نحوی بتوانند با کیم جونگ اون ملاقات و اصطلاحا با پاتک های مناسب جلوی تک آمریکا را بگیرند.

کد خبر: 932981

وب گردی

وب گردی