آیا ولیعهد عربستان آتاتورک جدید است؟

 روزنامه "نیادیگانتا"  چاپ بنگلادش روز گذشته(28 فروردین) در مقاله ای نوشت، به تازگی این سوال در سراسر جهان به ویژه در جهان اسلام مطرح است که آیا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، " آتاتورک" دوم خواهد بود؟در شرایط کنونی به نظر می رسد وی در تلاش است تا خود را به عنوان کمال آتاتورک دوم نشان بدهد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، بین " آتاتورک" و ولیعهد عربستان شباهت زیادی وجود دارد. هر دو عشق عمیقی به غرب داشته و عقیده دارند که برای ادامه حیات و دستیابی به پیشرفت ها، جز کرنش برابر غرب چاره ای دیگر وجود ندارد. دموکراسی و حقوق بشر نزد این دو حاکم مستبد چیزی جز دو کلمه مضحک نیستند. در زمینه تصاحب منافع شخصی و اعمال شیوه های بی رحمانه این دو نفر با هم هیچ مخالفتی ندارند.
نباید فراموش کنیم که مکه و مدینه، دو حرم مقدس اسلام در عربستان واقع شده اند. پیامبر خدا (ص) که بر اساس قرآن شیوه جدید زندگی را که مطرح کرده بود یا هر فعالیتی که برای گسترش مکتب الهی انجام داد، محور آنها این دو شهر مقدس بوده است. از سوی دیگر ترکیه مرکز خلافت عثمانی بود و عربستان نیز یکی از ایالت های خلافت عثمانی محسوب می شد. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که تحت خلافت عثمانی تمدن، فرهنگ، دانش و سیستم مالی پیشرفته که شکل گرفته بود، منحصر به فرد بود. ما نمی فهمیم چرا این ایده در ذهن کمال آتاتورک و پیرو او محمد بن سلمان ریشه دوانده است که تا آداب و رسوم، سنت ها و ارزش های اسلامی رها نشود، رسیدن به توسعه و پیشرفت ممکن نخواهد بود.
در حال حاضر، آمریکا و رژیم صهیونیستی پشتیبان اصلی عربستان هستند. مساله امنیت، حفاظت و زندگی خانواده سلطنتی عربستان به دست این دو کشور سپرده شده است.

بنابراین، محمد بن سلمان اکنون راهی جز پیروی از آمریکا و رژیم صهیونیستی ندارد. ظاهرا او قسم خورده است که با تقلید کورکورانه از غرب ثابت کند که خودش خدمتگزاری وفادار برای آنهاست. برای همین هدف، روند از بین بردن رسم و رسوم و ارزش های اسلامی در کشور خود را آغاز نموده است. به همین دلیل او در رسانه های غرب به یک قهرمان تبدیل شده و مورد تحسین متفکران، سیاستمداران و نویسندگان غربی قرار می گیرد.
مدتی پیش یکی از مقامات سیا طی اظهاراتی گفته بود: در حال حاضر عامل معتمد ما در مسند قدرت عربستان قرار دارد، لذا به زودی نه فقط سنت های عربستان، بلکه ارزش های جهان اسلام را نیز تغییر خواهیم داد.
در این مقاله با اشاره به برنامه های مدرن سازی ولیعهد عربستان از جمله اعلام استقرار باشگاه شبانه، انعطاف پذیری در مورد حجاب، اجازه حضور دختران و پسران در برنامه های کنسرت، سینما و ورزشگاه نوشته است، در واقع محمد بن سلمان مانند کمال آتاتورک، رهبر سکولار ترکیه، اسلام را نشانه رفته است. در پایان مقاله با اشاره به حملات عربستان به یمن که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از کودکان و زنان شد، نوشته است: حزب الله لبنان در برابر اسرائیل با موفقیت مقاومت کرد؛ بنابراین وجود حزب الله برای حاکمان عربستان غیر قابل تحمل است. محمد بن سلمان گروه های اسلامی از جمله اخوان المسلمین را نیز برای خود خطر بزرگ می داند.
در مورد برنامه هسته ای ایران نیز نوشته شده است: محمد بن سلمان اعلام کرد اگر ایران سلاح هسته ای تولید کند، ریاض نیز دست به اقدام مشابهی می زند. حال سوال اینجاست که اسرائیل دارای بیش از 200 کلاهک هسته ای است، اما حاکمان عربستان یک بار هم نگفته اند که چون اسرائیل بمب اتمی دارد ما هم باید داشته باشیم. همه کشورها می توانند بمب اتمی داشته باشند اما فقط ایران نباید داشته باشد. در این زمینه قانون برای ایران جدا است.

« اصلاحات عربستان سعودی در سمت خطرناک قرار دارد»
روزنامه "پروتوم آلا" ترجمه مقاله ای به قلم "شلمو آویرینی" مدیر کل سابق وزارت امور خارجه اسرائیل را منتشر کرده است. در این مقاله ضمن اشاره به وضعیت سیاسی - اقتصادی عربستان نوشته است: اظهارات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مورد ایران، مورد تحسین آمریکا و اسرائیل قرار گرفته و مصر و اردن نیز از اظهارات ضد ایران وی حمایت کرده اند. می توان گفت که تنش با ایران در زمینه همزیستی منطقه ای نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت. ادامه تنش و خصومت با ایران ممکن است شرایط را از دست عربستان کاملا خارج کند. اخیرا عربستان از آمریکا سلاح های زیادی خریداری کرده اما این در برابر ایران خیلی کم است. اگر جنگی بین این دو کشور آغاز شود، کل منطقه تحت تاثیر آن قرار می گیرد.در این مقاله ضمن بررسی برنامه های اصلاحات محمد بن سلمان و دخالت نظامی ریاض به یمن و تنش با قطر نوشته است، در این شرایط قضاوت در مورد موفقیت برنامه های اصلاحات ولیعهد عربستان هنوز زود است.

کد خبر: 933180

وب گردی

وب گردی