میزگرد" حمایت از قیر ایرانی" برگزار شد

عضو هیات مدیره opex خواستار تسریع در تشکیل نهاد رگولاتوری و ممنوعیت واردات قطعی و ورود موقت VR یا قیر عراق و صادرات آن با نام قیر ایرانی، رسیدگی به مشکلات این اتحادیه و شکایت اتحادیه های صنفی در مورد عملکرد ناعادلانه بورس کالای ایران و تسریع در تشکیل جلسه کارگروه تنظیم بازار و شورای ملی رقابت با محوریت اتحادیه جهت جمع بندی و رفع مشکلات  قیر ایرانی شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ وحید شیخی عضو هیات مدیره اتحادیه اوپکس در ابتدا گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات قیر ایران، واردات ته مانده ضایعات پالایشگاه های عراق با نام تجاری VR یا قیر یا هیدروکربن سنگین است که صدمه بسیاری به برند قیر ایرانی زده است . با توجه به اینکه روند واردات این کالا بطور قانونی ثبت سفارش شده و به داخل کشور وارد می شود این ماده ارزان با کیفیت پایین که در مصارف هیدروکربنی هم کاربرد دارد توسط برخی شرکت ها در فرایند تولید استفاده شده و به نام قیر با کیفیت ایرانی عرضه می گردد.

رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه گفت : شرکت های تولیدکننده قیر استاندارد که از قیر ارزان عراقی استفاده نمی کنند نمی توانند با این عرضه ناسالم رقابت داشته باشند.

طبق اعلام پالایش و پخش امکان تخصیص سالانه 8 میلیون تن وکیوم باتوم جهت تولید قیر وجود دارد درحال حاضر 5.5 میلیون تن vb برای تولید قیر استفاده می‌شود و مابقی به صورت مازوت فروخته می شود.

او در ادامه افزود تا سال 2020 که فروش مازوت با سولفور ۳.۵% ممنوع می گردد می بایست بازاریابی و گسترش فروش قیر ایرانی را جهت این حجم از فروش ایجاد نماییم.

وحید شیخی از جمله موارد اعتراضی تولیدکنندگان قیر در این میزگرد را، خرید خوراک ماه جاری با دلار 4760 تومان و اعلام نرخ فروش ارز با قیمت 4200 تومان بود که با افت 15 درصدی نرخ خرید مواد اولیه و نرخ فروش باعث زیان تولیدکننده های قیر گردیده شده است و انتظار می رود دولت محترم نسبت به آسیب توجه لازم را داشته باشد.

همچنین یکی دیگر از چالش های این صنعت عملکردهای شرکت بورس کالا که ذینفع تصمیمات اخیر در قیر بوده و هیچگونه همکاری در جهت اصلاح آنها نداشته‌اند.

عضو هیات مدیره opex در پایان خواستار تسریع در تشکیل نهاد رگولاتوری و ممنوعیت واردات قطعی و ورود موقت VR یا قیر عراق و صادرات آن با نام قیر ایرانی، رسیدگی به مشکلات این اتحادیه و شکایت اتحادیه های صنفی در مورد عملکرد ناعادلانه بورس کالای ایران و تسریع در تشکیل جلسه کارگروه تنظیم بازار و شورای ملی رقابت با محوریت اتحادیه جهت جمع بندی و رفع مشکلات قیر ایرانی شد.

402

کد خبر: 933240

وب گردی

وب گردی