بررسی روزنامه های عرب زبان

نویسندگان عرب زبان نگاه متفاوتی نسبت به تحولات منطقه ای و بین المللی و حتی درونی کشورشان دارند. از این رو، در برخی از رسانه ها این نگاه متفاوت انعکاس یافته است که در زیر به بررسی برخی از آن هامی پردازیم .

روزنامه" الدیار لبنان" به قلم "هیام عید" مطلبی را با عنوان "حزب الله بیش از یک میدان شایسته انتخاباتی پارلمانی، در داخل و خارج مبارزه می کند" منتشر نموده است که در آن از حزب الله لبنان به عنوان جریانی تاثیر گذار در تحولات داخلی این کشور و منطقه نام برده که در چند جبهه در حال نبرد می باشد. وی در این زمینه اشاره دارد: "یک هفته به انتخابات پارلمانی لبنان مانده و کمپین های انتخاباتی جریانات سیاسی و احزاب به تدریج مواضع سختی علیه هم در پیش می گیرند. برخی از منابع دیپلماتیک در لبنان می گویند که با ورود اسراییل به جنگ در سوریه و آشکار شدن پشت پرده طرح های آمریکایی – اسراییلی و تشدید حمله ها علیه محور ایرانی – روسی به امید تغییر قواعد بازی میدانی در سوریه و تاثیر گذاری بر صحنه سیاسی منطقه و ازجمله صحنه سیاسی لبنان ؛ حزب الله لبنان با قوت و برای مواجهه با چالش های داخلی و خارجی به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم و در بیش از یک جبهه؛ ازجمله جبهه نبرد با اسراییل، وارد صحنه انتخابات مجلس این کشور می شود."

روزنامه" الرای مدیا کویت" هم در یادداشتی به قلم " ولید الرجیب" و با عنوان "جنگ و درگیری برای حق و باطل نیست" حمله آمریکا را به روسیه نه برای مردم این کشور بلکه برای تامین منافع غرب در راستای نفوذشان می داند. وی در این یادداشت آورده است: " اگر کسی فکر کند حمله آمریکا و فرانسه و انگلیس به سوریه برای پیروزی مردم این کشور و مجازات نظام اسد برای استفاده از سلاح شیمیایی علیه بیگناهان است است در توهم به سر می برد . در واقع روشی که کشورهای سرمایه داری تاکنون در پیش گرفته اند برای تقسیم حوزه نفوذ خودشان می باشد و همین مساله هم سبب شکل گیری بلای خانمانسوز جنگ جهانی اول و دوم برای جهانیان شده بود. وناظران بین المللی این سوال رامطرح می کنند که چرا این حمله زمانی صورت گرفت که هیئت بازرسان سارمان ملل آماده شده بودند تا درباره استفاده نظام اسد از سلاح شیمیایی در شهر دومای سوریه علیه مردم تحقیق به عمل آورند؟ و چرا به این گروه فرصت بازرسی داده نشد تا این ادعا اثبات شود ؟"

روزنامه" البیان امارات" در مطلبی قابل تامل به قلم "منار الشوربجی" و با عنوان "در اروپا چه می گذرد؟" موضع گیری و سخنرانی برخی از سران کشورهای اروپایی را شبیه و حتی نسخه کپی شده سخنان و اظهارنظرهای ترامپ درباره مهاجران می داند. وی می نویسد: "سخنرانی ها و گفتمان های سیاسی به کار گرفته شده توسط روسای جمهور و مسئولان برخی از کشورهای اروپایی بسیار به سخنرانی های جریان حامی ترامپ در آمریکا شبیه است که چالش بزرگی برای اتحادیه اروپا خواهد بود. از مجارستان و جمهوری چک تا لهستان و نروژ، اظهارنظرهای ضدمهاجرت و مهاجران را مسئول بحران های اجتماعی این کشورها دانستن؛ در حال افزایش است. به عنوان مثال، سخنرانی نخست وزیر جمهوری چک در روز انتصابش همانند این بود که از سخنرانی ترامپ کپی برداری شده است و پس از این که دومین بار به عنوان رییس افتخاری دولت انتخاب شد، سخنرانی را ارایه داد که در آن همانند ترامپ به رسانه ها و روزنامه نگاران حمله و اسم برخی از آنها را نیز آورده بود. این مساله فقط شامل کشورهای اروپای شرقی نمی شود بلکه کشوری مانند نروژ را نیز دربر می گیرد به گونه ای که وزیر دادگستری این کشور و عضو جمعیت ضدمهاجرت بعد از این که حزب کارگران این کشور را متهم نمود که حقوق تروریست ها را در این کشور به اسم حمایت از امنیت ملی تامین می کند، استعفا داد."

روزنامه" الحیات عربستان" در مطلبی به قلم"رنده تقی الدین" با عنوان " ایران محور دیدار مکرون از واشنگتن" هدف از دیدار مکرون از آمریکا و ملاقات با ترامپ را طرح مساله تفاهم نامه هسته ای ایران می داند. وی در همین زمینه می نویسد: " راجر کوهن " از تحلیلگران برجسته " مجله نیویورک تایمز" می نویسد که اگر چه دوستی میان رییس جمهور فرانسه با ترامپ تعجب برانگیز نیست اما از عجیب ترین چیزهاست. این دو رییسجمهور به علت نپذیرفتن سیاست های سنتی شان از سوی مردم و علی رغم قرار داشتن در بالاترین منصب، به چیزی در دو کشور دست پیدا نکردند و هر یک از این دو در اشتباه تاریخی شان گام بر می دارند. مکرون دردیدار روز دوشنبه اش با ترامپ امیدوار است که درسایه دوستی به وجود آمده میان دو کشور بتواند ترامپ را قانع نماید تا از تفاهم نامه هسته ای ایران خارج نشود اما باید گفت که این تلاش مکرون نیز همانند تلاش قبلی وی برای ممانعت از انتقال سفارت آمریکا به قدس با ناکامی مواجه خواهد شد. درباره این انتقال، مکرون بارها مخالفتش را اعلام کرده بود اما ترامپ چیزی جز نظر کوشنر داماد یهودی وی نشنید. درباره تفاهم نامه هسته ای، ترامپ اعتقاد دارد که موضوع نادرست و ناقصی بود و بارها نیز اظهار داشت که نیمه ماه آینده از این تفاهم نامه خارج خواهد شد که اگر این اتفاق بیفتد شرکت های اروپایی مستقر در آمریکا هم باید به آن عمل کنند."

کد خبر: 933275

وب گردی

وب گردی