احتمال لغو مذاکرات در صورت عدم نتایج وجود دارد

رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ گفت: اگر فکر کنم این مذاکرات نتایج ملموسی نخواهد داشت، دیدار با رهبر کره شمالی را لغو خواهم کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، پس از دیدار اخیر و محرمانه مایک پمپئو مدیر سازمان سیا با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در پیونگ یانگ، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا روز چهارشنبه گفته است که "امیدوارم این دیدار بی سابقه با رهبر کره شمالی موفقیت آمیز باشد."

البته ترامپ هشدار داده است که "اگر فکر کنم این مذاکرات نتیجه‌ای نخواهد داشت، دیدار با رهبر کره شمالی را لغو خواهم کرد."

ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن تاکید کرد: کارزار ما برای اعمال حداکثر فشار بر کره شمالی تا زمانی ادامه خواهد یافت که پیونگ یانگ تسلیحات هسته‌ای اش را تسلیم کند.

وی در ادامه افزود: واشنگتن در حال مذاکره برای آزادی 3 شهروند آمریکایی است که در کره شمالی دربازداشت هستند و شانس خوبی برای انجام این کار وجود دارد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: امیدوارم نشست موفقیت آمیزی داشته باشیم. اگر تصور کنم این نشست مفید و سودمند نخواهد بود، آن را برگزار نخواهیم کرد.

این در شرایطی است که مقام های آمریکایی سفر پمپئو به کره شمالی را تایید کرده و او دیداری مخفیانه با رهبر این کشور داشته است. این سفر در شرایطی انجام شده است که ترامپ و کیم جونگ اون قرار است اواخر ماه می یا اوایل ژوئن دیدار کنند.

پمپئو عالی ترین مقام رسمی آمریکایی است که با رهبر کره شمالی دیدار داشته و این مساله نشانگر عزم ترامپ برای تبدیل شدن به نخستین رئیس جمهور آمریکا است که تاکنون با یک رهبر کره شمالی دیدار کرده است.

در عین حال، کره شمالی و کره جنوبی در حال آماده کردن مقدمات لازم برای دیدار رهبران دو کشور در روز 27 آوریل یعنی 9 روز دیگر هستند. دو کشور پس از جنگ 1950-1953 کره همچنان از نظر فنی در وضعیت جنگی به سر می برند چرا که هیچ گونه توافق صلحی را امضا نکرده اند.

یک مقام ارشد دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی تاکید کرد: ما در حال بررسی احتمال تغییر وضعیت نظامی شبه جزیره کره به یک رژیم صلح هستیم. می خواهیم مذاکرات بین رهبران دو کشور شامل پایان یافتن اقدامات خصمانه بین شمال و جنوب شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز روز سه شنبه گفت: من از تلاش های دو کره برای پایان دادن به وضعیت جنگی بین دو کشور که مدت زمان زیادی است ادامه دارد، استقبال و حمایت می کنم.

کد خبر: 933338

وب گردی

وب گردی