سازمان منع سلاح های شیمیایی نباید مورد استفاده ابزاری قرار گیرد

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) با تاکید بر اینکه این سازمان نباید در جهت اهداف سیاسی برخی کشورهای عضو خود مورد استفاده ابزاری قرار گیرد گفت، تنها پس از انتشار یافته های آن، امکان قضاوت در موردکاربرد سلاح شیمیایی وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز، «علیرضا جهانگیری» روز پنجشنبه در پنجاه و نهمین نشست فوق العاده شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) در مقر این سازمان در لاهه، بر لزوم انجام وظایف این سازمان به عنوان تنها نهاد صالح برای انجام تحقیق در خصوص استفاده از مواد شیمیایی در حوادث مختلف از جمله حادثه سالزبری انگلستان تاکید کرد.
این نشست با موضوع مسمومیت دو شهروند روسی با عوامل شیمیایی در شهر سالزبری انگلستان و با محوریت اقدامات بعمل آمده توسط سازمان منع سلاح های شیمیایی و بنا به درخواست انگلستان برگزار شد.
جهانگیری در این جلسه ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت حل و فصل اختلافات و ابهامات بین طرف های دعوا در استفاده از مواد شیمیایی از طریق گفت وگو و درچارچوب سازوکارهای مندرج در کنوانسیون سلاح های شیمیایی تاکید کرد.
سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: هرگونه اظهار نظر و قضاوت در مورد حوادثی مانند سالزبری انگلستان منوط به بررسی وضعیت توسط سازمان منع سلاح های شیمیایی و انتشار گزارش نهایی آن می باشد و اقدام برخی کشورهای غربی عضو سازمان منع سلاحهای شیمیایی در ایراد اتهام قبل از مشخص شدن نتایج تحقیقات نباید به یک رویه در این سازمان تبدیل شود.
جهانگیری خاطر نشان کرد: از سازمان منع سلاحهای شیمیایی به عنوان تنها نهاد صالح در زمینه (بازرسی و راستی آزمایی) استفاده از سلاح های شیمیایی، انتظار می رود به جای اتکاء به برخی یافته های منابع دیگر، به وظایف خود در زمینه جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نمونه ها بطور مستقل عمل کند.
وی افزود: ما تاکید داریم این سازمان نباید در جهت اهداف سیاسی برخی کشورهای عضو خود مورد استفاده ابزاری قرار گیرد.
این جلسه در دو بخش محرمانه و علنی برگزار شد و کشورهای غربی بصورت یکپارچه از انگلستان حمایت کردند. این نشست در پایان تنها با ارائه یک گزارش غیر محتوایی و بدون دستیابی به هرگونه سند اجرائی و یا تصمیم به کار خود پایان داد.
مقامات انگلیس ادعا می‌کنند که «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس و دخترش براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، در سالزبری انگلیس به‌شدت بیمار شدند. تیره شدن روابط مسکو و لندن در این خصوص به اخراج متقابل 150 دیپلمات از روسیه و نزدیک به 30 کشور جهان منجر شده است.

منبع: ایرنا

305

کد خبر: 933470

وب گردی

وب گردی